וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן מתווכת בשיחות להעברת טילים רוסיים לחות'ים

עודכן לאחרונה: 25.9.2024 / 12:00

גורמים מערביים ואזוריים אמרו לרויטרס שמוסקבה טרם החליטה אם לספק לארגון הטרור התימני טילים נגד ספינות מסוג "יאחונט", שישדרגו את יכולותיו לתקוף ספינות בים האדום. "הסעודים מודאגים, החות'ים עושים כבר מספיק נזק"

התקיפה בנמל חודיידה בתימן, 20 ביולי 2024/תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

איראן מתווכת בשיחות סודיות בין רוסיה לבין החות'ים להעברת טילים נגד-ספינות - כך דווח היום (רביעי) בסוכנות הידיעות רויטרס, שציטטה מקורות מערביים ואזוריים.

עוד דווח שמוסקבה טרם קיבלה החלטה אם לספק לחות'ים את הטילים, מסוג יאחונט, שיוכלו לתת לארגון הטרור התימני כלים מדויקים יותר לפגוע בספינות מסחריות או ספינות קרב מערביות בים האדום.

כבר ביולי דווח בוול סטריט ג'ורנל שרוסיה שוקלת לספק לחות'ים נשק מתקדם, אך תפקידה של איראן בשיחות נחשף רק עתה. טהראן, באופן רשמי, מכחישה שהיא מספקת נשק לחות'ים, אולם מומחים זיהו את הטילים והכטב"מים שהם כתוצרת איראנית.

שני גורמים אזוריים המעורים בשיחות אמרו שנציגים של החות'ים והרוסים נפגשו בטהראן פעמיים השנה ודנו באספקת עשרות טילי יאחונט - הנמצאים כבר ברשות חיזבאללה - בעלי טווח של כ-300 ק"מ. לדבריהם, הצדדים צפויים להיפגש שוב בטהראן בשבועות הקרובים.

עצרת תמיכה של החות'ים בפלסטינים, צנעא, תימן, 13 בספטמבר 2024. רויטרס
יצטיידו בטילים חדישים? תומכי המורדים החות'ים בתימן/רויטרס

רוסיה ואיראן הידקו את היחסים ביניהן מאז תחילת מלחמתה של מוסקבה באוקראינה ב-2022 ולאור הסנקציות המערביות המוטלות על שתיהן. מדינות המערב אמרו החודש שטהראן אף סיפקה למוסקבה משלוח ראשון של טילים בליסטיים, שבהם הכוחות הרוסיים עשויים להשתמש במלחמה באוקראינה, והטילו עליהן סנקציות נוספות בשל כך. איראן מכחישה זאת.

אחד הגורמים אמר כי השיחות החלו תחת נשיא איראן אבראהים ראיסי, שנהרג בהתרסקות מסוק במאי.
"רוסיה מנהלת משא ומתן עם החות'ים על העברת טילים על-קוליים נגד ספינות מסוג יאחונט", אמר מקור מודיעין מערבי. "האיראנים מתווכים בשיחות, אבל לא רוצים את טביעת האצבע שלהם עליהן".

משלחת איראן באו"ם ומשרד ההגנה הרוסי לא הגיבו לפניות של רויטרס לגבי הדיווח. "אין לנו שום ידע על מה שהזכרתם", אמר מוחמד עבד א-סלאם, הדובר הרשמי של החות'ים.

גורם אמריקני בכיר סירב לנקוב במערכות הנשק הספציפיות שנידונות בין הצדדים, אך אישר שרוסיה דנה באספקת טילים לחות'ים, וכינה זאת התפתחות "מדאיגה מאוד".

במקביל, בכיר במשרד ההגנה האמריקני אמר שכל מאמץ לחזק את יכולותיהם של החות'ים "יערער את האינטרס הבינלאומי המשותף סביב חופש השיט העולמי וביציבות בים האדום ובמזרח התיכון".

עוד בוואלה

החות'ים: מוכנים לסייע לחיזבאללה עם מאות אלפי לוחמים

לכתבה המלאה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן עם מזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה סרגיי שויגו בפגישה בטהראן, 17 בספטמבר 2024. רויטרס
היחסים בין המדינות מתהדקים. נשיא איראן ומזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה בטהראן, החודש/רויטרס

החות'ים תוקפים ספינות בים האדום ובנתיבי שיט סמוכים לו מאז נובמבר, כמפגן תמיכה בחמאס, והם הצליחו להטביע לפחות שתי ספינות ולהשתלט על אחת נוספת. בנוסף לכך, הם שיבשו את השיט הבינלאומי והובילו לעליית מחירי ביטוחים של ספינות העוברות בים האדום.

ארצות הברית ובריטניה תוקפות מתחילת השנה יעדים של החות'ים בתימן, אך אלו לא הצליחו לעצור את התקפותיהם של המורדים השיעים.

הם אף הצליחו לפגוע בישראל עם כטב"ם, שהרג תושב תל אביב בחודש יולי, ובתחילת החודש הם שיגרו טיל למרכז הארץ. ישראל הפציצה את נמל חודיידה שבשליטת החות'ים אחרי ירי הכטב"ם על תל אביב והבטיחה להגיב גם על שיגור הטיל האחרון.

המניע הרוסי

אחד המניעים של מוסקבה לחמש את החות'ים, אמרו שלושה מקורות, הוא האפשרות שמדינות המערב יחליטו לאפשר לאוקראינה להשתמש בנשק שלהן כדי בעומק שטחה של רוסיה.

הגורם האמריקני הבכיר אמר שנראה שהשיחות בין רוסיה לחות'ים "קשורות לעמדתנו באוקראינה ולמה שאנחנו מוכנים או לא מוכנים לעשות" בנוגע לבקשותיה של קייב להסיר את המגבלות על השימוש שלה בנשק מערבי.

ביוני, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר שמוסקבה עלולה לשלוח נשק מתקדם לטווח ארוך - בדומה לזה שארצות הברית ובעלות בריתה מעניקות לאוקראינה - ליריבותיהן ברחבי העולם.

היאחונט נחשב לאחד מטילי נגד-ספינות המתקדמים בעולם, המשייט בגובה נמוך מעל פני הים כדי להימנע מגילוי, מהר יותר ממהירות הקול.

פביאן הינץ, מומחה לטילים בליסטיים מהמכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, אמר שהעברת טילי יאחונט לחות'ים "תטרוף את הקלפים" עבור ביטחון האזור.

"ה-P-800 היא מערכת בעלת יכולות גבוהות בהרבה מהטילים הבליסטיים וטילי השיוט נגד ספינות שבהם השתמשו החות'ים עד כה", אמר הינז, שהשתמש בשם הרשמי של הטיל.

לדבריו, לא רק שהחות'ים יוכלו לשגר אותם לעבר ספינות מלחמה אמריקניות, בריטיות ואחרות המגנות על ספינות מסחריות בים האדום מפניהם, הם יוכלו להסב אותו לטיל יבשתי שיאיים על ערב הסעודית.

צבאות ארה"ב ובריטניה במתקפה משולבת על הח'ותים בתימן, 04 בפברואר 2024.. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
ארה"ב ובריטניה תוקפות יעדים של החות'ים, אך אלו לא מצליחות לבלום אותם/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

הגורם האמריקני הבכיר אמר שמשלחת של בכירים אמריקנים דנה במשא ומתן בין רוסיה לחות'ים עם עמיתיהם הסעודים במהלך ביקורה בממלכה סעודיה. הוא הוסיף שוושינגטון העלתה את הנושא בפני מוסקבה.

שלושה מקורות אמרו לרויטרס שהסעודים, שלהם יחסים טובים עם רוסיה, הביעו בפניהם את החששות בנושא. באוגוסט דווח ברשת CNN שרוסיה נערכה לספק טילים מתקדמים לחות'ים, אך בלחץ סעודי ואמריקני היא נסוגה.

הינץ אמר שרוסיה תצטרך לסייע בהיבטים הטכניים של שיגור הטילים, כולל אופן פריסתם והפיכתם למבצעיים, מבלי שארצות הברית תגלה ותשמיד את כלי הנשק. החות'ים יצטרכו גם להתאמן על השימוש בטילים.

הבכיר האמריקני הזהיר מפני השלכות חמורות אם העברת הנשק תצא לפועל. "הסעודים מודאגים. אנחנו מודאגים, ושותפים אזוריים אחרים מודאגים", אמר הבכיר. "החות'ים כבר מייצרים מספיק נזק בים האדום, וזה יאפשר להם לעשות יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully