וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות אזהרות המערב: "איראן העבירה טילים בליסטיים לרוסיה"

עודכן לאחרונה: 7.9.2024 / 9:33

כלי תקשורת בארה"ב דיווחו שמוסקבה קיבלה משלוח ראשון של טילים לטווח קצר לטובת מלחמתה באוקראינה, על אף שוושינגטון ובעלות בריתה הזהירו מהשלכות חמורות. "זו הסלמה דרמטית", אמרו בבית הלבן. בטהראן מכחישים

אוקראינה: מאות הרוגים ופצועים במתקפת טילים רוסית/טלגרם

איראן העבירה לאחרונה טילים בליסטיים לטווח קצר לרוסיה שיחזקו את ארסנל הכלים שלה במלחמתה נגד אוקראינה, חרף אזהרות מדינות המערב - כך דיווחו הלילה (שבת) כלי תקשורת אמריקניים מפי גורמים רשמיים.

לא ברור מתי בדיוק העבירה טהראן את הטילים לבעלת בריתה, הזקוקה לחידוש מאגרי הנשק שלה, אך ההיערכות לעסקה דווחה במערב לאורך השנה האחרונה. רוסיה מקבלת את הטילים באיראניים בזמן שהיא מגבירה את התקפותיה על ערי אוקראינה, שנערכת לקראת עוד חורף קשה בשל נזקים כבדים לתשתיות האנרגיה שלה.

הצטיידותה של רוסיה בטילים איראניים - שיתווספו לכטב"מים איראניים שבהם היא החלה להשתמש בתוך כמה חודשים מאז פרוץ המלחמה בפברואר 2022 - צפויה להגביר את הלחץ של אוקראינה על המערב לספק לה עוד נשק, ולאשר לה לתקוף באמצעותו מטרות בעומק ברוסיה.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בתערוכה האווירית. רויטרס
המערב מכין סנקציות נרחבות חדשות על איראן. חמינאי לצד טילים של משמרות המהפכה/רויטרס

הנשיא וולודימיר זלנסקי שוב העלה את הדרישות הללו אתמול, במהלך מפגש עם מנהיגים מערביים בבסיס של צבא ארצות הברית בגרמניה. הוא התריע שקייב זקוקה למערכות הגנה אווירית נוספות כדי לבלום את מתקפות הטילים הרוסיות, אחרי כמה מתקפות קטלניות השבוע.

וושינגטון הזהירה שמדובר ב"הסלמה דרמטית" בתמיכתה של טהראן במלחמה של מוסקבה, תמיכה שאותה היא ממשיכה להכחיש.

"אנחנו מזהירים מפני השותפות הביטחונית המעמיקה בין רוסיה לאיראן מאז תחילת הפלישה הכוללת של רוסיה לאוקראינה ומודאגים מהדיווחים הללו. אנחנו ושותפינו הבהרנו גם ב-G7 וגם בפסגות נאט"ו בקיץ שיחד אנחנו מוכנים להוביל השלכות משמעותיות", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי, שון סאבט, לרשת CNN, שהייתה בין כלי התקשורת שדיווחו על העברת הטילים. וול סטריט ג'ורנל דיווח על כך לראשונה.

המשלחת של איראן לאו"ם הכחישה את הדיווחים על העברת הטילים לרוסיה, וטענה שעמדתה המוצהרת ביחס למלחמה לא השתנתה - התנגדות להעברת נשק לכל אחד מהצדדים בסכסוך. היא קראה למדינות אחרות לנהוג באופן דומה.

עוד בוואלה

שר החוץ האוקראיני ובכירים אחרים התפטרו, 7 הרוגים במתקפה רוסית במערב המדינה

לכתבה המלאה
שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו ומפקד הכוחות המזוינים של איראן, גנרל מוחמד באגרי, בטקס קבלת פנים רשמי בטהראן, איראן, 19 בספטמבר 2023. רויטרס
שר ההגנה הרוסי לשעבר שויגו בביקור באיראן, ספטמבר/רויטרס

למרות ההכחשות האיראניות בדבר סיוע לרוסיה, המערב מצביע על שיתוף הפעולה הצבאי הגובר ביניהן כמקור לדאגה. כבר בספטמבר שעבר החלו דיווחים על מגעים בין המדינות הנתונות לסנקציות מערביות להעברת טילים בליסטיים, כששר ההגנה של רוסיה דאז, סרגיי שויגו, בחן באיראן מערכות של טילי "אבאביל" לטווח קצר. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה בכיר רוסיה סוקר באיראן מערכות טילים מאז תחילת המלחמה באוקראינה.

בדצמבר, משמרות המהפכה פרסו טילים בליסטיים ומערכות שיגור באזור אימונים באיראן, כדי להציגם בפני משלחת רוסית. במרץ, מדינות ה-7G - בהן ארצות הברית - פרסמו הצהרה משותפת שבה הזהירו שאיראן תספוג סנקציות כבדות ומשמעותיות אם היא אכן תספק לרוסיה טילים בליסטיים.

בנוסף לכך, לפי דיווחים שונים, רוסיה בונה מפעל לייצור כטב"מים בשטחה שלה, בסיועה של איראן.

רוסיה לא מסייעת רק באיראן כדי למלא את מאגרי הנשק שלה ולעקוף את הסנקציות המערביות עליה. מוסקבה מקבלת טילים וחלקי טילים מקוריאה הצפונית, וסין עוזרת לה עם אמצעי מיכון, כטב"מים, מנועים וציוד טכנולוגי לטילי שיוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully