וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלק הוק: תאונה קטלנית ראשונה אחרי 30 שנה בחיל האוויר

עודכן לאחרונה: 11.9.2024 / 11:34

המסוק שהתרסק בדרום הרצועה, בתאונה שבה נהרגו שני לוחמים ונפצעו 8 נוספים, נחשב לחזק ואמין, ומהווה את עמוד השדרה של מערך מסוקי התובלה של צה"ל. טייסות הבלק הוק זכו בצל"שים אחרי מלחמת לבנון השנייה, אבל בארה"ב כבר נבחר לו מחליף מתקדם בהרבה

בווידאו:התרסקות מסוק ינשוף,11 בספטמבר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

מסוק הינשוף, הכינוי בחיל האוויר לסיקורסקי בלק הוק, שהתרסק הלילה (רביעי) בעזה הוא כיום עמוד השדרה של מערך מסוקי התובלה והחילוץ של חיל האוויר, בתקופה שמספר מסוקי היסעור צומצם והם נמצאים בתהליך של החלפה. הבלק הוק נחשב מסוק חזק ואמין עם רקורד בטיחות מצוין, ולמרות שנכנס לשירות בארץ עוד בשנת 1994. זוהי התאונה הקטלנית הראשונה שלו בישראל, שבמהלכה נהרגו שני לוחמים ונפצעו 8 נוספים, בהם כמה במצב קשה.

הבלק הוק המריא לטיסת בכורה לפני 50 שנה, בשנת 1974, כאשר התמודד מול מסוק של חברת בל, במכרז הפנטגון שנועד לייצר את היורש למסוק הבל 205/212. המסוק של סיקורסקי ניצח בהתמודדות, ומאז ייצרה החברה האמריקאית יותר מ-5,000 מסוקים כאלה, והוא נמכר לעשרות מדינות בעולם, כולל לסין שהעתיקה אותו ומייצרת גרסה משלה. המסוק השתתף בשתי מלחמות המפרץ, והמלחמות באפגניסטן, בבלקנים ובסומליה, שם הונצח אירוע הפלת בלק הוק במוגדישו ב-2001 בסרט בלק הוק דאון.

המסוק מסוגל לשאת שני טייסים ומכונאי מוטס ו-14 לוחמים בכיסאות מיוחדים, או עד 22 לוחמים בתצורת תא מטען חלק. המסוק נבנה כך שיהיה עמיד בפני חלק מהקליעים, ושבזמן התרסקות בשל תקלה או פגיעה מרש יספוג כמה שיותר מאנרגיית ההתנגשות, כדי שפחות ממנה יגיעו לצוות ולחיילים שהוא נושא. גופו סופג אנרגיה וכך גם כסאות הטייסים, מה שסייע אולי להפחתת מספר ההרוגים הלילה. בארה"ב נבחר לפני שנתיים המטוס-מסוק בל V280 כמחליף של הבלק הוק.

אינפו מסוק בלק הוק ינשוף. ללא, מערכת וואלה
אינפו מסוק בלק הוק ינשוף/מערכת וואלה, ללא

חיל האוויר בחן את הבלק הוק בישראל עוד בשנת 1983 כמחליף למסוקי האנפה שלו, הכינוי המקומי לבל 212. אחרי עשרות טיסות המליץ צוות הבחינה לרכוש את המסוק. אולם לחיל ולמשרד הביטחון היו עדיפויות אחרות ורכש מסוק שנועד לשמש בעיקר את כוחות היבשה הוזנח.

רק עשור אחר כך הגיעו הבלק הוקים הראשונים לארץ, וגם הם היו מסוקים משומשים שקיבלה ישראל מארה"ב במתנה במסגרת חבילת סיוע ביטחוני מיוחדת בעקבות חתימת הסכמי אוסלו. בגלל שהיה מדובר ב-10 מסוקים בלבד, הם נקלטו בטייסת 124 טייסת המסוקים הראשונה של החיל, אבל הופעלו לצד מסוקי אנפה. רק ב-1998 הגיעו לארץ 15 מסוקים חדשים מהדגם שרכשה ישראל מכספי הסיוע האמריקאי, ו-124 הפכה לטייסת בלק הוק.

בשנת 2000 השלימה ישראל רכש של 25 מסוקי בלק הוק נוספים עבור טייסת 123, ומסוקי האנפה המיושנים והאיטיים הוצאו סוף סוף משירות. חלק מהמסוקים הותאמו לביצוע תדלוק אווירי שיכול להאריך את טווח הטיסה שלהם. כלקח מה-7 באוקטובר, כאשר חיל האוויר חסר מסוקי קרב לעצירת מתקפת החמאס, מתכננים כעת שוב לחמש חלק מהמסוקים בטילי נ"ט, מהלך שנשקל בעבר אך לא יושם. שתי הטייסות פועלות כיום יחד מבסיס פלמחים.

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
מסוק צה"ל שהתרסק בדרום הרצועה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
המסוק שהתרסק בדרום הרצועה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בשנה הקרובה צפוי חיל האוויר לקלוט חמישה מסוקי בלק הוק נוספים, הפעם מהדגם הימי של המסוק המכונה סי הוק, שיחליפו את מסוקי העטלף של טייסת 193, ויפעלו מהסטי"לים של חיל הים, ספינות הסער 5 ו-6. גם כאן כבר זמן רב מאז ההחלטה על העסקה ב-2015, להגעת המסוקים באיחור רב מהתכניות המקוריות.

מסוק ינשוף במהלך סיום קורס טיס, בסיס חצרים, 29 ביוני 2023. עופר צידון, פלאש 90
מסוק ינשוף באימון של צה"ל (ארכיון)/פלאש 90, עופר צידון

טייסות הינשוף זוכות לשימוש מבצעי נרחב, בהנחתת כוחות, פינוי פצועים, מבצעים מיוחדים וטיסות תובלת בכירים כמו ראש הממשלה. אחרי מלחמת לבנון השנייה השנייה קיבלו שתי טייסות הבלק הוק צל"שים יחידתיים על משימות פינוי פצועים והנחתת ופינוי כוחות שביצעו בלבנון תחת אש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully