וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מאיימת, ארה"ב מגבה - ובעולם קוראים להפסקת אש מיידית | אחרי החיסול בביירות, בעולם מגיבים

עודכן לאחרונה: 29.9.2024 / 4:03

החיסול הדרמטי בבירה הלבנונית העמיק את החשש מפני הסלמה והצתה של המזרח התיכון כולו - וגרר תגובות רבות בעולם. ראש ממשלת לבנון הזהיר שמדינתו נמצאת בסכנה ממשית, ובמצרים וירדן גינו את "הפרת הריבונות" של לבנון. גם באירופה הביעו חשש מפני הסלמה וקראו להרגעת הרוחות

המבצע לחיסול נסראללה: מבצע ״סדר חדש״/דובר צה"ל

חיזבאללה אישר אתמול (שבת) שמנהיג הארגון ב-32 השנים האחרונות, חסן נסראללה, חוסל בתקיפה של ישראל ביום שישי האחרון בדאחייה בביירות. ההודעה של חיזבאללה הגיעה כמעט אחרי חצי יממה של שתיקה ושל דיווחים סותרים על גורלו של מזכ"ל ארגון הטרור השיעי. החיסול הדרמטי, בליבה של הבירה הלבנונית, העמיק את החשש מפני הסלמה והצתה של המזרח התיכון כולו - וגרר תגובות רבות בעולם.

בעקבות החיסול, המנהיג העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי, הבטיח לנקום. לדבריו, "דם נסראללה לא יעבור ללא נקמות". בנוסף, הכריז חמינאי על חמישה ימי אבל במדינה.

ראש ממשלת לבנון הזמני, נג'יב מיקאטי, התייחס גם הוא למתקפה, והזהיר כי ארצו עומדת בפני איום של ממש. בנאום שנשא במהלך ישיבת חירום שכינס לאחר שובו מהעצרת הכללית של האו"ם קרא המנהיג הלבנוני לקהילה הבינלאומית להתערב - ובהמשך הכריז על שלושה ימי אבל לאומי בארץ הארזים.

בעקבות ההסלמה הדרמטית, צבא לבנון תגבר את האבטחה סביב שגרירויות זרות מחשש לפעולות נקמה של חיזבאללה, שרוב הנהגתו הצבאית חוסלה בתקיפות של חיל האוויר בשבוע האחרון.

עשן מיתמר מעל הדאחייה לאחר המתקפה על הבונקר של נסראללה, 27 בספטמבר 2024. Emilie Madi, רויטרס
עשן מיתמר מעל הדאחייה לאחר המתקפה על הבונקר של נסראללה, 27 בספטמבר 2024/רויטרס, Emilie Madi

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, ציין אמש כי "ארה"ב תומכת באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני חיזבאללה". בנוסף, מסר כי הורה לשר ההגנה אוסטין לתגבר את הכוחות האמריקנים במזרח התיכון כדי להתמודד עם התקופנות האיראנית ו"להפחית את הסכנה של מלחמה אזורית רחבה יותר".

"חיסול נסראללה עשה צדק עבור רבים מהקורבנות שנהרגו בהתקפות חיזבאללה כולל אמריקנים, ישראלים והלבנונים. נסראללה הוא זה שפתח חזית צפונית נגד ישראל", אמר ביידן. "המטרה שלנו היא להרגיע את העימותים בעזה ובלבנון באמצעים דיפלומטיים. הגיע הזמן להגיע לעסקה לשחרור חטופים והפסקת אש בעזה והפסקת אש בלבנון כדי להסיר את האיומים מולם ניצבת ישראל וכדי להביא יציבות למזרח התיכון".

ביידן נשאל על ידי כתבים ביציאה מהכנסיה האם פלישה קרקעית ישראלית ללבנון היא בלתי נמנעת - והשיב: "הגיע העת להפסקת אש".

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
כוחות חילוץ והצלה סמוך לאתר התקיפה בדאחייה לאחר המתקפה על הבונקר של נסראללה, 27 בספטמבר 2024. Mohamed Azakir, רויטרס
כוחות חילוץ והצלה סמוך לאתר התקיפה בדאחייה לאחר המתקפה על הבונקר של נסראללה, 27 בספטמבר 2024/רויטרס, Mohamed Azakir

בצל החשש מהרחבת העימות האזורי, מדינות במזרח התיכון גינו את החיסול הישראלי: "מצרים תומכת באופן מלא בלבנון בתקופה רגישה זו", אמר נשיא מצרים, א-סיסי, במהלך שיחה שניהל עם ראש ממשלת לבנון. לדבריו, "מצרים דוחה כל הפרה של הריבונות הלבנונית".

שר החוץ הירדני פתח במתקפה על ראש הממשלה, בנימים נתניהו, ואמר שיש לעצור אותו מכיוון שהוא מוביל את האזור למלחמה כוללת. "זו העת להתמודד עם האמת", אמר השר הירדני איימן ספדי, "והאמת היא שאם נתניהו וממשלתו לא ייעצרו - המלחמה תקיף את כולנו".

שר החוץ של טורקיה התייחס גם כן לחיסול ואמר כי מנהיג חיזבאללה נסראללה הוא דמות חשובה עבור לבנון והאזור ועל כן יהיה קשה להחליפו. בריאיון לערוץ TRT Haber בניו יורק, שר החוץ האקן פידן אמר שטורקיה מאמינה שישראל לא תעצור בלבנון ותפיץ את המלחמה בעזה לאזור כולו. לדבריו, "חוסר האונים" של ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות מאפשרת את המשך האלימות.

גם יו"ר הרשות הפלסטינית עבאס שלח תנחומים ללבנון ולחיזבאללה לאחר חיסול נסראללה.

חסן נסראללה - חוסל
הרס בדאחייה, ביירות 27.9.2024. צילום: Shutterstock, תיעוד לפי 27א', עיבוד תמונה
חסן נסראללה - חוסל הרס בדאחייה, ביירות 27.9.2024/עיבוד תמונה, צילום: Shutterstock, תיעוד לפי 27א'

החיסול הדרמטי הדהד גם במדינות אירופה שקראו באופן נחרץ להפסקת אש. צרפת קראה להפסיק לאלתר את התקיפות האוויריות של ישראל בלבנון - והודיעה שהיא מתנגדת לכל פעולה קרקעית של צה"ל בשטח לבנון. בשיחה שקיים שר הוץ הצרפתי, ז'אן-נואל ברוט, עם ראש ממשלת לבנון, קרא ברוט גם לחיזבאללה ולאיראן להימנע מכל פעולה שעלולה לערער עוד יותר את היציבות באזור.

"גרמניה ממשיכה במאמצים לאפשר הפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה בלבנון", אמרה שרת החוץ הגרמנית, אנאלנה בארבוק - והוסיפה שהמצב באזור "מסוכן ביותר". לדבריה, "יש סכנה שכל האזור יתגלגל עוד יותר לתוך מעגל מוחלט של אלימות".

גם שר החוץ הבריטי, דיוויד לאמי, סיפר כי שוחח עם ראש ממשלת לבנון בעקבות התקיפה הישראלית - וטען: "הסכמנו על הצורך בהפסקת אש מיידית כדי להביא לסיום שפיכות הדמים. פתרון דיפלומטי הוא הדרך היחידה להחזיר את הביטחון והיציבות לעם הלבנוני והישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully