וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאות מתוך הקואליציה לא לכבד את פסיקת בג"ץ: "אסור לשתף פעולה עם זה"

עודכן לאחרונה: 8.9.2024 / 17:55

לאחר שהוחלט כי יש לכנס את הוועדה למינוי נשיא לעליון תוך שבועיים, שר המשפטים רמז כי לא יכבד את הצו: "רומס את הדמוקרטיה. מותיר באוויר את ידנו המושטת לפשרה". בתוך כך, כלל המערכת הפוליטית התייחסה לפסיקה - מי התומכים ומי המתנגדים? | כל התגובות

תגובת שר המשפטים יריב לוין בנוגע להחלטת בג"ץ. 8 בספטמבר 2024/לפי סעיף 27א

לאחר שבג"ץ פסק היום (ראשון) בנוגע לכינוס הוועדה לבחירת נשיא לבית המשפט העליון, והחליט כי על שר המשפטים לכנס את הוודעה תוך שבועיים - תגובות מכלל הקשת הפוליטית והעותרים לא איחרו לבוא. שר המשפטים עצמו, יריב לוין, מסר כי לצו שניתן "אין אח ורע באף דמוקרטיה מערבית". עוד הוסיף כי "הצו הוא המשך ישיר לדרך המינויים הפסולה במערכת המשפט, כפי שראינו בעניין מינוי היועץ המשפטי לממשלה. בדיוק בשל כך, פעלתי עם הקמת הממשלה לשינוי המצב. עם פרוץ המלחמה, החלטתי לעצור את החקיקה ולעסוק בעת הזו בנושאים שיש לגביהם הסכמה רחבה. אלא שבמקום לחבק את ההחלטה הזו, היא נוצלה על ידי השופטים באופן ציני, כדי לפסול חוק יסוד, וכדי להתערב בנושאים ביטחוניים תוך דאגה מופלגת לתנאי המחבלים".

"הפשרה ההוגנת שהצעתי לביצוע מינויים בבית המשפט העליון, נדחתה בבוז על ידי ראשי מערכת המשפט דקות לאחר שהוצעה. כי מבחינתם, למה להתפשר כשאפשר להשתלט על הליך המינוי בכוח, גם במחיר יצירת משבר חוקתי? זוהי סטירה בפרצופם של כ-2.5 מיליון מצביעי הקואליציה הנוכחית, ושל רבים נוספים שדורשים את גיוון מערכת המשפט. הצו זורק את קולותינו לפח, הופך אותנו לאזרחים סוג ב', ומותיר באוויר את ידנו המושטת לפשרה", תקף לוין.

שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת 24 ביולי 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
"סטירה בפרצופם של כ-2.5 מיליון מצביעי הקואליציה הנוכחית". לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר כי כי ישובו לקדם את הרפורמה המשפטית לאחר המלחמה. "יוצא מדיון ארוך ומעמיק אצל ראש הממשלה בנושא התקציב ומתעדכן על פסק הדין המנותק, השערורייתי והאלים של שופטי בג"ץ. זה בדיוק ההבדל בין אחריות לאומית לחוסר אחריות לאומית".

"בזמן שאנחנו מנהלים מלחמת קיום בשבע חזיתות, בית המשפט ממשיך לדרוס את הדמוקרטיה ואת שלטון החוק ולהתנתק מהציבור. גם בעת מלחמה השופטים לא עוצרים ופורמים את יסודות החברה והמדינה בכוחניות חד צדדית. אנחנו מגבים את שר המשפטים יריב לוין שעומד בשם כולנו מול הגוף היחיד במדינה שלא מכיר בגבולות הכוח. התיקונים במערכת המשפט חיוניים לישראל יהודית ודמוקרטית ונשוב אליהם בע"ה מיד אחרי המלחמה", הכריז שר האוצר.

חבר הכנסת אביגדור ליברמן כתב בחשבון ה-X שלו בתגובה לפסיקה כי "זו לא העת למלחת יהודים", ומסר כי הממשלה צריכה להיות מחויבת לניצחון האויבים והשבת החטופים. בתוך כך, מסר כי לדידו יש צורך בתיקונים במערכת המשפט, ואמר כי "הרפורמה היחידה שנחוצה והתעכבה מאז קום המדינה היא כינון חוקה והקמת בית משפט לחוקה".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. נגה מלסה, לע״מ,
התיקונים במערכת המשפט חיוניים לישראל יהודית ודמוקרטית ונשוב אליהם בע"ה מיד אחרי המלחמה". סמוטריץ'/נגה מלסה, לע״מ

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב גם כן להחלטה ויצא נגד לוין. "אסור היה להגיע לכך שנשיא בית המשפט העליון לא ממונה באופן תקדימי. האחריות לא לגרור את מדינת ישראל למשבר חוקתי בכלל ובעת מלחמה בפרט, מוטלת על ראש הממשלה ועליו לוודא שהחוק מכובד, ופסיקת בג"ץ מתקיימת.
בלי אבל, בלי אולי, וללא דיחוי. אם שר המשפטים חושב שזו העת למלחמות על שיטת הסיניורטי במקום בחמאס הדבר מעיד על סדר עדיפות לקוי ועל כך שהוא וראש הממשלה לא למדו דבר מהמקום הנמוך אליו הגענו ערב המלחמה. כדאי ששר המשפטים יממש את הנדרש מצו בית המשפט ושיכנס את הוועדה לבחירת שופטים או שיניח את המפתחות, ויתפטר".

גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס ואמר בקצרה כי "המהפיכה המשטרית של יריב לוין הובילה את המדינה לאסון ה-7 באוקטובר. עליו לכנס מיד את הוועדה. בלי שלטון חוק, לא תהיה לנו מדינה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר בנידון כי "ההחלטה של בג"ץ נגד שר המשפטים היא החלטה הנגועה בניגוד עניינים חמור של השופטים. מסקנת ההחלטה היא אחת: יש צורך דחוף להשיב בהקדם את הרפורמה המשפטית, שמראה כמה מערכת המשפט ובייחוד בית המשפט העליון זקוקים לה".

יו"ר סיעת עוצמה יהודית, ח"כ יצחק קרויזר אמר כי "ממצב של 'דיפ סטייט' שקוע במעמקים, אנו עוברים לצונאמי שמשתלט על יסודות המשטר הדמוקרטי ומפר את שיטת האיזונים והבלמים בין הרשויות. השליטה ממשיכה באמצעות מנגנוני הפחדה על הציבור ועל אנשים פרטיים. ייקח זמן, אך נמשיך לפעול כדי להחזיר את השפיות לחיי האזרחים, כך ששלטון בג"ץ יחזור להיות שליח העם ולא ריבון אבסולוטי שעל פיו יישק דבר".

יו״ר המחנה הממלכתי -בני גנץ בוועידת אוניברסיטת ת״א- עתיד ישראל.. צילום: ישראל הדרי, אתר רשמי
"מעיד על סדר עדיפות לקוי ועל כך שהוא וראש הממשלה לא למדו דבר מהמקום הנמוך אליו הגענו ערב המלחמה". גנץ/אתר רשמי, צילום: ישראל הדרי

חברי כנסת מכלל הקשת הפוליטית הגיבו לפסיקה. שר התקשורת שלמה קרעי מסר כי "לא להפר את החוק. החוק קובע שהסמכות נתונה בידי שר המשפטים. כל נסיון לקחת ממנו את הסמכות הזו בכח הזרוע, הוא בלתי חוקי ודינו להתבטל.ירצו השופטים הנכבדים לעבור על החוק, שיעשו זאת בעצמם ולא יאלצו אזרחים שומרי חוק לעשות זאת. הם הרי יכולים לקבוע בפסק דין מי נשיא בית המשפט העליון, מי נשיא המדינה ומי ראש הממשלה. אין להם חוק. אין להם שום איזונים ובלמים. בכל מקרה, אסור לשתף עם זה פעולה. זה בניגוד לחוק! עוצרים את הדיקטטורה השיפוטית".

יו"ר מפלגת הדמוקרטים יאיר גולן תמך בהחלטת בג"ץ ואמר כי "ממשלה חייבת לקיים את החוק. במידה ויריב לוין לא ייענה באופן מיידי לפסק דינו של בג"צ ויכנס את הוועדה לבחירת שופטים אין ביכולותו להמשיך לכהן כשר המשפטים של מדינת ישראל. או שייכנס או שיתפטר, אין אופציה שלישית".

יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן כתב בחשבון ה-X שלו בתגובה להחלטה כי "המחוקק החליט על איזון בין הרשויות בוועדה לבחירת שופטים.

3 נציגים לבית המשפט, שני נציגים לממשלה. כדי לאזן את הרכב הוועדה ולוודא שהשליטה בהליך מינוי השופטים נמצאת בידי הציבור ונבחריו, נקבע שהשליטה בסדר היום של הוועדה נמצאת בידי שר המשפטים. זו מצוות המחוקק, ובמדינת חוק, כולם חייבים לציית לחוק, גם בית המשפט".

גם חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד הגיבה לפסיקה, ומסרה כי ""לוין קיבל את מבוקשו - דחיקת בג"ץ לפסוק בעניין נשיא העליון. עכשיו השר יתלונן שרגלם הייתה על צווארו, כשבפועל הוא זה שחולל את המשבר החוקתי במתק שפתיים של "אחדות" ו"פשרות". המנעות ממינוי נשיא קבוע למעלה מ-10 חודשים ואיומים להחרים את נשיא העליון הבא אלו לא התנהגויות של שר משפטים מתפקד, אלא של פוליטקאי שמוביל את המדינה למחוזות אפלים".

ח"כ יאיר גולן באירוע שבתרבות בבאר שבע. עיריית באר שבע,
"או שייכנס או שיתפטר, אין אופציה שלישית". יאיר גולן/עיריית באר שבע

שרת התיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק יצאה נגד ההחלטה, וצייצה ברשת X: "
פסק הדין של בג"צ בנוגע למינוי הנשיא - נתקעתי בסעיף 9: 'נתנו דעתנו לכך שעם פרישתו של מ"מ הנשיא השופט פוגלמן לא יווצר וואקום בניהול הרשות השופטת'. איפה הואקום? היה שנה שלמה מ"מ. ועכשיו יהיה עוד מ"מ. לפחות תשמרו על איזשהו קו הגיוני כשאתם נותנים פסק דין.הנייר סובל הכל".

יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, מסר כי "חבל שנוצר הצורך בפסק דין שיפוטי על מנת לבחור נשיא לבית-המשפט העליון. ואולם, לאחר שנה שבה נמנעה הועדה בראשות שר המשפטים מלעשות כן - אין מכך מנוס. את פסק הדין יש לכבד. המשך התדרדרות מערכות היחסים בין הרשויות בכלל ובעת מלחמה בפרט - מנוגד לאינטרס הלאומי".

העותרים מטעם "התנועה לאיכות השלטון" מסרו כי מדובר ב"ניצחון חשוב לדמוקרטיה הישראלית ועקרון הפרדת הרשויות". עוד בירכה עורך הדין ויו"ר התנועה, ד"ר אליעד שרגא כי "קבלת העתירה שלנו היא ניצחון אדיר לדמוקרטיה הישראלית. בית המשפט העליון הוכיח שוב את חשיבותו כשומר הסף של הדמוקרטיה, ואנו גאים שהתנועה לאיכות השלטון הובילה מאבק זה. הפסיקה מבהירה כי אין אדם, גם לא שר בממשלה, שהוא מעל החוק".

מטה המאבק "חופשי בארצנו" מסר לגבי הפסיקה כי הם "מחזקים את בית המשפט העליון על פסיקתו החד משמעית, פה אחד, בעניין החובה למנות נשיא קבוע ומצפים משר המשפטים לוין לציית במיידי לפסק הדין במלואו ולכנס את הוועדה לבחירת שופטים. מצער מאוד שהגענו למצב בו השר לוין, ממשיך לנסות גם בזמן מלחמה לקדם את ההפיכה המשטרית שהביאה את המדינה לשפל היסטורי חסר תקדים, זאת במקום לעשות חשבון נפש על חלקו באחריות שהביאה עלינו את האסון הנורא ב-7 באוקטובר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully