וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באוסטריה: הימין הקיצוני רשם ניצחון היסטורי

עודכן לאחרונה: 30.9.2024 / 8:18

מפלגת החירות צפויה להיות הגדולה ביותר בפרלמנט האוסטרי, ולהקדים את המפלגה השמרנית, כחלק מהתחזקות הימין הקיצוני ביבשת על רקע משבר ההגירה והמלחמה באוקראינה. למרות ההישג, מנהיג המפלגה הפרו-רוסית יתקשה להקים קואליציה משום שיתר המפלגות שללו ישיבה תחתיו

מנהיג מפלגת החירות הרברט קיקל נואם אחרי הניצחון בבחירות, בווינה, אוסטריה, 29 בספטמבר 2024. רויטרס
ראש ממשלת הונגריה הוא המודל לחיקוי שלו. מנהיג מפלגת החירות קיקל חוגג את הניצחון, אמש/רויטרס

מפלגת הימין הקיצוני באוסטריה רשמה ניצחון ראשון אי-פעם בבחירות לפרלמנט - כך עולה ממדגמים שפורסמו במדינה. התחזקותה של מפלגת החירות היא חלק מגל השוטף את יבשת אירופה על רקע משבר ההגירה.

לצד החשש מההגירה, קמפיין הבחירות עסק גם במצב הכלכלי במדינה המרכז אירופית. הסקרים נתנו למפלגת החירות האירו-סקפטית והפרו-רוסית יתרון קל על פני מפלגת העם האוסטרית השמרנית של הקנצלר קארל ניהאמר.

לפי מדגם של רשת ORF, מפלגת החירות, בהנהגת הרברט קיקל, תקבל 29.1% מהקולות, ואילו השמרנים 26.2% והסוציאל-דמוקרטים 20.4%.

"עשינו היסטוריה באוסטריה משום שזאת הפעם הראשונה שבה 'מפלגת החירות' היא הזוכה בבחירות לפרלמנט, ואתם צריכים לחשוב על כמה רחוק הגענו", אמר קיקל.

המפלגה הוקמה בשנות ה-50 על ידי מחוקק נאצי לשעבר, אך בשנים האחרונות היא ניסה להציג תדמית מתונה יותר כדי להרחיב את בסיס התמיכה בה. עם זאת, קיקל נותר דמות פרובוקטיבית ומפלגת, ויריביו מיהרו להכריז שהם לא ישתפו עמו פעולה.

הפגנה נגד מפלגת החירות הימנית קיצונית מחוץ לפרלמנט בווינה, אוסטריה, 29 בספטמבר 2024. רויטרס
הפגנה נגד הימין הקיצוני מחוץ לפרלמנט בווינה, אתמול/רויטרס

ללא שותפים פוטנציאליים להקמת קואליציה, מפלגת החירות עשויה למצוא את עצמה בכל זאת באופוזיציה כשיריבותיה עשויות לשתף פעולה ולהקים ממשלה רחבה. תרחיש שבו מפלגת הימין הקיצוני תקים את הממשלה הבאה עשוי לקרות אם קיקל יפנה את מקומו למועמד אחר להנהגה, כפי שרמזו במפלגת העם השמרנית.

המדגמים מראים שהשמרנים והסוציאל-דמוקרטים, שתי המפלגות ששלטו באוסטריה במשך עשורים, יוכלו לגבש רוב ללא מפלגה שלישית, תרחיש שהיה לא סביר זה זמן רב.

ניצחונו של קיקל גרף שבחים ממפלגות ימין קיצוני אחרות באירופה, שכבר רשמו הישגים בהולנד, צרפת וגרמניה. התמיכה הגוברת בהן עשויה לחזק את הפילוג בתוך האיחוד האירופי סביב סוגיית התמיכה באוקראינה ומדיניות ההגירה.

פרשנים אמרו שגם אם קיקל לא יהיה הקנצלר הבא של אוסטריה, המדינה נכנסה עתה לטריטוריה לא מוכרת. "זהו, כמובן, רגע גדול", אמר הפרשן הפוליטי תומאס הופר. "זאת נקודת מפנה של הרפובליקה השנייה", הוסיף, בהתייחסו לאוסטריה שלאחר מלחמת העולם השנייה.

קתרין שטיינר-האמרל, פרופסורית למדע המדינה באוניברסיטת קרינתיה, אמרה כי אם קיקל אכן יצליח להתמנות לקנצלר, תפקידה של אוסטריה באיחוד האירופי יהיה "שונה באופן משמעותי".

"קיקל אמר לעתים קרובות כי (ראש ממשלת הונגריה) ויקטור אורבן הוא מודל לחיקוי עבורו והוא יעמוד לצדו". קיקל, שכרת השנה ברית עם אורבן, מתנגד למתן סיוע לאוקראינה ורוצה להסיר את הסנקציות נגד רוסיה, בטענה שהן פוגעות באוסטריה יותר מאשר במוסקבה.

עוד בוואלה

תזוזה חדה ימינה: מקרון חשף את ממשלתו החדשה

לכתבה המלאה

"מבצר אוסטריה"

קיקל אמר אתמול שהוא מוכן לדבר עם כל המפלגות על הרכבת קואליציה, והנשיא אלכסנדר ואן דר בלן, המפקח על הרכבת ממשלות, דחק במפלגות למצוא מכנה משותף במשא ומתן בשבועות הקרובים. ואן דר בלן, מנהיג מפלגת הירוקים לשעבר, הביע הסתייגות ממפלגת החירות בשל ביקורתה על האיחוד האירופי והעובדה שלא גינתה את הפלישה של רוסיה לאוקראינה.

כמה עשרות מפגינים התאספו מחוץ לחגיגות של במטה המפלגה. אחד מהם החזיק שלט שעליו נכתב "קיקל הוא נאצי" בזמן שהמשטרה הרחיקה אותם.

המפלגה דורשת לעצור לחלוטין קליטה של מבקשי מקלט ולהפוך את אוסטריה ל"מבצר" שימנע כניסת מהגרים.

"חלק מהאנשים האלה מקבלים את כל מה שהם רוצים וצריכים, והם מנצלים את זה", אמר מרסל סטרלקו, עובד מחסן בן 44, שהצביע למפלגת החירות בשל מה שתיאר בתור כישלונה של מדיניות קליטת הפליטים של אוסטריה.

המפלגה התמודדה בסוף השבוע עם מחלוקת חדשה בנוגע לעברה, כשסרטון שפורסם על ידי העיתון "דר סטנדרד" הראה את חברי המפלגה משתתפים בהלוויה שבה הושר שיר פופולרי בקרב ה-SS הנאצי. קבוצת סטודנטים יהודים בווינה הגישה תלונה נגד חברי המפלגה והאשימה אותם בהפרת חוקים אנטי-נאציים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully