וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות ליוו למנוחות את רוברט דסה, האסיר האחרון מפרשת "עסק הביש"

עודכן לאחרונה: 27.9.2024 / 17:05

דסה ישב בכלא המצרי 14 שנה והלך לעולמו בגיל 91. הוא הותיר אחריו 3 ילדים ו-7 נכדים. רועי נכדו ספד לו: "לא רק סבא, אלא גם גיבור שסיפור חייו נשמע כמו סיפור שלקוח מספרים. אני בן 18, אותו הגיל בו יצא לבצע משימות ריגול למען המדינה, גיל שבו אני עוד מגלה את העולם"

ערב הוקרה לאסירי פרשת "עסק הביש" שנערך בבית הנשיא בשנת 1989 ובו ראיון עם מרסל ניניו/צילום: משרד הביטחון, עריכה: אסף דרורי

עשרות בני משפחה, חברים ויוצאי קהיליית המודיעין ליוו בצהריים למנוחות את רוברט דסה, אחרון אסירי עסק הביש. דסה שריצה 14 שנות בכלא המצרי, מת שלשום בגיל 91. בהלוויה נכחו שני ראשי מוסד לשעבר-אפרים הלוי ותמיר פרדו, אלוף בדימוס עוזי דיין וראש המרכז למורשת המודיעין תא"ל במיל יובל חלמיש. בקהל לא נכח נציג מממשלת ישראל.

רועי, נכדו של דסה ספד לו ואמר כי "סבא רובי היה לא רק סבא, אלא גם גיבור. גיבור שסיפור חייו נשמע כמו סיפור שלקוח מספרים. אבל בשבילי סבא רובי היה הרבה יותר מזה. הוא היה דמות של השראה, צחוק, ושל אהבה".

עוד הוסיף כי "פעם אחת, כשהסעתי את סבא רובי, אחרי שכבר התחילו לו בעיות בזיכרון, דיברנו על המשפחה. הסברתי לו שאני הנכד שלו, ושגם אני דסה, בדיוק כמוהו. באותו רגע, עלה על הפרצוף שלו חיוך ענק, והוא היה כל כך שמח לשמוע זאת. זה היה רגע שהבהיר לי כמה עמוקה הייתה האהבה שלו למשפחתנו, גם כשחלקים אחרים ממנו כבר החלו לדעוך.

"אני בן 18, אותו הגיל שבו סבא רובי היה כאשר יצא לבצע משימות ריגול למען המדינה. לא נתפס לי שבגיל שבו אני עוד מגלה את העולם, סבא רובי כבר היה גיבור אמיתי, מוכן לסכן את חייו עבור המדינה שהוא כל כך אהב. הסיפור שלו נותן לי את הכוח להמשיך הלאה שקשה לי ומשמש דמות לחיקוי והערצה".

רוברט דסה. ראובן קסטרו
"מוכן לסכן את חייו עבור המדינה שהוא כל כך אהב". רוברט דסה/ראובן קסטרו
הלוויתו של ליוו רוברט דסה, אחרון אסירי עסק הביש. 25 בספטמבר 2024. גדעון מיטשניק, אתר רשמי
"סבא רובי היה הסבא הכי טוב שיכולתי לבקש ואני גאה לומר שאני הנכד שלו". הלוויתו של רוברט דסה/אתר רשמי, גדעון מיטשניק

"אבל מה שאני באמת אזכור מסבא רובי זה לא רק הסיפור הגדול, אלא את רגעי האנושיות והחום. כששיחקנו רמיקוב ביחד, כשהוא הראה לי את הציורים החדשים שצייר בעליית הגג וכשצחקנו על זה שהוא יצא ממצרים עם משה רבינו. סבא רובי היה הסבא הכי טוב שיכולתי לבקש ואני גאה לומר שאני הנכד שלו", סיים רועי.

דסה, עסק בפעילותו ב"בני עקיבא" כחניך, מדריך ומרכז סניף "בני עקיבא" באלכסנדריה. בהמשך עבר לתנועת "דרור". ב-1951 גוייס יחד עם צעירים ציוניים אחרים בקהיר ואלכסנדריה, על ידי אברהם דר, שליח יחידה 131 של המודיעין הצבאי, שהגיע למצרים על מנת להקים רשת ריגול וחבלה. מדובר היה ברשת רדומה שבמידת הצורך תופעל כדי לעורר תסיסה נגד המלך פארוק - אלא שפארוק הופל כבר בשנת 1952. בהמשך, אברי אלעד החליף את דר במאי 1954.

הלוויתו של ליוו רוברט דסה, אחרון אסירי עסק הביש. 25 בספטמבר 2024. גדעון מיטשניק, אתר רשמי
"דסה יחד עם שניים נוספים נידון למאסר עולם". הלוויתו של רוברט דסה/אתר רשמי, גדעון מיטשניק

בתחילת חודש יולי באותה השנה החלה החוליה לפעול במה שנקרא "מבצע סוזנה". המשימה שהוטלה עליהם הייתה לבצע פיגועים במטרות מערביות בניסיון לפגוע ביחסי מצרים עם מעצמות המערב. על פי התכנית היו חברי החוליה צריכים להוציא לפועל פעולות חבלה ביום ה-23 ביולי - יום ההפיכה במצרים. אולם, התוכנית השתבשה בשעה שהמטען שהיה על גופו של פיליפ נתנסון, חבר הרשת, החל להתלקח על מדרגות בית קולנוע "ריאו" באלכסנדריה. דסה היה באותו יום בקהיר, שם היה אמור להוציא לפועל משימת חבלה אחרת יחד עם חברו שמואל עזר. למחרת כשחזר לביתו נעצר ותוך מספר ימים נעצרו כל חברי הרשת, למעט מפקדם אברי אלעד, שלימים הסתבר שבגד בהם.

דסה יחד עם שניים נוספים נידון למאסר עולם. "עסק הביש" שכונה בהמשך גם "הפרשה" ושלעיסוק בו הוצמדה תמיד השאלה "מי נתן את ההוראה?" המשיך להדהד עוד שנים רבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully