וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערב חוששים: רוסיה תסייע לאיראן בפיתוח תכנית הנשק הגרעיני שלה

15.9.2024 / 11:17

"הגרדיאן" הבריטי דיווח שהעמקת שיתוף הפעולה בין מוסקבה לטהראן עמדה במרכז הפגישות בוושינגטון בין ביידן לראש ממשלת בריטניה. לפי ההערכות, בתמורה לטילים שסיפקה לאחרונה איראן, רוסיה תוכל לעזור לה בפיתוח תכנית הגרעין שלה

תיעוד: כטב"ם מתפוצץ באזור מגורים במוסקבה/טלגרם

ארצות הברית ובריטניה מודאגות מכך שרוסיה מסייעת לאיראן לפתח את תוכנית הנשק הגרעיני שלה, בתמורה לטילים בליסטיים שסיפקה לה טהראן לאחרונה - כך דווח אתמול (שבת) בעיתון הבריטי "הגרדיאן", שציטט מקורות המעורים בנושא.

העמקת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות הייתה בין הנושאים המרכזיים שעלו במהלך פגישותיהם של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר בוושינגטון ביום שישי, וכן במהלך השיחות בין שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן ושר החוץ הבריטי דיוויד לאמי בתחילת השבוע. מדינות המערב תיארו את העברת הטילים כ"הסלמה מסוכנת", המאיימת גם על ביטחון אירופה.

עם זאת, החשש של ארצות הברית ובריטניה אינו מתמקד רק בטילים הבליסטיים שמספקת איראן לרוסיה, שצפויה לתקוף את אוקראינה באמצעותם, אלא גם בתמורה שתקבל טהראן עבורם.

העיתון, שציטט מקורות בריטיים המעורים בשיחות, דיווח שוושינגטון ולונדון מאמינות שאיראן עשויה לעבוד עם מומחים רוסים מנוסים כדי לייעל את תהליך הייצור שלה, בזמן שהיא מגדילה את מאגר האורניום המועשר שלה ומתכוננת לפתח נשק גרעיני משלה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם כתבים בסנט פטרסבורג, רוסיה, 12 בספטמבר 2024. רויטרס
מעמיק את שיתוף הפעולה עם איראן. פוטין/רויטרס

איראן העלתה את רמת האורניום המועשר שלה לזו הקרובה לרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני מאז שארצות הברית פרשה באופן חד-צדדי מהסכם הגרעין עם טהראן ב-2018. המערב מצביע על כך שלרמת העשרה כזו אין הצדקה למטרות אזרחיות, כפי שאיראן מתארת את תכנית הגרעין שלה, אם כי לאחרונה היא איימה לשנות את דוקטרינת הגרעין שלה אם היא תותקף או שהיא תחוש איום קיומי מצד ישראל.

באוגוסט, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מצאה שאיראן הגדילה עוד יותר את מאגר האורניום המועשר שלה. נכון ל-17 באוגוסט, לאיראן היו 64.7 ק"ג של אורניום מועשרים עד 60%, עלייה של 22.6 ק"ג מאז הדוח האחרון של סבא"א במאי.

איראן מכחישה שהיא מספקת נשק למלחמה של רוסיה באוקראינה, על אף ראיות רבות בדמותם של שרידי כטב"מים שאותם משגרת מוסקבה על עריה של אוקראינה. היא הבטיחה להגיב לסנקציות שהטילו עליה בשבוע שעבר מדינות המערב בשל אספקת הטילים למוסקבה, שלפי שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י הן "כלי כושל" בניסיון להשפיע על טהראן.

"מפתיע שמדינות המערב עדיין אינן יודעות שהסנקציות הן כלי כושל ושהן לא מסוגלות לכפות את האג'נדה שלהן על איראן באמצעותן", אמר אתמול הדיפלומט האיראני הבכיר, שכינה את הסנקציות "כלי לחץ וכלי לעימות, לא כלי לשיתוף פעולה". הוא הוסיף שאיראן "תמיד הייתה פתוחה למשא ומתן" ו"דיאלוג בונה" עם מדינות אחרות, "אבל הדיאלוג צריך להתבסס על כבוד הדדי, לא על איומים ולחץ", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully