וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מהווה איום על השלום העולמי | שר החוץ של טיוואן במאמר לוואלה

שר החוץ של טייוואן, לין צ׳יה-לונג

9.9.2024 / 16:22

חלקים גדולים מהעולם נהנים משגשוג רב בזכות השלום והיציבות השוררים במצר טייוואן, אך ניסיונותיה של בייג'ינג לשנות את הסטטוס קוו מאיימים על ביטחון העולם כולו. להבטחת השלום באזור הודו והפסיפיק, יש לכלול את טייוואן במערכת האו"ם

סין פתחה בתרגילים צבאיים נרחבים סביב טייוואן/רויטרס

טייוואן היא שותפה חיונית בשרשראות האספקה העולמיות, ומייצרת יותר מ־90 אחוז מהמוליכים למחצה המתקדמים בעולם, וחלק ניכר מהשבבים המתקדמים שמניעים את מהפכת הבינה המלאכותית. יתר על כן, מחצית מהסחר הימי העולמי עובר דרך מצר טייוואן, מה שהופך אותו לנתיב מים בין־לאומי מרכזי.

אולם אף על פי שחלקים גדולים מהעולם, ומיליארדי בני אדם, נהנים משגשוג רב בזכות השלום והיציבות השוררים במצר טייוואן, סין ממשיכה להגביר את פעולותיה התוקפניות נגד טייוואן. ניסיונותיה של בייג'ינג לשנות את הסטטוס קוו במצר טייוואן ולהרחיב את השלטון הסמכותני באזור האינדו־פסיפי מהווים איום עמוק על השלום ועל הביטחון בעולם כולו.

בשנים האחרונות, מנהיגים עולמיים ניצלו הזדמנויות הן דו־צדדיות והן רב־צדדיות, כולל פגישות ה־G7, האיחוד האירופי, נאט"ו ו־ASEAN, כדי להדגיש את החשיבות של השמירה על השלום ועל היציבות במצר טייוואן. עם זאת, אף על פי שהן מודעות לחשיבות של הפחתת המתיחות באזור באו"ם טרם נקטו צעדים כדי להתמודד עם האתגרים שמציבה הרפובליקה העממית של סין או לשלב את טייוואן במערכת האו"ם. כעת הזמן הנכון עבור האו"ם להתפתח ולשקול מחדש את מדיניותו הבלתי מוצדקת המונעת את השתתפותה של טייוואן.

המשימה הראשונה והדחופה ביותר שעל האו"ם לטפל בה היא הפסקת הכניעה ללחץ מצד הרפובליקה העממית של סין ולהימנע מעיוות נוסף של החלטת העצרת הכללית של האו"ם מס' 2758, שהתקבלה בשנת 1971. בעיוות רצוני של החלטה 2758 ובשילוב כוזב עם עקרון "סין אחת" שלה, השונה ממדיניות "סין אחת" שאומצה על ידי מדינות רבות, הרפובליקה העממית של סין דיכאה ללא הרף את זכותה הלגיטימית של טייוואן להשתתפות משמעותית באו"ם ובסוכנויותיו המיוחדות.

שר החוץ של טייוואן, לין צ׳יה-לונג, במסיבת עיתונאים בטייפה, 19 ביולי 2024. רויטרס
שר החוץ של טייוואן, לין צ׳יה-לונג/רויטרס

עיוות זה כרוך בהשלכות מרחיקות לכת החורגות ממניעת גישה לאזרחים ולעיתונאים טייוואנים למתקני האו"ם. למעשה, הטקטיקה של בייג'ינג להשתמש בהחלטה 2758 כנשק נועדה להפיץ את הרעיון השגוי שטייוואן היא חלק מהרפובליקה העממית של סין.

אף על פי כן, בניגוד לטענותיה השקריות של הרפובליקה העממית של סין, החלטה 2758 מתייחסת אך ורק לסוגיית הייצוג של סין באו"ם. היא אינה מזכירה את טייוואן. היא אינה מציינת שטייוואן היא חלק מהרפובליקה העממית של סין ואף לא מעניקה לרפובליקה העממית של סין זכות לייצג את טייוואן במערכת האו"ם.

הטענות השקריות של בייג'ינג לא רק משנות הסטטוס-קוו במצר טייוואן, אלא גם מסכנות את השלום ואת היציבות באזור הודו והפסיפיק, ומאיימות על הסדר הבינלאומי המבוסס על חוקים.

למרבה המזל, בחודשים האחרונים, כמה בכירים אמריקנים מתחו ביקורת על הרפובליקה העממית של סין באו"ם. בנוסף, ב־30 ביולי, הברית הבין-פרלמנטרית בנושא סין, ארגון פרלמנטרי בינלאומי, הביעה תמיכה של ממש בטייוואן והדגישה כי על האו"ם לשוב ולעודד פרשנות נכונה של החלטה 2758 ולבחון דרכים להתנגד לשאיפותיה התוקפניות של הרפובליקה העממית של סין.

עוד בוואלה

אחרי השבעת הנשיא החדש: סין פתחה בתרגילים צבאיים סביב טייוואן

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג, 16 במאי 2024. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג, 16 במאי 2024/רויטרס

התפשטותה של הרפובליקה העממית של סין לא תיעצר בטייוואן. התקנות שהוכנסו לאחרונה על ידי משמר החופים הסיני הן חלק מטקטיקה רחבה יותר של אזור אפור שנועדה לחזק את שאיפתה של הרפובליקה העממית של סין לאכוף את שליטתה על מים בין־לאומיים ולאתגר את הנורמות והתביעות העולמיות. כדי להבטיח את השלום הגלובלי ואת היציבות הכלכלית, האו"ם והקהילה הבין־לאומית חייבים לא רק לאשר מחדש את דאגותיהם לגבי התנהגותה הכפייתית של בייג'ינג, אלא גם לפעול יחד כדי למנוע את מזימותיה הבלתי חוקיות.

ההיסטוריה הראתה שיש להציג נחישות דמוקרטית מבעוד מועד, לפני שיהיה מאוחר מדי. כמסגרת העיקרית לשיתוף פעולה בין־לאומי, מערכת האו"ם נמצאת בעמדה האידיאלית להתמודד עם אתגרי הביטחון האזורי ולתמוך ביציבות כלכלית עולמית. העצרת הכללית ה־79 של האו"ם והפסגה לעתיד המתקרבות מספקות הזדמנות עיתית להתמודד עם החששות הביטחוניים המרכזיים תוך קידום מטרות רחבות יותר של פיתוח בר־קיימה עולמי ובניית קהילה גלובלית עמידה יותר לדורות הנוכחיים והעתידיים.

במשך עשורים רבים, טייוואן הוכיחה כי היא שותפה אחראית ואמינה לאלו שהיא עבדה עימם. לאחרונה ,תרמנו גם תרומה משמעותית ליעדי הפיתוח בר־קיימה של האו"ם. השתתפות משמעותית של טייוואן במערכת האו"ם תהיה ללא ספק הבחירה הטובה ביותר של האו"ם להקלת כל משבר אזורי פוטנציאלי, לשמירה על השלום ועל היציבות במצר טייוואן, ולעידוד השגשוג העולמי.

במבט קדימה, טייוואן תמשיך למלא את תפקידה. בעבודה עם מדינות בעלות דעות דומות לשמירה על שרשראות אספקה עולמיות בריאות ועמידות, במיוחד בתעשיית המוליכים למחצה, טייוואן נחושה לסייע בהנעת העולם קדימה לעוד עשרות שנים רבות.

למען עולם בטוח וטוב יותר, מערכת האו"ם צריכה לכלול את טייוואן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully