וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כפי שנחשף בוואלה: מפקד יחידת המודיעין 8200 הודיע על פרישה מתפקידו

עודכן לאחרונה: 12.9.2024 / 18:27

שלושה שבועות לאחר פרישתו הרשמית של ראש אמ"ן אהרון חליוה ו11 חודשים אחרי המחדל, מפקד יחידת המודיעין הגדולה ביותר של צה"ל הודיע כי יסיים את תפקידו בתקופה הקרובה. "כשלתי ולא עמדתי במשימה"

ראש אגף המודיעין בהערכת מצב בשכונת רימאל בעיר עזה: "צריך להמשיך וללחוץ על האויב, המערכה רב זירתית ויש לה עוד חודשים קדימה"/דובר צה"ל

כפי שנחשף לראשונה בוואלה, הודיע באופן רשמי תא"ל שריאל על סיום תפקידו. כ-11 חודשים מפרוץ מלחמת חרבות ברזל. אגף המודיעין - שסומן כאחד האחראים המרכזיים לכישלון ב-7 באוקטובר - חווה עוד טלטלה. תא"ל יוסי שריאל, מפקד יחידה 8200, יחידת האיסוף הגדולה ביותר של צה"ל, הודיע היום (חמישי) למפקדיו ופקודיו על סיום תפקידו. תא"ל שריאל, לו חלק נכבד במחדל עתיד לסיים את תפקידו כבר בתקופה הקרובה לדברי צה''ל. טרם נקבע המועד להחלפתו ומי האיש שיכנס לנעליו.

במכתב שפרסם היום ליחידת המודיעין כתב: "ב-7 באוקטובר לא עמדתי במשימה כפי שציפיתי מעצמי, שציפו ממני פקודיי ומפקדיי ושציפו ממני אזרחי המדינה שאני כל כך אוהב, אמר.
עוד הוסיף תא''ל שריאל "אני מבקש לממש את אחריותי האישית כמפקד היחידה ובמועד שייקבע על ידי מפקדיי להעביר את המקל למשמרת הבאה".

לפי תא''ל שריאל, תהליכי התחקיר והלמידה היו עמוקים, שקופים וכנים. "לא חסכנו דבר", הוא כתב במכתבו. "למרות הציפייה שהייתה מאיתנו, לא הבאנו את ידיעת הזהב שקובעת את יום ה-ע ושעת ה-ש ליציאה למתקפה. אני שואל את עצמי ללא הרף וללא תשובות מספקות - למה? מה גרם לכך? מה נדרש היה לעשות אחרת או לצפות אחרת? איפה נעוצים שורשי הכישלון?".

תת-אלוף י׳ נכנס לתפקידו כמפקד יחידה 8200 באגף המודיעין במקומו של תת-אלוף א׳ , הרמטכ"ל כוכבי העניק ליחידה אות הערכה. דובר צה"ל
תת-אלוף י׳ נכנס לתפקידו כמפקד יחידה 8200 באגף המודיעין במקומו של תת-אלוף א׳ , הרמטכ"ל כוכבי העניק ליחידה אות הערכה/דובר צה"ל

מפקד 8200 המשיך וכתב במכתבו כי "באופן אישי, כשלתי בכך שלא הבנתי די הצורך, ולכן גם לא שיקפתי די הצורך, שבמציאות הייחודית בגבול עזה אנחנו כמערכת מחויבים לניהול סיכונים אחר הנגזר ממרווח הטעות המזערי הקיים בגזרה הזו" אמר.

תא''ל שריאל הוסיף על אחריותו במחדל ואמר "לא הצבעתי על כך שבמציאות שבה יש, הלכה למעשה, שתי דיוויזיות קומנדו של נוח'בה בגבול עזה, במרחק דקות בודדות מיישובים ישראלים ואויבים שנפגשים שוב ושוב עם עוצמתו של המודיעין הישראלים ומפנימים זאת, לא ניתן להסתמך על מרחב התרעה סיגינטי לצורך היערכות אופרטיבית ובוודאי שלא נכון לבנות על כך שביום פקודה נצליח להשיג את ידיעת הזהב.

שריאל שב וחזר כי "האחריות על חלקה של 8200 בכישלון המודיעיני והמבצעי מוטלה כולה עליי. אמר. "אני יודע שפעלתי בחרדת קודש ולמרות זאת הרע מכל קרה ואני מבקש סליחה עמוקה.
לצד לקיחת האחריות, המפקד מביע התנצלות עמוקה. "סליחה שלא עמדתי במשימה כפי שציפיתם ממני וכפי שאני דרשתי מעצמי. אני יודע וכואב שאת הנעשה אין להשיב, אני מרכין ראש"

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בהערכת מצב ואישור תוכניות לגזרה הצפונית עם סגן הרמטכ״ל, מפקד פיקוד הצפון, ראש אגף המודיעין, ראש אגף המבצעים, מפקד חיל האוויר, 28 ביולי 2024. דובר צה"ל
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בהערכת מצב ואישור תוכניות לגזרה הצפונית עם סגן הרמטכ״ל, מפקד פיקוד הצפון, ראש אגף המודיעין, ראש אגף המבצעים, מפקד חיל האוויר, 28 ביולי 2024/דובר צה"ל

עוד הוסיף במכבתו: "מי עם פרוץ המתקפה יצאנו להסתער. מהרגע הראשון אמרתי שיש לי אחריות ומחויבות על מה שהיה ועל מה שיהיה. לא הייתה לי הזכות לעצור אף לא לרגע קל. במהלך החודשים האחרונים אני שואל ובודק מהו התיקון שאני באופן אישי כמפקד 8200 של 7 באוקטובר נדרש אליו ומהו התיקון שלנו כיחידה. אין לי עדיין את כל חלקי התשובה, אני אפילו לא יודע אם יש תשובה אחת לשאלה הזו. אבל ברורה לי המחויבות. אנחנו מחויבים להיות ראויים לנופלים, לנופלות, לפצועים בגוף ובנפש, לבני משפחותיהם ולדורות הבאים שמסתכלים עלינו ומצפים מאיתנו".

ראש אמ"ן היוצא אלוף אהרון חליוה והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס החלפת ראש אמ"ן, שבו נכנס לתפקידו אלוף שלומי בינדר. צילום: תומר נויברג/ פלאש 90, עיבוד תמונה
ראש אמ"ן היוצא אלוף אהרון חליוה והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס החלפת ראש אמ"ן, שבו נכנס לתפקידו אלוף שלומי בינדר/עיבוד תמונה, צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

כבר בראשית המלחמה כוונה הביקורת נגד ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, ראש חטיבת המחקר תא"ל עמית סער ומפקד 8200 תא"ל שריאל, שלא סיפקו התרעה למלחמה. האלוף חליוה היה מהראשונים לקבל אחריות על הכישלון המודיעיני, ולפני כשבוע וחצי סיים את תפקידו. לאחרונה סיכם האלוף חליוה את תחקירי אמ"ן בנוגע למחדל, ולפי מקורות צבאיים הם היו "מטלטלים, מייסרים וכואבים, אבל יש בהם כדי ללמוד על תהליכים ופערים על מנת למנוע כישלון דומה בעתיד". גם ראש חטיבת המחקר תא"ל סער סיים את תפקידו בשל מחלה, חודשים בודדים אחרי תחילת המלחמה. וכעת, כפי שנחשף לראשונה בוואלה, הודיע באופן רשמי תא"ל שריאל על סיום תפקידו. ההחלטה תסלול את הדרך לדיון שיבוצים מטכ"לי, שבסופו ייבחר מפקד 8200 הבא. "היחידה שהפכה להיות מותג בינלאומי אמורה לעבור שיקום אחרי המשבר הגדול", אמר גורם ביטחוני לוואלה.

בחודש פברואר האחרון חשף העיתונאי בן כספית את חלקו במחדל של מפקד יחידת המודיעין 8200, תא''ל יוסי שריאל. לפי החשיפה, היחידה 8200 השיגה את תוכנית הטבח של חמאס אך למפקד היחידה לא היה מושג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully