וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדענית היהודייה שניפצה את תקרת הזכוכית של מקסיקו

4.6.2024 / 15:30

קלאודיה שיינבאום, שתהיה הנשיאה הראשונה בהיסטוריה של מקסיקו, היא דוקטור להנדסת אנרגיה שהצהירה על עצמה כמי ש"מאמינה במדע". היא מבטיחה להמשיך במדיניות השמאל של קודמה לופז אוברדור, אך בסגנון פחות לוחמני. "בלי יד ברזל, מלחמות או סמכותנות"

נשיאת מקסיקו הנבחרת קלאודיה שיינבאום אחרי ניצחונה, 3 ביוני 2024. רויטרס
המשימה המרכזית שלה: המאבק בקרטלים. שיינבאום חוגגת את הניצחון, אתמול/רויטרס

קלאודיה שיינבאום תהיה האישה הראשונה שמנהיגה את מקסיקו אחרי יותר מ-200 שנות עצמאות, בעקבות ניצחונה ההיסטורי בבחירות לנשיאות ביום ראשון.

שיינבאום, שתהיה גם האדם היהודי הראשון בתפקיד, סחפה את הבוחרים עם הבטחותיה להמשיך את המדיניות החברתית הפופולרית של הנשיא היוצא, מנהיג השמאל אנדרס מנואל לופס אוברדור. שיינבאום בת ה-61 דחתה את האשמות יריביה בכך שהיא תהיה "בובה" שלו, ולאור אופיים השונה בתכלית סגנון הממשל שלה צפוי להיות שונה.

בהשוואה לנשיא היוצא והמנטור שלה, ראש עיריית מקסיקו לשעבר היא לוחמנית הרבה פחות. ובתור מדענית, היא מתבססת יותר על נתונים מאשר על רחשי לב. "אני מאמינה במדע", אמרה שיינבאום, ד"ר להנדסת אנרגיה, בריאיון לסוכנות הידיעות אי-פי בשנה שעברה.

ההבדלים ביניהם ניכרו בזמן מגיפת הקורונה, כשהיא כיהנה כראש עיריית הבירה שבה חיים כתשעה מיליון איש.

בעוד שהנשיא זלזל בנגיף ורצה להימנע מהגבלות ארציות כדי שלא לפגוע בכלכלה, שיינבאום הרחיבה את מדיניות הבדיקות בעיר וצמצמה את שעות הפעילות של מקומות עבודה והתקהלויות. היא עטתה מסיכה ודחקה בתושבים לשמור על מרחק, בעוד שהנשיא המשיך להתגודד עם ההמון.

זיקוקים במהלך חגיגות ניצחונה של קלאודיה שיינבאום בבחירות לנשיאות במקסיקו סיטי, מקסיקו, 3 ביוני 2024. רויטרס
חגיגות הניצחון אחרי זכייתה של שיינבאום/רויטרס

האתגר הגדול ביותר של שיינבאום, שתיכנס לתפקיד ב-1 באוקטובר, יהיה הטיפול בקרטלי הסמים המשתוללים. עשרות מועמדים נרצחו בקמפיין הבחירות, שמלבד הנשיא כלל גם הצבעה לשני בתי הקונגרס, למושלים ולאלפי ראשי ערים ומשרות מקומיות אחרות.

לופז אוברדור נקט יד רכה יותר כלפי הקרטלים וביקש להתמקד במקורות העוני והבעיות החברתיות, ושיינבאום אמרה כי היא תאמץ בעצמה את האסטרטגיה הזו תוך חיזוק המשמר הלאומי שהקים.

"שיהיה ברור,היא לא תכלול אגרוף ברזל, מלחמות או סמכותנות", אמרה שיינבאום על גישתה להתמודדות עם כנופיות הפשיעה, באירוע הקמפיין האחרון שלה. "נקדם אסטרטגיה של טיפול בגורמים (המובילים לפשיעה) ונמשיך להתקדם לעבר אפס חסינות מעונש".

כאשת שמאל, היא רואה במדיניות הכלכלית הניאו-ליברלית של ממשלות העבר במקסיקו כאחראית לעוני של מיליוני אנשים. היא מבטיחה לקיים מדינת רווחה חזקה ושיבחה את חברת הנפט הממשלתית הגדולה, פמקס, תוך הבטחה לשים דגש על אנרגיה נקייה.

"מבחינתי, להיות מהשמאל מקושר להבטחת הזכויות המינימליות לכל התושבים", אמרה בשנה שעברה.

עוד בוואלה

היסטוריה במקסיקו: קלאודיה שיינבאום ניצחה בבחירות לנשיאות

לכתבה המלאה
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופז אוברדור במסיבת עיתונאים אחרי הבחירות לנשיאות, 3 ביוני 2024. רויטרס
הפופולריות שלו סייעה לניצחון של שיינבואם. הנשיא היוצא לופז אוברדור/רויטרס

בעוד שהנשיא היוצא הרבה להתעמת עם התקשורת ועם מוסדות ממשלתיים אחרים, דומה ששיינבאום תימנע מהמאבקים הבלתי-פוסקים הללו. בנאום הניצחון שלה היא הבטיחה להגן על חופש העיתונות במדינה.

למרות ניפוץ תקרת הזכוכית במקסיקו המצ'ואיסטית, שיינבאום לא הציגה צעדים קונקרטיים להילחם במגיפת האלימות המגדרית במדינה. לופז אוברדור התבטא לא אחת באופן שוביניסטי ואף תקף את יריביתה מהאופוזיציה בהתבטאויות שנתפסו כמגדריות, ובכהונתו מספר הנשים שנרצחו שבר שיאים.

שיינבאום תהיה האדם היהודי הראשון שמנהיג את המדינה הקתולית ברובה, אם כי היא אינה מקיימת אורח חיים יהודי ואינה רואה בעצמה חלק מהקהילה היהודית המונה כ-50 אלף איש. הסבים והסבתות שלה היגרו למקסיקו מליטא ומבולגריה, והוריה גידלו אותה במקסיקו סיטי במשפחה חילונית לחלוטין.

לדברי צוות הקמפיין שלה, שיינבאום רואה עצמה כאישה מאמינה, אך היא אינה משויכת מבחינה דתית. למרות זאת, המוצא שלה היה מוקד להתקפות בזמן הקמפיין.

בשנה שעברה, נשיא מקסיקו לשעבר ויסנטה פוקס הואשם באנטישמיות ובגזענות אחרי שכתב בטוויטר כי שיינבאום היא "יהודיה וזרה בעת ובעונה אחת", בתגובה לגולש אחר שטען כי היא "מזויפת" משום שהשתמשה במחרוזת תפילה נוצרית למרות יהדותה.

ביקורת דומה השמיע העיתונאי היהודי קרלוס אלאזרקי, שתקף אותה אחרי שלבשה חצאית עם דמותה של הבתולה מגואדלופה רק כדי "לרצות את ציבור הבוחרים הקתולי", לדבריו.

ביחס למלחמה בעזה, הממשל הנוכחי במקסיקו לא הרבה להתמקד בניגוד לממשלות שמאל אחרות ביבשת שחלקן ניתקו את היחסים עם ישראל. שיינבאום הבהירה מאז מתקפת 7 באוקטובר ופרוץ המלחמה בעזה כי היא מגנה פגיעה באזרחים, קראה להפסקת אש והביעה תמיכה בפתרון שתי המדינות.
ב-2009, היא גינתה "רצח של אזרחים פלסטינים" במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ברצועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully