וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמדים המסתמנים לפרס נובל לשלום: אונר"א ומזכ"ל האו"ם

עודכן לאחרונה: 6.10.2024 / 8:45

הכרזת הזוכים תתקיים ב-11 באוקטובר, כמה ימים אחרי ציון שנה לטבח הנורא בעוטף. המועמדים המובילים כעת - ארגון הסיוע ההומניטרי שעל פי החשד חלק מחבריו לקחו חלק בטבח, ומזכ"ל האו"ם שהוכרז כ"אישיות בלתי רצויה" בישראל, משום שלא גינה את המתקפה האיראנית

בווידאו: פרס נובל לשלום לשנת 2023 מוענק לנרגס מוחמדי על מאבקה האמיץ למען חופש וזכויות אדם במשך שלושה עשורים/רויטרס

סוכנות הפליטים הפלסטינית של האו"ם (אונר"א), בית הדין הבינלאומי ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הם בין המועמדים הבולטים לקבלת פרס הנובל לשלום השנה, כך סיפרו לרויטרס מומחים אמש (חמישי). מועמדים מובילים נוספים הם איש האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, שמת במושבת עונשין בפברואר, שסיכוייו לקבל את הפרס לאחר מותו הם קלושים, וגם נשיא אוקראינה וולודימיר זלינסקי, שסיכוייו קטנים משום שהוא מנהיג אומה במלחמה.

בהתחשב בהיסטוריה של הפרס, ועדת הנובל מסוגת להפתיע את כולם בהכרזה הצפויה ב-11 באוקטובר, כולל האפשרות של וויתור על הענק הפרס כלל. בשנה מדממת ורבת מלחמות, סביר שהוועדה תשאף להעניק את הפרס לעוסקים בעבודה הומניטרית.

"אונר"א יכולה להיות מועמדת כזו. הם עושים עבודה חשובה ביותר למען אזרחים פלסטינים שחווים את סבל המלחמה בעזה", כך אמר לרויטרס הנריק אורדל, מנהל המכון לחקר השלום אוסלו.

"פרס לאונר"א יהיה שנוי במחלוקת", הוא הוסיף, "בהתחשב בהאשמות שהעלתה ישראל שחלק מאנשי הצוות שלה נטלו חלק במתקפה של חמאס בדרום ישראל ב-7 באוקטובר 2023, שהובילה למלחמה בעזה".

פרס נובל. ShutterStock
פרס נובל/ShutterStock
המועמד הנבחר למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. AP
אנטוניו גוטרס/AP

צה"ל פרסם במרץ עדויות על פשעי חמאס שנעשו ב-7 באוקטובר, בהן של מחבלים שקיבלו משכורת מהארגון אונר"א. בין העדויות שאסף הצבא היו הקלטות, בהן נשמעים פעילי חמאס לאחר הטבח בשבת השחורה, מדברים על נשים וילדים בצורה משפילה.

חלק מהעדויות שנחשפו כללו הקלטות של מורים בבית ספר שהועסקו על ידי אונר"א, שהשתתפו בטבח, ומדברים ביניהם אחריו. בהקלטות הם נשמעים מדברים על איך הם התייחסו לנשים, כשהם משתמשים במילה "סבאעייה", המתארת את האישה או את הילדים כרכוש, כעבד, כשפחה. מדובר במושג שדאעש השתמש בו.

עוד בחודש אוקטובר 2023, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרס בדיון במועצת הביטחון של האו"ם בעניין המצב בעזה. בתחילת דבריו הציג שר החוץ אז אלי כהן תמונה של כל הילדים הישראלים שמוחזקים בעזה והקריא את שמותיהם. "תינוקות וילדים, קורבנות של רוע. אדוני מזכ"ל האו"ם - באיזה עולם אתה חי?", ביקר את המזכ"ל. אולם, בהמשך, הודיע גוטרס כי ייפגש היום עם נציגי משפחות החטופים.

כהן אמר את הדברים ישירות למזכ"ל האו"ם אחרי שהאחרון אמר כמה דקות קודם לכן בנאומו בדיון כי מתקפת הטרור של חמאס "לא התרחשה בוואקום". גוטרז אמר כי העם הפלסטיני היה נתון ל-56 שנים של כיבוש חונק, והוא ציין כי הסבל של הפלסטינים לא מצדיק את ההתקפות של חמאס והתקפות חמאס אינם מצדיקות עונש קולקטיבי נגד האוכלוסייה הפלסטינית בעזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully