וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות מבחני המיצ"ב מתפרסמות לראשונה מזה 5 שנים: איפה העיר שלכם בטבלה?

עודכן לאחרונה: 26.9.2024 / 8:08

הנתונים, שנאספו טרום המלחמה בכ-3,000 בתי"ס, הושוו מבחינה סוציו-אקונומית או אוכלוסייה, ומוצגים לראשונה ללא ציון מספרי בניסיון למזער את ההשפעות השליליות שנוצרו מהשוואה. התחומים שנבדקו: מבחני שפת אם, מיומנויות - דיגיטליות, חברתיות וסקר אקלים | כל הנתונים

ארגון המורים: הגענו להסכמות עם האוצר, העיצומים הסתיימו/דוברות שר החינוך

משרד החינוך פרסם הבוקר (חמישי) את תוצאות מבחני המיצ"ב החדשים, לראשונה מאז 2019. הנתונים שנאספו בשנה שעברה, טרום המלחמה, מוצגים בפעם הראשונה ללא ציונים מספריים - אלא בהערכות מילוליות ובהשוואה לבתי ספר ורשויות דומות. זאת, בניסיון למתן את ההשפעות השליליות שנראו בעבר כתוצאה מההשוואות המספריות.

הנתונים, שנאספו על ידי הרשות למדידה והערכה (ראמ"ה) בכ-3,000 בתי ספר, הועברו במתכונת חדשה, ללא חלק מהתחומים שנבדקו בעבר. כעת, הם כוללים מבחני שפת אם, מיומנויות - דיגיטליות, חברתיות ואישיות וסקרי אקלים - מוגנות ושייכות. כמו כן, נבחן מצב הצוות החינוכי, הלמידה בכיתה, מנהיגות, שותפות והמאמץ להקניית מיומנויות ולטיפוח מעורבות חברתית, כשהם מלווים בתיאור מילולי של המצב בבית הספר והמלצות כיצד לשפר אותו.

בתי הספר הושוו לאלה הדומים להם, אם מבחינה סוציו-אקונומית או סוג אוכלוסייה. כך, במבחני השפה, קבוצת הדומים כוללת בתי ספר דוברי אותה שפה שהרקע החברתי-כלכלי שלהם דומה, בעוד בסקרי העמדות, קבוצת הדומים מבוססת על שפה בלבד.

מורה בכיתה. ShutterStock
לראשונה מבחני המיצ"ב מוצגים ללא ציונים מספריים. אילוסטרציה/ShutterStock

בירושלים, למשל, 21% מבתי הספר רשמו הישגים נמוכים בהרבה בשפת אם בהשוואה למוסדות דומים. בתל אביב ובבני ברק 25%, בחיפה ובפתח תקווה 16%, בבאר שבע 8% ובראשון לציון 6%. מבחינת הפער בהישגים בין תלמידים ביחס לבתי ספר דומים - בפתח תקווה דורגו 37% לעומת 26% בתל אביב ובראשון לציון, 23% בחיפה, 20% בבני ברק, 19% בירושלים ו-18% בבאר שבע.

פרסום הנתונים הוא תולדה של סערה ארוכת שנים. ב-2012 קבע בית המשפט העליון בתגובה לעתירת התנועה לחופש המידע שביקשה שקיפות בנוגע למצב בתי הספר ושהנתונים צריכים להתפרסם. במשרד החינוך טענו, לפני ואחרי הפסיקה, כי הלחץ שיוצרות התוצאות על בתי הספר אינו סביר, ומביא לחרדה ותופעות שליליות אחרות. ב-2018 נפסלו חלק ממבחני המיצ"ב לאחר שעלה חשד להטיה נרחבת של תוצאות המבחנים - ומאז נערכו באופן חלקי והתוצאות הבית ספריות לא פורסמו.

שר החינוך, יואב קיש, אמר לאחר פרסום התוצאות: "על מנת להבין ולפעול טוב יותר למען תלמידנו ומורינו, אנו חייבים להיות מסוגלים לראות, בצד התמונה האישית, את התמונה הכללית הניבטת פעמים רבות בצורה החדה ביותר מבין המספרים. התוצאות שאנו מפרסמים כעת הם כלי עבודה חשוב בהקשר זה. אנו נלמד אותם ונשען גם עליהן בדרך להזנקת מערכת החינוך קדימה".

sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב

מנכ"ל ראמ"ה, ד"ר גל אלון, אמר כי "העשייה החינוכית של בית הספר אינה ניתנת לכימות בציון בודד. לכן, נכון לקרוא את הנתונים שאנו מפרסמים היום בצניעות הנדרשת. אנחנו בראמ"ה יודעים לפתח ולהפעיל מבחנים וסקרים, אך הנתונים לעולם ישקפו רק חלק מהתמונה, ואף אחד לא יכול להצטיין בהכל. לכן, האתגר הוא לא המדידה של העבר, אלא המעשה שהיא מניעה בעתיד, ובכך אנו חושבים שנכון להתמקד".

לבדיקת המצב בבית הספר והיישוב שלכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully