וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא היה תרחיש שאפשר לדמיין על מחבלים בעיר": ריאיון עם ראש עיריית אופקים לציון שנה למלחמה

עודכן לאחרונה: 6.10.2024 / 14:21

איציק דנינו שחזר בריאיון לוואלה את מתקפת הטרור בבוקר שבת ב-7 באוקטובר, שגבה את חייהם של 51 מתושביו. "אנחנו מתעוררים לבום גדול, ובעיניי האירוע הגדול באותו רגע היה שהמקלטים סגורים". על השיחה עם גלנט באותו בוקר: "התקשרתיו אליו והוא אמר לי שיטפל בזה"

תושבי אופקים בכנסת, 11 במרץ 2024/הכנסת

שנה אחרי הטבח באופקים, ראש העיר איציק דנינו מדבר על הכול ולא חוסך בביקורת: הבוקר הנוראי, הצבא שלא הגיע, השיחות עם שר הביטחון ברגעי חדירת המחבלים, השיחה עם האחיין שצועק לו "יש מחבלים ליד הבית שלי" וגם על שיקומה של העיר.

שנה עברה מאז נכנסו המחבלים לעיר הדרומית וטבחו ב-51 אזרחים. שנה עברה, וראש העיר אופקים זוכר כל פרט מחג שמחת תורה והשבת השחורה. "אני נמצא בביתי, בשש וחצי בבוקר ישנן אזעקות מטורפות שלא מפסיקות ואני לא מבין מה פשר האזעקות", אמר דנינו. "אני יורד עם משפחתי לממ"ד ובודק אם צה"ל חיסל מישהו ברצועה אתמול בלילה. מה שעובר לי בראש באותו הרגע זה שהמקלטים והמיגוניות סגורות, פעם ראשונה שזה קורה. אנחנו מתעוררים לבום אחד גדול, בעיניי האירוע הגדול באותו הרגע היה שהמקלטים שסגורים, בפעם הראשונה בעשור האחרון. כל פעם שמתחממת הגזרה אפילו קצת אני מורה על פתיחת המקלטים - פה לא היה כלום. אני נותן הוראה לפתוח את המקלטים, לא רגילים להיקפים כאלה של רקטות".

דנינו מבין שיש אירוע חריג, אך על מחבלים בעיר גם בסיוטים הכי גדולים שלו הוא לא דמיין. "אנחנו מבינים שיש נפילה של רקטה בשכונת מישור הגפן", הוסיף, "אירוע, שאנחנו, אפשר להגיד מורגלים, לא היה שום תרחיש שאפשר לדמיין על מחבלים באופקים, אף אחד לא אומר לנו כלום".

הנזק באופקים לאחר האירועים אתמול. מירב כהן
לא היה שום תרחיש שאפשר לדמיין על מחבלים באופקים./מירב כהן

ואז כבר לפני שבע בבוקר הוא מקבל שיחה ממנכ"ל העירייה שיש דיווחים על מחבלים באופקים. "הדיווחים עדיין לא ברורים לי", אמר, "אחרי פחות דקה מתקשר אליי האחיין שלי שגר באותה שכונה במישור הגפן ואומר לי 'אני רואה מחבלים בבית של השכנים שלי, הם בדרך אליי'". דנינו מתחיל להבין שיש פה אירוע אחר, אירוע של מחבלים שטובחים בתושביו. "השוטרים שלנו נמצאים במסיבת הטבע ואין לנו כלים להתמודד עם מחבלים שעוברים בין הבתים ורוצחים את התושבים", אמר.

דנינו חושב ומהר ומתקשר לשר החוץ כדי שיידע את כוחות הביטחון. שניות לאחר מכן הוא מחייג לשר הביטחון יואב גלנט. "אני מתקשר לשר החוץ אלי כהן ואומר יש מחבלים בעיר שרוצחים את התושבים", ואז התקשרתי לשר הביטחון. זה היה לפני שבע בבוקר, מבחינתי יש רק אירוע באופקים, אני לא מודע למה שקורה בכל העוטף", אומר דנינו. שר הביטחון עונה וראש העיר זועק לעזרה. "אדוני השר, יש מחבלים באופקים שרוצחים את התושבים, אני חייב כוח חילוץ, שוחטים את העיר", אמר דנינו לגלנט. "אני שומע 20-30 שניות של שקט, כנראה שהוא שמע על חדירת מחבלים מאופקים ממני. 'אני מטפל בזה' הוא עונה לי ואז אני קצת נרגע. אירוע כזה שאין לי כלים לטפל בזה, אמרתי לעצמי עכשיו ששר הביטחון יודע, זה יטופל ומהר. עוברת חצי שעה אני מחייג אליו שוב ואומר שאני לא שומע שום כוח חילוץ בעיר. הוא עונה לי 'זה מטופל'".

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שר הבטחון יואב גלנט בכנסת. צילום: חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
הודעתי לגלנט שיש מחבלים בעיר, ואמר אני מטפל בזה. שר הביטחון/עיבוד תמונה, צילום: חיים גולדברג/פלאש 90

דנינו כבר נמצא בחמ"ל העירייה מתכלל את האירוע, הוא לא שומע כוחות צבא, רק עוד ועוד דיווחים על מחבלים שפלים שיורים בתושביו ואז הוא שומע קרבות בתוך השכונה. "לא היה צבא בזמן האירוע באופקים, היה לנו נס. אזרחים ושוטרים שגרים בסמוך לשכונה, יוצאים עם כפכפים ונשק וחותרים למגע עם המחבלים. המחבלים עם תחמושת מטורפת רוצים שוב לצאת למסע הרצח. את השלב השני התושבים הגיבורים של העיר מנעו מהם ומתחילים להיות קרבות בתוך השכונה. 51 אזרחים נרצחו באופקים. 13 מתוך הנרצחים בקרבות ועשרות נפגעו, למעלה מ-50 תושבים ושוטרים שהיו בביתם יצאו עם אלות, סכינים ואקדחים להילחם עם מחבלים. מפקד התחנה וסגנו מגיעים לעיר מהנובה ונלחמים עם המחבלים".

באופקים כבר מבינים את גודל האירוע, אבל עדיין התמונה המלאה על כמות הנרצחים לא ידועה. רצח ושבילי דם נראים בכל פינה. "אני מקבל דיווחים שמספר מחבלים חוסלו ושניים מהם נכנסים לבית של רחל ולוקחים את בני הזוג אדרי כבני ערובה. אני מבין בשעה עשר וחצי שאין מחבלים שמסתובבים, הימ"מ כבר משתלט על הבית של רחל וסוגרים עליו. עד 2:20 לפנות בוקר נמשך האירוע שם. אנחנו בשעה זאת לא מבינים את גודל האירוע, מבינים שיש נרצחים, אבל לא מבינים את כל מה שקרה כאן, לאחר מכן אנחנו נכנסים לזירה ומתחילים לאסוף גופות".

שנה אחרי, דנינו זוכר כל דיווח על נרצח שמתקבל, אחד ואחת מבני עירו והרשימה לא מפסיקה. "אתה עובד כמו מכונה, מנותק רגשית. אתה מבין שאתה צריך להיערך להלוויות מחר בבוקר, אז אתה מדחיק את האירוע כדי לתפעל אותו. אתה לא יכול לדמיין מה שעובר לי בראש, הצוותים שלנו אוספים יותר מ-30 גופות באותה שעה, אנחנו מתחילים לזהות את האנשים".

לדברי דנינו, בערך בשעה 14:00, מפקד בה"ד 1 לוקח שליטה על האירוע וסורק את השטח לוודא שאין עוד מחבלים. "מהרגע שהגיעו חיילים יש הבנה שיש מדינה ויש צבא. בשעות הבוקר לא היה צבא, בדיעבד אנחנו מבינים שיש קרבות ויש יס"מ ושוטרים, אבל צבא אין. השוטרים והתושבים הצילו את העיר. בדיעבד אנחנו מבינים שלא היה צבא, לא היה כלים להתמודד עם 30 זירות. יש פה אירוע ביטחוני, כישלון של הצבא ושל השב"כ ושל הממשלה. זה כישלון של כולם - ממשלת ישראל והצבא, לכולם יש אחריות על המחדל הנוראי".

הנזק באופקים לאחר האירועים אתמול. מירב כהן
הנזק באופקים לאחר האירועים אתמול/מירב כהן

קודם לטבח וגם אחריו אופקים נמצאת בתנופת בנייה עצומה, שכונות חדשות נבנות, תושבים חדשים מגיעים לעיר, אך ראש העיר חושש שהפערים שיווצרו אם לא יהיה שינוי דרמטי בכספים שיושקעו בחינוך בין אופקים, נתיבות לבין עוטף עזה יגרמו לפערים עצומים בנגב המערבי.

"שהוקמה מנהלת תקומה הייתה הערה של גדעון סער שהעלה את סוגיית אופקים", אמר דנינו. "לאחר כחודש שר האוצר מגיע לאופקים לדון אם אנחנו נכנסים לתקומה. הוא אומר שהם מחדשים את התשתיות של העוטף: 85% מהכספים ילכו לחידוש התשתיות ו-15% לשיקום הקהילה. הוא אומר לי להכין רשימה של צרכים לאופקים. מבחינת תשתיות אופקים לא נפגעה, אז אני מכוון לשיקום קהילה. שר אוצר הקצה למטרה הזאת חצי מיליארד שקל. בדיעבד אחרי 8 חודשים אנחנו מגלים בהחלטת מנהלת תקומה ש-80% זה הולכים לחינוך ותעסוקה ו-20% לשיקום תשתיות. פה נוצר קונפליקט בין העוטף לבין העוטף של העוטף: שאני משווק איזור תעשייה באופקים ומכניס מיליארד שקלים לקופת המדינה, עכשיו בעוטף משווקים אזורי עשייה ב-10% ממה שאני משווק - מי יבוא להקים אזור תעשייה באופקים? אנחנו גוזרים על הערים שהתושבים שלהם יחזרו לעבוד מחוץ לאופקים, בקיבוצים ובמושבים, זה לא הגיוני. במערכת החינוך באופקים ישקיעו איקס כסף עבור כל תלמיד ובעוטף פי עשר, הילדים הטובים של העיר ילכו ללמוד בעוטף. ההחלטה היא רשלנות של מקבלי החלטות, הייתה החלטה נכונה לשקם את העוטף, אך הפערים יגדלו בכל התחומים. המחבלים לא הבינו מה זה שבעה קילומטרים ומה לא. המרחק לא רלוונטי היום, השיקום צריך להיות לכל צרכי העוטף. ההחלטה על שיקום העוטף היא נכונה, אבל מייצרת פערים גדולים מידי".

הפיתוח של העיר

לפי נתוני העירייה בחודש אוקטובר 23 אופקים הייתה בראש מדד של שיווק יחידות דיור. לדברי דנינו, הסיבה להמשך הפיתוח היא החזרת הביטחון במהירות לעיר והחזרה לשגרה. "החזרנו את העיר לשגרה במהירות", אמר דנינו. "קיבלתי ביקורת על מהלך זה, אך תוך חודש למרות חדירת המחבלים כל מערכת החינוך פעלה".

איציק דנינו אופקים. צילום: אדי ישראל, אתר רשמי
ראש עיריית אופקים איציק דנינו/אתר רשמי, צילום: אדי ישראל

מחלוקת הטקסים

מיד עם הכרזתה של השרה רגב על קיום טקס ממלכתי, העיר אופקים התנדבה לקיים אותו בשטחה. דנינו מבין את בני משפחות החטופים שעורכים טקס. "שנה בלי החטופים שנמצאים במנהרות חמאס קורע את הלב - שנה זה יותר מידי זמן", אמר. "אני מבין את כאבם של אילו שמתנגדים לטקס הממלכתי אך מאידך קרה כאן משהו באופקים, התושבים שלי נרצחו. אם הממשלה החליטה לעשות טקס ממלכתי היה ראוי לעשות אותו כאן. מצד אחד אני מבין את המשפחות שהחטופים אחרי שנה עדיין בשבי חמאס, אני מבין אותם שהם מרגישים שעדיין לא זמן לעשת טקס ממלכתי - אך יש לנו פה עשרות נרצחים, אם המדינה החליטה לעשות טקס ממלכתי וצריך לכבד אותם."

דנינו הוא איש ליכוד ותיק. בעבר ביקר את התנהלות הממשלה במספר מקרים וגם הפעם הוא לא חוסך בביקרות נוקבת. "צריך לבחון מה קרה כאן בעשור האחרון, איך הגענו למצב שחמאס התחמש. אסור שזה יקרה שוב, איך מדינת ישראל לא תגיע שוב למצב כזה. אסור שזה יקרה בדורות הבאים. הייתה הבנה שלא התממשה במציאות ומי שאחראי על ההבנות הללו, צריך לשלם מחיר ציבורי - כל מי שיושב על ההגה מבחינה ביטחונית ומדינית. העבודה הטובה והאיכותית שהממשלה שלנו, שר הביטחון, כוחות הביטחון והצבא שלנו מביאים בתקופה האחרונה ראויות לשאפו גדול. ריסוק התשתיות והנהגת החיזבאללה זו תוצאה שראויה להערכה ענקית וכך בדיוק נבטיח שמצב כזה לא יחזור על עצמו שוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully