וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב, צרפת ובנות בריתן קראו להפסקת אש של 21 יום בין ישראל לחיזבאללה

עודכן לאחרונה: 26.9.2024 / 6:01

בהודעה עליה חתומות כ-10 מדינות, ושפורסמה בתיאום עם ישראל ולבנון נכתב שפרק הזמן בו תיעצר הלחימה נוצל להגעה להסדר שיאפשר לתושבים משני צידי הגבול לחזור לבתיהם בביטחון. בכיר אמריקני: מקווים שבמהלך הפסקת האש בלבנון ניתן יהיה לחדש את המו"מ על עסקת החטופים בעזה

תקיפות חיל האוויר מטרות חיזבאללה, לבנון/דובר צה"ל

ארה"ב, צרפת ותשע מדינות נוספות קראו הלילה (חמישי) בהצהרה משותפת לכל הצדדים - כולל ישראל ולבנון - להגיע להפסקת אש זמנית בת 21 ימים "כדי לתת הזדמנות לדיפלומטיה ולהימנע מהסלמה נוספת בגבול".

למה זה חשוב:

  • ההצהרה, שפורסמה לאחר עשרה ימים של לחימה אינטנסיבית שגבתה את חייהם של יותר מ-700 בני אדם בלבנון, נועדה לעצור את ההסלמה ולמנוע פעולה קרקעית בדרום לבנון שתרחיק את מחבלי חיזבאללה מהגבול.
נשיא ארה"ב ביידן ונשיא צרפת מקרון בוועידת G7, 12 ביוני, 2021. רויטרס
פרסמו הצהרה משותפת הקוראת לישראל ולחיזבאללה לחתום על הפסקת אש זמנית. ביידן ומקרון/רויטרס

במוקד החדשות:

  • ביום רביעי פורסם בוואלה שממשל ביידן עובד עם צרפת וכמה מדינות נוספות על יוזמה דיפלומטית חדשה להפסקת אש זמנית בלחימה בלבנון וחידוש המשא ומתן על עסקת בני החטופים והפסקת אש בעזה. ביידן ומקרון נפגשו ביום רביעי בניו יורק בשולי העצרת הכללית של האו"ם ודנו ביוזמה הדיפלומטית החדשה. כמה שעות לאחר מכן הם פרסמו ההצהרה משותפת בה קראו להפסקת אש זמנית בעזה.
תקיפה בלבנון, 25 בספטמבר 2024. רויטרס
יותר מ-700 הרוגים בלחימה האינטנסיבית בלבנון./רויטרס

מה הם אומרים:

  • "הגיע הזמן להסדר בגבול בין ישראל ללבנון שיבטיח שתושבים משני צידי הגבול יוכלו לחזור בביטחון לבתיהם. חילופי האש מאז ה-7 באוקטובר ובמיוחד בשבועיים האחרונים מאיימים לדרדר את המצב לעימות רחב הרבה יותר", אמרו ביידן ומקרון בהודעה שפרסמו.
  • שני המנהיגים קראו למדינות העולם לתמוך ביוזמת הפסקת האש שלהם וקראו לישראל וללבנון להביע תמיכה ביוזמה באופן מיידי. זמן קצר לאחר מכן פורסמה הודעה נוספת עליה היו חתומות ארה"ב, אוסטרליה, קנדה, בריטניה, האיחוד האירופי, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, סעודיה, איחוד האמירויות וקטאר ובה קראו להפסקת אש של 21 יום בלבנון.
  • בהודעה נכתב כי המצב בגבול בין ישראל לבין לבנון הפך בלתי נסבל ויוצר סכנה להסלמה אזורית רחבה ולכן יש צורך בהפסקת אש זמנית מיידית כדי להגיע לפתרון דיפלומטי על בסיס החלטת מועצת הביטחון 1701 שסיימה את מלחמת לבנון השניה בשנת 2006.
  • בהודעה נכתב עוד כי יש צורך ליישם את החלטת מועצת הביטחון 2735 שנוגעת לעסקת החטופים והפסקת האש בעזה. בכיר אמריקני אמר כי המדינות שחתומות על ההצהרה מקוות שבמהלך 21 ימי הפסקת האש בלבנון יחודש גם המו"מ בין ישראל לחמאס על עסקת החטופים.
לאחר התקיפה בבירות, לבנון, 24 בספטמבר 2024. רויטרס
המצב בגבול בין ישראל לבין לבנון הפך בלתי נסבל./רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • הדיונים על היוזמה החדשה החלו לאחר שיחת טלפון ביום שני בין היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן לבין השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, כך אמרו גורמים אמריקאים וישראלים. במהלך היומיים האחרונים, ארה"ב דנה ברעיון עם צרפת, ישראל, לבנון וכמה מדינות ערביות נוספות, כך אמרו פקיד אמריקאי ודיפלומט אירופי.
  • שר החוץ האמריקני בלינקן שוחח מספר פעמים במהלך 48 השעות האחרונות עם מקבילו הצרפתי והשניים החליפו טיוטות של הצהרה אפשרית הקוראת להפסקת אש, כך אמרו גורמים אמריקאים. במקביל, יועציו של הנשיא ביידן - עמוס הוכשטיין וברט מקגוק עבדו עם הצוות של מקרון, כך אמרו גורמים אמריקאים.
  • גורם אמריקאי אמר כי ביום רביעי בבוקר נפגש בלינקן עם שרי החוץ של מדינות המפרץ ודן במצב בלבנון. לאחר הפגישה, משך בלינקן את שרי החוץ של סעודיה וקטאר הצידה לפגישות אחד על אחד ושכנע אותם לתמוך ביוזמה האמריקנית-צרפתית.
  • בכיר אמריקני אמר כי הנוסח של שתי ההצהרות תואם עם ממשלת ישראל ועם ממשלת לבנון וכי לדעת המדינות שפרסמו את ההצהרה 21 ימים הם פרק זמן מספיק כדי להגיע להסדר דיפלומטי בגבול בין ישראל ללבנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully