וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור יבחר את השופטים: הקונגרס במקסיקו העביר רפורמה משפטית שנויה במחלוקת

11.9.2024 / 19:36

בתום דיון סוער בסנאט, שעוכב על ידי מפגינים שפרצו למבנה, העבירה קואליציית השמאל של הנשיא היוצא לופס אוברדור שינויים חוקתיים מרחיקי לכת. המתנגדים חוששים מפגיעה בדמוקרטיה, ארה"ב וקנדה הזהירו מפגיעה ביחסי הסחר, אך הנשיאה הנכנסת חגגה: "זהו רצון העם"

חברי מפלגת השלטון חוגגים את העברת השינויים במערכת המשפט של מקסיקו בתום הצבעה בסנאט, 11 בספטמבר 2024. רויטרס
חברי מפלגת השלטון חוגגים את העברת השינויים במערכת המשפט של מקסיקו בתום הצבעה בסנאט, 11 בספטמבר 2024/רויטרס

הסנאט של מקסיקו אישר היום (רביעי) את הרפורמה המשפטית הנרחבת שקידם הנשיא היוצא אנדרס מנואל לופס אוברדור, חרף האזהרות מפני החלשתה של מערכת המשפט וסכנה לדמוקרטיה ולכלכלה.

בין השינויים מרחיקי הלכת במערכת המשפט במדינה, השופטים - כולל אלו בבית המשפט העליון - ייבחרו על ידי הציבור. אישורם מהווה ניצחון משמעותי של מנהיג השמאל אוברדור, שצפוי להמשיך להיות דמות דומיננטית בפוליטיקה המקסיקאית עם סיום כהונתו הראשונה והיחידה בחודש הבא.

הדיונים המרתוניים בסנאט נעצרו זמנית והועברו למקום אחר כשמפגינים פרצו למבנה בזעם על הרפורמה, שמקדמת מפלגת השלטון "מורנה". המפלגה ובעלי בריתה בסנאט השיגו את הרוב המיוחד של שני שלישים כדי להעביר את השינויים, שקידומם בשבועות האחרונים לווה בהפגנות, בשביתות של עובדי מערכת המשפט ובטלטלות בשווקים.

86 סנאטורים הצביעו בעד הרפורמה, ורק 41 התנגדו, לקול מחיאות כפיים וקריאות עידוד של חברי השלטון. הנשיאה הנכנסת, קלאודיה שיינבאום, שתתמודד עם ההשלכות המידיות של המהלך בחודשים הראשונים לכהונתה, בירכה את חבריה בסנאט על הרפורמה, שלטענתה "ממלאת את רצון העם".

"משטר השחיתות והפריבילגיות הפך לדבר מן העבר ודמוקרטיה אמיתית ושלטון החוק הולכים ונבנים", כתבה שיינבאום, האישה הראשונה שתכהן בתפקיד, בחשבון ה-X שלה.

מפגינים נגד שינויים במערכת המשפט אחרי שפרצו לדיונים של הסנאט של מקסיקו, 10 בספטמבר 2024. רויטרס
מפגינים נגד שינויים במערכת המשפט אחרי שפרצו לדיונים של הסנאט של מקסיקו, 10 בספטמבר 2024/רויטרס

הרוב של הקואליציה לא היה מובטח עם תחילת הדיון אתמול, והיה חסר לה מושב אחד כדי להחזיק ברוב של שני שלישים הדרוש לשינוי החוקה. אך היא השיגה את מספר הקולות הדרושים שלה כשאחד מחברי האופוזיציה ערק לשורותיה, ואחר נעדר מההצבעה על רקע טענות שהוא נעצר כדי למנוע ממנו להשתתף.

מפלגת השלטון הכחישה שפעלה בצורה לא כשורה, אך האופוזיציה הפנתה אליה אצבע מאשימה. "זהו יום עצוב עבור מקסיקו שלנו", אמר הסנאטור אלחנדרו מורנו, נשיא מפלגת המרכז PRI. לדבריו, הרפורמה עברה הודות "לתרגילים המלוכלכים ביותר ותחת לחץ ואיומים שלא ניתן לתאר".

עוד בוואלה

המדענית היהודייה שניפצה את תקרת הזכוכית של מקסיקו

לכתבה המלאה
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור נושא נאום במצעד צבאי במקסיקו סיטי, 10 בספטמבר 2024. רויטרס
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור נושא נאום במצעד צבאי במקסיקו סיטי, 10 בספטמבר 2024/רויטרס
הפגנות נגד רפורמה משפטית של ממשלת מקסיקו בבירה מקסיקו סיטי, 10 בספטמבר 2024. רויטרס
הפגנות נגד רפורמה משפטית של ממשלת מקסיקו בבירה מקסיקו סיטי, 10 בספטמבר 2024/רויטרס

לופס אוברדור, שהתקוטט עם בית המשפט העליון לאורך כהונתו בת שש השנים, טען שוב ושוב שהרפורמה חיונית להשבת היושרה למערכת המשפט של מקסיקו. לדבריו, היא תבטיח שהמערכת משרתת את העם מאשר את האליטות ואינטרסים של ארגוני פשיעה.

מבקריה, לעומת זאת, מזהירים שמפלגת השלטון תרכז בידיה יותר מדי כוח. שותפות הסחר המרכזיות של מקסיקו, ארצות הברית וקנדה, הזהירו שהרפורמה עלולה לפגוע בהסכם הסחר ביניהן בשל אי-ודאויות משפטיות ולהשפיע באופן שלילי על השקעות במדינה.

השינויים במערכת המשפט עוררו דאגה גם בשווקים. הפזו המקומי נחלש בכ-17% מאז הבחירות לנשיאות ב-2 ביוני, שבהן שיינבאום היהודייה ומפלגת השלטון זכו בניצחון סוחף.

בזמן הדיונים בסנאט אתמול, מפגינים פרצו למבנה, נופפו בדגלי מקסיקו וצעקו "בוגדים" לעבר המחוקקים שקידמו את הרפורמה, שעברה בבית התחתון בשבוע שעבר.

עיקרי השינויים בחוקה יובילו לכך שיותר מ-6,500 שופטים בערכאות שונות, כולל לבית המשפט העליון, ייבחרו לראשונה אי-פעם ישירות על ידי האזרחים. במדינות אמריקה, רק בבוליביה יש מערכת דומה.
בנוסף לכך, הרפורמה תקטין את מספר השופטים בבית המשפט העליון מ-11 לתשעה, תקצוב את כהונתם ל-12 שנים, תבטל את גיל המינימום של 35 שנה ותחתוך בחצי את הניסיון הנדרש לחמש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully