וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוגיקה של עסקת חטופים פשוטה. לפחות לכל מי שיש לב

16.9.2024 / 8:17

101 זה המספר של ההווה ואולי של העתיד: אלה שעוד שם, מחכים. 101 החטופים הם יותר ממספר - הם סמל. ההתייחסות של המדינה אל ה-101 האלה תסלול את הדרך שבה החוזה של האזרחים מול המדינה ייכתב מחדש. זו צריכה להיות האינטואיציה שתוביל את נתניהו ושותפיו

נתניהו אחרי השיחה הקשה עם האב השכול: אני מקשיב, אני לא שופט. 9 בספטמבר 2024/לעמ

ההיסטוריה לא יודעת איך להגדיר בדיוק את דמותו של אנרי פואנקרה הצרפתי. מצד אחד הוא היה מתמטיקאי. פיזיקאי. מהנדס. בקיצור: גאון. אחד מחשובי המדענים בכל הזמנים. האיש שהניח בסוף המאה ה-19 את היסודות לתחום הטופולוגיה, פיתח את תורת הכאוס והציג לעולם את "בעיית שלושת הגופים", מהמסתוריות והבלתי פתירות בענף המכניקה. מצד שני, ייתכן שיותר מהכל, פואנקרה היה פשוט פילוסוף. את רוב התרומה שלו לעולם המדע האדם הממוצע לא יכול בכלל להבין, אבל במשפט אחד הוא הצליח להסביר את הכלל הכי חשוב: "בעזרת לוגיקה אנחנו מוכיחים דברים, אבל בזכות אינטואיציה אנחנו מגלים דברים". מבחינתו של פואנקרה, מתמטיקה היא לא מדע מדויק שניתן לכמת בלוגיקה, אלא משהו שאפשר להרגיש. לטענתו, את הבעיות הכי סבוכות שלו הוא פתר בזמן שהוריד את הנעליים, ועשה טיולים על שפת הים עד שהראש שלו היה מספיק נקי כדי שמחשבה חופשית תנדוד אל ראשו ותזעזע את כל מה שהוא האמין בו לפני.

הלוואי שנתניהו יוריד את הנעליים וייכנס לים. הלוואי שמשהו בבעיה המתמטית הפשוטה כל כך, האנושית כל כך, תתבהר לו בראש. את הנתונים כולנו מכירים: 251 בני אדם נחטפו לעזה ב-7 באוקטובר. חלקם נרצחו וגופותיהם נחטפו. יחד עם ארבעה שבויים שהוכרו עוד לפני הטבח הנורא, חמאס החזיקו ב-255 בני אדם בידיהם. מתוכם 117 הוחזרו, 72 נרצחו ו-37 הושבו לקבורה באדמת ארץ ישראל. אלה המספרים של העבר, וזה המספר של ההווה ואולי של העתיד: 101. אלה שעדיין שם, מחכים. לא כולם איתנו. גם אלה שחיים נמצאים בסכנה ברורה ומיידית, כך למדנו מרצח ששת החטופים - מונח שכבר הפך שגור. כמו שכולנו יודעים על מה מדובר כשאנחנו אומרים "רצח שלושת הנערים" (שהוביל למבצע צוק איתן), כך גם "רצח ששת החטופים" יהפוך לאחד מהסמלים של המלחמה הזאת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו

3 במרץ 2020. אוליביה פיטוסי, פלאש 90
הלוואי שיוריד את הנעליים וייכנס לים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו/פלאש 90, אוליביה פיטוסי

כולנו צריכים לזכור בכל רגע את המספר 101, מספר החטופים שמחכים לנו שם, אבל יש מספרים אחרים שכדאי להתעכב עליהם: 3, 3, 3, 6 ו-8. המספר הגדול ברשימה הזאת מעורר גאווה במיוחד. 8 חטופים שהוחזרו במבצעים צבאיים מרשימים. אלא שכדאי לעצור גם על המספרים האחרים. 3 חיילים שנהרגו במהלך המבצעים האלה. 3 חטופים חיים שנורו בשוגג על ידי כוחות צה"ל בזמן שהניפו דגל לבן. שלושה חטופים שנהרגו במהלך תקיפות של צה"ל (רק אתמול צה"ל הודיע על כך רשמית, אחרי שהמשפחות עברו סבל ארוך וגזלייטינג מתמשך). ו-6 כפי שכבר אמרנו, חטופים שהוצאו להורג ברגע שצה"ל התקרב יותר מדי אליהם, אחרי שסבלו במשך 11 חודשים בתנאים לא אנושיים בעזה.

כשמחברים את המספרים האלה מקבלים תמונה עגומה. 8 חטופים שבו במבצעים צבאיים, אל מול 12 חטופים שנהרגו כתוצאה ממבצעים צבאיים. 15 בסך הכל, אם מוסיפים את הגיבורים מאיר איזנקוט, איל מאיר ברקוביץ' וארנון זמורה. 15 מול 8. זו המתמטיקה הפשוטה, הקרה. 15 מתים, 8 חיים. זה המחיר של לוותר על דיפלומטיה, ולהמשיך להאמין בכוח של צה"ל להחזיר את החטופים מעזה בכח צבאי, גם כמעט שנה אחרי שנחטפו. לא צריך לעשות 5 יחידות במתמטיקה בשביל המשוואה הזאת. 15>8.

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
פק"ד ארנון זמורה, נהרג במבצע לחילוץ ארבעת החטופים. דוברות משטרת ישראל
זו המתמטיקה הפשוטה, הקרה: 15 מתים, 8 חיים. פק"ד ארנון זמורה שנהרג במבצע לחילוץ החטופים/דוברות משטרת ישראל

אין פה צודקים וטועים. בן גביר וסמוטריץ' מאמינים שאסור להפסיק את הלחץ הצבאי ולחתור לעסקה, מכיוון שהם לא מעוניינים בעסקה. זו דעה קשה לעיכול אבל היא לגיטימית. מדובר באידיאולוגיה מוצקה שמתנגדת למו"מ עם ארגון טרור - אבל צריך להבין את המשמעות המתמטית מאחורי האידיאולוגיה הזאת: 15 מתים על כל 8 חיים. זה לא מדע מדויק, זו אינטואיציה שיש לכל ישראלי שחי את הזוועות של השנה האחרונה.

מסמוטריץ' ובן גביר לא צריכות להיות ציפיות, גם אין סיבה להתווכח איתם. הם נציגים של ציבור משיחי שממילא מאמין שעדיף לתת לחטופים להינמק במנהרות עד מותם מאשר לעשות עסקה עם חמאס. המצביעים שלהם יצטרכו לישון עם המצפון שלהם בלילה, על הבחירה המודעת להפקיר את החטופים למותם, ולשלוח חיילים לשדה הקרב ללא שום אסטרטגיה, כשחלקם ימשיכו להיהרג בניסיונות להחזיר גופות.

בן גביר, סמוטריץ. אתר רשמי, פלאש 90
מהם לא צריכות להיות ציפיות, גם אין סיבה להתווכח איתם. בן גביר וסמוטריץ'/פלאש 90, אתר רשמי

הרוב המוחלט של הציבור בישראל בעד עסקה שתחזיר את החטופים עכשיו, הרגע, אתמול. הרוב המוחלט של הציבור מבין את המתמטיקה הפשוטה הזאת, וכמוהם גם רוב ראשי הקואליציה וחברי הקבינט, בין אם הם למדו ליב"ה או לא. משה גפני, יצחק גולדקנופף, אריה דרעי, רון דרמר, אבי דיכטר, אלי כהן, גילה גמליאל וראש המל"ל צחי הנגבי - אנשים שלבם במקום הנכון כביכול, שמאמינים בחשיבות של פדיון שבויים, שיודעים כמה משבר החטופים עומד להשפיע על עתיד המדינה הזאת, על החוזה בין האזרחים למדינה. ובכל זאת לא מנווטים את הספינה לכיוון הנכון כי הם עוסקים בלוגיקה במקום באינטואיציה.

101 החטופים הם הרבה יותר ממספר. הם סמל. שבריר תקווה אחרון שהמנהיגים שלנו יורידו את הנעליים, ייכנסו למים, ויעשו לעצמם סדר בראש. הזדמנות אחרונה להיות מייצגי העם באמת, ולהבין ש-101 שווים הרבה יותר מעוד מספר. כמו ששת המיליונים שעל אפר האדם שלהם הוקמה המדינה, הדרך שהמדינה הזאת תתייחס אל ה-101 האלה יסללו את הדרך שבה החוזה של האזרחים מול המדינה ייכתב מחדש. זו צריכה להיות האינטואיציה המנהיגותית של נתניהו ושותפיו, והאמת היא שזו גם לוגיקה פשוטה, לכל מי שיש לב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully