וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסולי נסראללה שכשלו, ההזדמנות בסוריה: כך חדרה ישראל לשורות חיזבאללה

עודכן לאחרונה: 30.9.2024 / 10:48

העיתון "פייננשל טיימס" חושף כיצד ההתייצבות של ארגון הטרור הלבנוני לצד משטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה הייתה למעשה "מתנה" עבור ישראל, כשתוצאות איסוף המודיעין ארוך השנים מתבהרות בימים אלו. "זה מחיר התמיכה של חיזבאללה באסד"

גופתו של חסן נסראללה,יושב ראש ארגון חיזבאללה יוצאת מבור, דאחייה לבנון.29 בספטמבר 2024/לפי סעיף 27א

ישראל ניצלה את ההתערבות של חיזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה לצד משטרו של בשאר אסד, כדי לחדור לשורותיו ולאסוף מודיעין יקר מפז - כך מדווח העיתון הבריטי "פייננשל טיימס", אחרי שרשרת החיסולים הדרמטית של צמרת ארגון הטרור השיעי בלבנון, בראשם של מנהיגו חסן נסראללה.

נסראללה, שלפי הדיווח ניצל שלוש פעמים מניסיונות לחסלו במלחמת לבנון השנייה ב-2006, לא שרד את ההתקפה המאסיבית על מטה חיזבאללה בדאחיה בביירות ביום שישי. לצדו, נהרגו עוד שורה ארוכה של בכירים, בהם מפקד החזית הדרומית עלי כרכי, וכן מפקד כוח קודס האיראני בלבנון ובסוריה.

היה זה שינוי גדול בהשוואה למלחמה הקודמת בין ישראל לחיזבאללה, שנתפס כמי שניצח אותה אחרי ששרד חודש של הפצצות אינטנסיביות וכניסה קרקעית, מבלי שמנהיגיו הבכירים נהרגו.

אז, אחת התקיפות האוויריות שכוונו לנסראללה יצאה לדרך אחרי שכבר עזב את המקום, ושתיים אחרות לא הצליחו לחדור את הבונקר שלו, כך לפי שני אנשים שהיו מעורים בניסיונות החיסול הקודמים.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ונשיא סוריה בשאר אסד בביקור רשמי בדמשק, פברואר 2010. רויטרס
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ונשיא סוריה בשאר אסד בביקור רשמי בדמשק, פברואר 2010/רויטרס

ביום שישי בלילה, צה"ל תיקן את הטעויות האלו. הוא עקב אחר נסראללה לבונקר שנבנה מתחת למתחם דירות בדאחיה שבפבריה הדרומים של ביירות, ולפי הדיווחים, הטיל כ-80 פצצות חודרות בונקרים כדי להבטיח שהוא לא יצא בחיים.

גורמים רשמיים בעבר ובהווה, שצוטטו על ידי פיינשל טיימס, אמרו שהשינוי במלחמה הנוכחית לעומת מלחמת לבנון השנייה נובע מעומק ואיכות המודיעין שעליה נשענת ישראל, שהתגלה ב-30 ביולי, עם חיסולו של פואד שוכר, יד ימינו של נסראללה והמפקד הצבאי שלו, בעת שביקר חבר לא הרחק ממפקדת חיזבאללה שהופצצה בשישי.

הגורמים תיארו זאת כחלק משינוי כיוון נרחב במאמצי המודיעין אחר חיזבאללה, בעקבות מלחמת לבנון השנייה. ב-18 השנים שחלפו מאז סיומה, יחידת 8200 ואמ"ן בכללותו אספו כמות אדירה של מידע שמיפתה את חיזבאללה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
כוחות חילוץ והצלה סמוך לאתר התקיפה בדאחייה לאחר המתקפה על הבונקר של נסראללה, 27 בספטמבר 2024. Mohamed Azakir, רויטרס
כוחות חילוץ והצלה סמוך לאתר התקיפה בדאחייה לאחר המתקפה על הבונקר של נסראללה, 27 בספטמבר 2024/רויטרס, Mohamed Azakir

אל"מ (במיל') מירי אייזן, ששירתה באמ"ן, אמרה כי היה דרוש שינוי יסודי בתפיסת חיזבאללה, שהצליח לשרוד את נוכחותה הצבאית של ישראל בדרום לבנון במשך 18 שנה והתיש את רצונה להישאר שם.

הנסיגה מרצועת הביטחון בשנת 2000, שבה ראה חיזבאללה ניצחון, לוותה גם באובדן משמעותי של יכולות לאיסוף מודיעין עליו. כפיצוי על כך, אמרה אייזן, אמ"ן הרחיב את התפיסה שלו כלפי חיזבאללה, אל מעבר לזרוע הצבאית לבדה אל גם לשאיפותיו הפוליטיות וקשריו הגוברים עם איראן ומשטרו של בשאר אסד בסוריה.

"אתה צריך להגדיר, במובן הזה, בדיוק מה אתה מחפש", אמרה. "זה האתגר הכי גדול, ואם עושים את זה טוב, זה מאפשר להסתכל על זה על כל המורכבות שלו, להסתכל על התמונה השלמה". לדבריה, המודיעין הישראלי התייחס לחיזבאללה במשך כמעט עשור כאל "צבא טרור", ולא כאל ארגון טרור "כמו אוסמה בן לאדן במערה". זה היה שינוי תפיסתי שאילץ את ישראל ללמוד את חיזבאללה באופן הדוק ורחב כמו את הצבא הסורי, למשל.

ככל שחיזבאללה התחזק, כולל ב-2012 כשנשלח לסוריה כדי לסייע לאסד לדכא את ההפגנות נגד הדיקטטורה שלו, הוא נתן לישראל הזדמנות לעשות צעד משלה. מה שהתגלה היה "תמונת מודיעין" צפופה - מי אחראי על פעולות חיזבאללה, מי מקבל קידום, מי מושחת ומי בדיוק חזר מנסיעה לא מוסברת.

לוחמי חיזבאללה בהלוויית אחד מחברי הארגון שנהרג בתקיפות של ישראל, 7 באוגוסט 2024. רויטרס
לוחמי חיזבאללה בהלוויית אחד מחברי הארגון שנהרג בתקיפות של ישראל, 7 באוגוסט 2024/רויטרס

בעוד שלוחמי חיזבאללה צברו ניסיון קרב במלחמה העקובה מדם בסוריה, הוא הרחיב את שורותיו כדי לעמוד בקצב העימות הממושך. הגיוס הזה נתן פתח למודיעין הישראלי, שהציב סוכנים בשטח או חיפש עריקים פוטנציאליים. "סוריה הייתה תחילת ההתפשטות של חיזבאללה", אמרה רנדה סלים, מנהלת תוכנית במכון המזרח התיכון בוושינגטון. "זה החליש את מנגנוני הבקרה הפנימי שלו ופתח פתח לחדירה רחבת היקף".

המלחמה בסוריה יצרה גם מעיין של נתונים, שרובם זמינים לציבור, עבור שירותי המודיעין הישראליים - והאלגוריתמים שלהם. "כרזות השהידים" של לוחמי חיזבאללה שנהרגו בסוריה היו חלק מהם, בזכות העובדה שהם היו מתובלים בפרטי מידע קטנים, כולל מאיזו עיירה הגיע הלוחם, היכן נהרג ומעגל חבריו שפרסם את החדשות על מותו ברשתות החברתיות. ההלוויות שלהם היו חשופות עוד יותר, כשלעיתים הגיעו אליהן מנהיגים בכירים שהיו בצללים, גם אם לזמן קצר.

שאננות ויהירות

פוליטיקאי לבנוני בכיר לשעבר בביירות אמר כי חדירת המודיעין הישראלי או האמריקני לחיזבאללה היא "מחיר תמיכתם באסד".

"הם היו צריכים לחשוף את עצמם בסוריה", אמר, שם הקבוצה החשאית נאלצה לפתע לשמור על קשר ולחלוק מידע עם שירות המודיעין הסורי הידוע לשמצה בשחיתותו, או עם שירותי המודיעין הרוסיים, שהיו תחת מעקב קבוע של האמריקנים.

"הם הפכו מאנשים ממושמעים מאוד וטהרנים למישהו (כשהגנו על אסד) שצירף הרבה יותר אנשים ממה שהם היו צריכים", אמר יזיד סאיג, עמית בכיר במרכז קרנגי למזרח התיכון. "השאננות והיהירות לוו בשינוי בחברות בארגון - היא החלה להיות רופפת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully