וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה תהיה המשמעות של מינוי גדעון סער עבור חוק גיוס החרדים?

עודכן לאחרונה: 16.9.2024 / 20:17

על רקע המגעים המתקדמים להכנסת סער לממשלה, נדחתה פגישה בין הסיעות החרדיות לנתניהו שהייתה אמורה לעסוק במשבר הגיוס. בסביבת סער מכחישים, אך בימים האחרונים התקיימו מגעים בין גורמים בימין הממלכתי ובין החרדים

נתניהו מבטיח ב-2019: "אם ארכיב ממשלה - גדעון סער יהיה שר"/טל שלו

ראשי הסיעות החרדיות היו אמורים להיפגש היום (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לדון עמו במשבר הגיוס, אך הפגישה נדחתה. החרדים דנו בימים האחרונים עם סער וסביבתו על חוק גיוס מוסכם במידה ויו"ר הימין הממלכתי יתמנה לתפקיד שר הביטחון לאחר פיטורי גלנט.

בינתיים, רה''מ נתניהו נועד עם השר יריב לוין בקריה בכדי לסכם עוד היום לצירוף סער לממשלה. בנוסף, מגעים התנהלו בימים האחרונים בין החרדים לח''כ זאב אלקין, יו"ר סיעת הימין הממלכתי.

בכיר בקואליציה סיפר כי נתניהו טרם החליט האם לפטר את גלנט מתפקידו. אם המהלך ייצא לפועל הוא צפוי לפתור חלק מהמשבר הפוליטי בסוגיית הגיוס והחרדים.

מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל. דוברות משטרת ישראל
מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל/דוברות משטרת ישראל

לאחר האיום של יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף, להקפיא את התקציב עד שיקודם חוק הגיוס לחרדים, ראש הממשלה התחייב בפניו שהחוק יקודם בכנסת עוד לפני אישור תקציב 2025 בכנסת - כפי שדרש. נתניהו אמר כי יכנס בימים הקרובים דיון בלשכתו עם כלל הגורמים הרלוונטיים במטרה לזרז את הליכי החקיקה שנועדו בעיקר לפטור את תלמידי ישיבות ש"תורתם אומנותם" מגיוס לצה"ל.

במהלך הפגישה הבהיר השר גולקנופף לנתניהו: "כמעט שנתיים אנחנו מחכים לחוק הזה. עכשיו שעון החול אזל". נתניהו השיב: "אכנס דיון אצלי, אני רוצה להבין מה תקוע ואיך אפשר לקדם את החקיקה בהקדם".

חוק הגיוס נדון בימים אלה בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת לפני אישורו בקריאה שניה ושלישית. לא ברור האם בנוסחו הנוכחי יש לאישורו רוב בקואליציה.

הסיעות החרדיות ש"ס ויהדות התורה מצפות כי נתניהו יפעל מול הח"כים הסוררים בליכוד ובשאר המפלגות כדי שיקודם החוק שבו יש גם יעדי גיוס שנתיים אבל בעיקר פטור עבור תלמידי ישיבות במעמד "תורתו אומנותו". נכון להיום אין חוק שמאפשר זאת, ולפי החלטת בג"ץ, כל החרדים בני 18 או יותר מחויבים גיוס. בפועל, צה"ל שיגר רק אלפי צווי גיוס אליהם התייצבו קצת יותר ממאה חרדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ראש הממשלה בנימין נתניהו, גדעון סער. פלאש 90, עיבוד תמונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, גדעון סער/עיבוד תמונה, פלאש 90

מהימין הממלכתי נמסר: "בניגוד לפרסומים בתקשורת, לא התנהל כל מו"מ על תוכן חוק הגיוס בין סער או מי מטעמו לבין המפלגות החרדיות או כל גורם אחר. ברמה העניינית- עמדת ח"כ סער הייתה ונותרה כי כל חקיקה צריכה להיות מבוססת על צרכי צה"ל ומתואמת עם מערכת הביטחון".

הסבב הקודם של המגעים הלא רשמיים - והמוכחשים - בין נתניהו וסער התקיים בסוף יולי, עם שובו של ראש הממשלה מביקורו בארה"ב. סער שב והכחיש כי הוא מנהל משא ומתן עם נתניהו אך בראיונות לא פסל את האפשרות לשיתוף פעולה וגם לא יצא נגד האפשרות שראש הממשלה ידיח את שר הביטחון בעיצומה של המלחמה.

עם זאת, המגעים הופסקו עקב ההתנגדות במשפחת נתניהו למינויו של סער לתיק הביטחון וסירובו של סער להתמנות לתיק החוץ או המשפטים כדי ששר נאמן יותר מהליכוד ימונה לתיק הביטחון במסגרת סבב תיקים נרחב יותר. בשבועות האחרונים, כך לפי המקורות הפוליטיים, המגעים התחדשו, ואף כללו פגישות ישירות בין השניים - אך אבן הנגף נותר תיק הביטחון.

המגעים עם סער מתקיימים במקביל לתוכניות של נתניהו להדיח את גלנט מתיק הביטחון. כפי שנחשף בוואלה, נתניהו תכנן לחזור מהביקור בארה"ב בסוף יולי ולפטר את גלנט, אך בשל האירועים הביטחוניים והחיסולים בביירות ובטהראן, התוכניות נדחו עד לסיום סבב המהלומות וההסלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully