וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 7 באוקטובר: כמה יהודים בישראל מאמינים באלוהים?

עודכן לאחרונה: 19.9.2024 / 14:27

המדד השנתי של חדו"ש - לחופש דת ושיוויון, סקר ישראלים בשאלות הנוגעות לדת ומדינה לאור אירועי השנה האחרונה. בין הממצאים: 83% תומכים בגיוס חרדים לשירות צבאי או אזרחי, רוב מוחלט מהציבור תומך בשילוב נשים בכל יחידות צה"ל, ומיעוט מעידים שאמונתם נחלשה בשנה החולפת

קויק: חרדים קיצונים מפוצצים כנס תמיכה בגיוס/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א'

מדד הדת והמדינה שמפרסמת עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון מדי שנה, מעלה כי 73% מהציבור היהודי בישראל רואה את המתח בין חרדים לחילונים כקונפליקט הפנימי המרכזי בחברה הישראלית, השני בחומרתו רק לקונפליקט בין ימין ושמאל, ש-86% מהציבור סוברים שהוא הקונפליקט המרכזי. מדובר בעלייה של 8% מהשנה שעברה.

באופן עקבי, המתח בין מזרחים לאשכנזים נמוך באופן משמעותי ועקבי - 12% ציינו אותו כמתח הקשה ביותר בחברה - זאת, בניגוד למסרים המושמעים בתקשורת, ברשתות החברתיות ועל ידי בעלי ענין ללבות את המתח העדתי. כך עולה ממדד הדת והמדינה השנתי שמפרסמת עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון.

הפגנת חרדים, לשכת גיוס ירושלים, 21 באוגוסט 2024. דוברות משטרת ישראל
המתח בין חרדים לחילונים - קונפליקט מרכזי בחברה הישראלית/דוברות משטרת ישראל

השפעת אירועי 7 באוקטובר

המדד בחן את עמדת הציבור היהודי בישראל בנוגע לאירועי ה-7 באוקטובר והשפעת המלחמה על נושאי דת ומדינה. 37% השיבו כי הם חיזקו את דעתם שיש להבטיח שוויון בנטל הביטחוני, חופש דת וחופש מדת ולוודא שבג"צ יוכל להגן על חירויות אלה, רק 15% חיזקו את דעתם שיש להגן על יהדותה של מדינת ישראל מפני התערבות בג"צ ולהגדיל את המימון מתקציב המדינה לחיזוק הזהות היהודית.

בחינת תשובות הציבור החרדי והחילוני מלמדת על תגובות הפוכות: בעוד שבקרב 51% מהחילונים התחזקה הדעה שיש להבטיח חופש דת וחופש מדת, שוויון בנטל, ולוודא שבג"צ יוכל להמשיך להגן על ערכים אלה, ואצל 54% מהחרדים התחזקה הדעה ההפוכה.

הסקר בדק גם את השלכות הטבח והמלחמה על האמונה באלוהים. יותר מ-72% מהמשתתפים במדגם של האוכלוסייה היהודית הבוגרת מאמינים באלוהים, ו-39% מקרב אלה המגדירים עצמם חילונים, ו-94% מאלה המגדירים עצמם מסורתי-לא-דתי. עבור רוב הציבור היהודי אירועי 7.10 לא שינו את אמונתו, בין אלה שהאמינו באלוהים בעבר ובין אלה שלא.

בקרב מי שהטבח והאירועים שאחריו שינו את אמונתם - שיעור אלה שאמונתם התחזקה הוא 28% ושיעור אלה שאמונתם נחלשה הוא 6% בלבד. בקרב החילונים השיעור הוא דומה. בקרב הציבור החרדי עבור 66% הטבח חיזק את אמונתם באלוהים.

במקביל, הדיון הציבורי סביב שילוב נשים בתפקידי לחימה בצה"ל עבר תהפוכה בעקבות המלחמה בעזה. כזכור חלק משמעותי מן הטיעונים כנגד שילוב נשים היה מבוסס על טיעונים ולחצים של גורמים דתיים. על פי ממצאי המדד 75% מהציבור תומך בשילוב נשים בצה"ל וסובר כי יש לאפשר שילוב חיילות בכל יחידה צה"לית קרבית על פי אמות מידה ענייניות של התאמה לצרכי השירות הקרבי בלבד. עבור 45% מהציבור עמדה זאת התחזקה בעקבות אירועי 7 באוקטובר.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
עימותים במהלך תפילת יום כיפור, כיכר דיזנגוף, תל אביב. 24 בספטמבר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
28% מעידים שאמונתם התחזקה - רק 6% מעידים שנחלשה/פלאש 90, תומר נויברג

נתון נוסף נוגע לתיאור שנמצא לא אחת בעיתונות החרדית, המתאר את טבח 7 באוקטובר כגזירה אלוהית, אשר חמאס משמש כשליחו. רוב של 60% מקרב בעלי הדעה דוחה את העמדה החרדית ואינו מאמין שאירועי 7.10 הם מעשה האל. עם זאת,40%, פי 2 משיעור אלה המגדירים עצמם חרדים או דתיים, מזדהה עם העמדה שמבטאים החרדים, ולפיה כל המתרחש בעולמנו הוא מעשה ידיו של אלוהים, גם אם איננו מבינים את סיבותיו. בעמדה זו מחזיקים 98% מן הציבור החרדי ורוב גדול מקרב הציבור הדתי והמסורתי-דתי. שאלה זו ממחישה את ההבדל שבין הציבור המסורתי-דתי לציבור המסורתי, אשר אמנם 94% מהם משיבים שהם מאמינים באלוהים - אבל 62% דוחים את העמדה החרדית לפיה האלוהים אחראי לטבח. בקרב הציבור החילוני דוחים 88% את העמדה והאמונה החרדית.

המונים מתפללים בנסיבות תשעה באב סביב העוטף, 12 באוגוסט 2024. אבי רוקח
98% מן הציבור החרדי ורוב גדול מקרב הציבור הדתי - מאמינים שהטבח היה גזרה אלוהית/אבי רוקח

גיוס חרדים לצה"ל ותקציבים למפלגות החרדיות

המדד השנתי מראה כי 83% מהציבור היהודי בישראל תומך בגיוס חרדים לצה"ל, בין אם מדובר בשירות סדיר באורך מלא, שירות אזרחי חיוני על פי צרכי הצבא, או לקבוע מכסה שנתית של פטורים למצטיינים, ואת השאר לגייס לשירות צבאי או אזרחי. רק 17%, השייכים ברובם המוחלט לציבור החרדי ומיעוטם לציבור הדתי, השיבו כי יש לפטור את החרדים מחובת שירות.

רה"מ בנימין נתניהו, אריה דרעי, גיבוש הקואליציה, 13 בספטמבר 2023. שרון רביבו, אתר רשמי
תמיכה רחבה בקואליציה של מפלגות אזרחיות, ללא מפלגות חרדיות/אתר רשמי, שרון רביבו

המערכת הפוליטית

68% מהציבור תומך בקואליציה רחבה של מפלגות אזרחיות, ללא מפלגות חרדיות או תוך שילובן ללא קבלת דרישותיהן בנושאי דת ומדינה כמו פטור לאברכים מגיוס ומשירות אזרחי, הגדלת המימון למוסדות דת, איסור על תחבורה ציבורית בשבת, מניעת אפשרות לנישואין אזרחיים ואי אכיפת לימודי ליבה. לעמדה זאת שותפים 60% ממצביעי הליכוד, 39% ממצביעי הציונות הדתית ועוצמה יהודית, 94% ממצביעי יש עתיד ו-91% ממצביעי המחנה הממלכתי.

עימותים במהלך תפילת יום כיפור, כיכר דיזנגוף, תל אביב. 24 בספטמבר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
"נושאי דת ומדינה מאיימים יותר מכל נושא אחר על יציבותה של הקואליציה הממשלתית"/פלאש 90, תומר נויברג

ממצאים נוספים

  • חופש דת ומצפון: 85% מסכימים לכך שבמדינת ישראל צריך לקיים חופש דת ומצפון, כלומר חופש בחירה והתנהגות לחילונים ודתיים לפי השקפת עולם.
  • הפרדת הדת ומדינה: 58% תומכים בהפרדת הדת מהמדינה.
  • חופש נישואין: 67% מהציבור תומך בכך שישראל תכיר בכל סוגי הנישואים, כולל נישואים אזרחיים, רפורמיים או קונסרבטיביים.
  • חופש תנועה בשבתות וחגים: 69% מהציבור תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבתות וחגים, גם אם בהיקף מצומצם יותר מימי חול.
  • חיוב לימודי ליבה במגזר החרדי: 78% מהציבור סובר כי יש לחייב את מוסדות החינוך החרדים בלימודי ליבה כמו בתי ספר ממלכתיים ו-72% סוברים כי יש לחייב אותם במבחני המיצ"ב ובמבחנים השוואתיים אחרים מטעם משרד החינוך.
  • קבורה אזרחית: 64% מהציבור היהודי לא מודע לכך שיש אפשרות לקבורה אזרחית בישראל. 41% אמרו כי יעדיפו קבורה זו בבוא היום, ובהם 73% מהציבור החילוני.
  • מעמד שווה לשלושת הזרמים ביהדות: 60% מסכימים לכך שצריך להיות מעמד שווה בישראל לשלושת הזרמים הגדולים ביהדות -אורתודוכסי, קונסרבטיבי ורפורמי.

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון, הגיב על ממצאי הסקר ואמר: "גם בעצם ימי המלחמה המתארכים והדאגה הלאומית לגורלם של החטופים - נושאי דת ומדינה תופסים מקום מרכזי בסדר היום הציבורי, הפוליטי והמשפטי, ומאיימים יותר מכל נושא אחר על יציבותה ועתידה של הקואליציה הממשלתית. המדד מספק אינדיקציות ברורות למפלגות שיתחרו על קולו של הציבור בבחירות הקרובות, וברור שמפלגות מימין ומשמאל אשר יתחייבו כלפי הציבור להפסיק את הכניעה למפלגות החרדיות ולעלות על מסלול של חופש דת בכל היבטי החיים של הפרט והכלל - יזכו בתמיכה מוגברת של המתלבטים".

  • עוד באותו נושא:
  • חרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully