וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה במקסיקו: קלאודיה שיינבאום ניצחה בבחירות לנשיאות

מועמדת מפלגת השלטון זכתה ב-56% מהקולות בבחירות וגברה על יריבתה בדרך להיות האישה הראשונה המנהיגה את המדינה. שיינבאום היהודייה, ראש עיריית מקסיקו סיטי לשעבר, מבטיחה להמשיך את המדיניות של הנשיא היוצא - כולל היד הרכה כלפי קרטלי הסמים

הנשיאה הנבחרת של מקסיקו, קלאודיה שיינבאום, בעצרת ניצחון במקסיקו סיטי, 3 ביוני 2024. רויטרס
שיינבאום בנאום הניצחון שלה, הלילה/רויטרס

מועמדת מפלגת השלטון במקסיקו, קלאודיה שיינבאום, רשמה ניצחון מוחץ בבחירות ותהיה הנשיאה הראשונה בהיסטוריה של המדינה - כך הודיעה היום (שני) ועדת הבחירות. שיינבאום, מדענית אקלים יהודייה וראש עיריית מקסיקו סיטי הבירה לשעבר, גברה על הסנאטורית לשעבר ויזמית ההייטק קסוצ'יטל גאלבס שהודתה בהפסדה.

שיינבאום בת 61, תהיה גם היהודייה הראשונה שמנהיגה את מקסיקו. היא תחליף את מנהיג השמאל היוצא, אנדרס מנואל לופס אוברדור, שאינו יכול להתמודד על כהונה נוספת ותמך במועמדות שלה. הבחירות נתפסו בעיני רבים כמשאל עם על כהונתו של הנשיא הפופוליסטי, שהרחיב את התוכניות החברתיות אך נכשל במידה רבה בהפחתת אלימות הקרטלים במקסיקו. עשרות מועמדים נרצחו בקמפיין הבחירות.

ניצחונה של שיינבאום - בפער הגדול ביותר בהיסטוריה הדמוקרטית של מקסיקו - רכב על גל הפופולריות של לופז אוברדור בקרב העניים. היא גם מנפצת את תקרת הזכוכית במדינה הידועה בתרבות המצ'ואיסטית שלה ושבה חיה האוכלוסייה הקתולית השנייה בגודלה בעולם. בשנים האחרונות נחלשה אחיזתה של הכנסייה במדינה, שבה הפכו ההפלות לחוקיות. 

תומכי מועמדת מפלגת השלטון קלאודיה שיינבאום חוגגים את ניצחונה בבחירות במקסיקו סיטי, מקסיקו, 2 ביוני 2024. רויטרס
תומכי מועמדת מפלגת השלטון קלאודיה שיינבאום חוגגים את ניצחונה בבחירות במקסיקו סיטי, מקסיקו, 2 ביוני 2024/רויטרס

שיינבאום אמרה לתומכיה "כי בפעם הראשונה ב-200 שנותיה של הרפובליקה, אהיה האישה הנשיאה הראשונה של מקסיקו" והיא הבטיחה שממשלה יכבד את עצמאותם של בעלי העסקים והבנק המרכזי, וישמור על אחריות פיסקלית.

היא אף אמרה כי תגן על חופש העיתונות, שעמה התכתש הנשיא היוצא לאורך כהונתו, ותנהל יחסים ידידותיים עם ארצות הברית. "תמיד נגן על אזרחי מקסיקו החיים שם", הצהירה. 

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
חייליים מסיירים ליד קלפי בעיר מקסיקלי במקסיקו, במהלך הבחירות הכלליות במדינה, 2 ביוני 2024. רויטרס
חייליים מסיירים ליד קלפי בעיר מקסיקלי במקסיקו, במהלך הבחירות הכלליות במדינה, 2 ביוני 2024/רויטרס

מלבד הנשיאה, נבחרו מושלים בתשע מתוך 32 המדינות המרכיבות את מקסיקו, חברי שני בתי הקונגרס, אלפי ראשי ערים ומשרות מקומיות אחרות.

התוצאות החלקיות מראות שמפלגת השלטון, מורנה, עשויה לזכות ברוב של שני שלישים בקונגרס כך שתוכל להעביר תיקונים בחוקה. בין התיקונים שהיא שואפת לקדם נכלל פירוקן של רשויות ממשלתיות שלטענתה הן מסורבלות ובזבזניות, ואילו האופוזיציה טוענת כי הדבר יסכן את מוסדותיה הדמוקרטיים של מקסיקו.

היא הבטיחה להמשיך את המדיניות של לופס אוברדור כולל פנסיה אוניברסלית לקשישים ומימון תוכנית התמחות לבני נוער. ואולם, היא טוענת שהיא אינה "העתק" שלו. בניגוד למנהיגי שמאל אחרים באמריקה הלטינית, לופס אוברדור מיעט לתקוף את ישראל על מלחמתה בעזה והוא שלל את ניתוק היחסים עמה כפי שעשו מדינות אחרות.

אלימות הקרטלים המתמשכת, יחד עם הביצועים הכלכליים הבינוניים של מקסיקו, עמדו בראש סדר העדיפויות של הבוחרים.

שיינבאום, שבעבר דווח שהיא דוברת יידיש, אינה מרבה לשוחח על מוצאה היהודי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully