וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע: על השר לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולבחור נשיא לעליון

עודכן לאחרונה: 8.9.2024 / 16:17

בג"ץ פסק בפה אחד בעתירה של התנועה לאיכות השלטון שהצורך בכינוס הוועדה למינוי נשיא לעליון גובר על רצונו של שר המשפטים לוין שלא לכנס אותה. לפי ההחלטה, על לוין לבצע את הפעולה בתוך שבועיים. שר המשפטים תקף: "השתלטות כוחנית של בג''ץ בניגוד לחוק"

הצעת הפשרה של יריב לוין/מעריב

בג"ץ פסק היום (ראשון) בפה אחד כי על שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולבחור נשיא לעליון תוך 14 ימים - זאת לאחר שהורה לפני כשבועיים לשר המשפטים, יריב לוין, לכנס את הוועדה לבחירת שופטים על מנת לבחור נשיא ושני שופטים חדשים לבית המשפט העליון. לאחר ההחלטה, לוין תקף: "השתלטות כוחנית של בג"ץ".

לוין הציע פשרה לפיה ימונה למשך שנה המועמד מטעמו, השופט יוסף אלרון - אולם הצעה זו נדחתה ע"י מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן. השופטים פרסמו את החלטתם לפני כתיבת פסק הדין שפורסם היום בניסיון להימנע מיצירת תקדים שעלול להוביל למשבר חוקתי.

מה הלאה?

  • בג"ץ נתן לשר לוין שבועיים מהיום לפרסם ברשומות את שמות המועמדים לנשיאות ביהמ"ש העליון.
  • לפי שעה, ידוע על שניים: יצחק עמית ויוסף אלרון.
  • לאחר מכן, הכללים קובעים כי ממועד פרסום שמות המועמדים צריך לפחות 45 ימים שהשמות יפורסמו ברשומות עד לדיון בוועדה בעניין מינוי לנשיא. כלומר, יש ללוין חודשיים מהיום במידה והוועדה תכונס.
  • כלומר, 8 בנובמבר לכל המוקדם. חודש לפני תחילת פרשת ההגנה בתיקי האלפים.
שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת 24 ביולי 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
שר המשפטים יריב לוין. פסיקת בג''ץ על מינוי נשיא חדש לעליון/פלאש 90, יונתן זינדל

כזכור, שר המשפטים יריב לוין הגיש בתקופה האחרונה הצעת פשרה לבג"ץ, לפיה השופט יוסף אלרון ימונה לתפקיד נשיא בית המשפט העליון במשך כשנה, עד לפרישתו. לאחר מכן יחליפו מועמד אחר מבין השופטים המכהנים - מטעם הרשות השופטת.

בנוסף, לוין הציע למנות שלושה שופטים שחסרים לבית המשפט העליון לפי המפתח הבא: שופט שימונה לפי המלצת השופטים בוועדה לבחירת שופטים, שופט שימונה לפי הצעת נציגי הציבור בוועדה לבחירת שופטים, ושופט שימונה בהסכמה בין שאר חברי הוועדה.

לוין תקף את בג''ץ: השתלטות כוחנית על הוועדה

"הצו שניתן לפני זמן קצר, שאין לו אח ורע באף דמוקרטיה מערבית, לא הפתיע איש. הצו, שמנוגד לחוק מפורש, וניתן תוך ניגוד עניינים חמור, מהווה השתלטות כוחנית על הוועדה לבחירת שופטים ונטילת סמכויות השר בניגוד לחוק.

הצו הוא המשך ישיר לדרך המינויים הפסולה במערכת המשפט, כפי שראינו בעניין מינוי היועץ המשפטי לממשלה. בדיוק בשל כך, פעלתי עם הקמת הממשלה לשינוי המצב. עם פרוץ המלחמה, החלטתי לעצור את החקיקה ולעסוק בעת הזו בנושאים שיש לגביהם הסכמה רחבה. אלא שבמקום לחבק את ההחלטה הזו, היא נוצלה על ידי השופטים באופן ציני, כדי לפסול חוק יסוד, וכדי להתערב בנושאים ביטחוניים תוך דאגה מופלגת לתנאי המחבלים.

הפשרה ההוגנת שהצעתי לביצוע מינויים בבית המשפט העליון, נדחתה בבוז על ידי ראשי מערכת המשפט דקות לאחר שהוצעה. כי מבחינתם, למה להתפשר כשאפשר להשתלט על הליך המינוי בכוח, גם במחיר יצירת משבר חוקתי?

הצו שהוצא היום אינו מכוון כלפיי באופן אישי. זוהי סטירה בפרצופם של כ-2.5 מיליון מצביעי הקואליציה הנוכחית, ושל רבים נוספים שדורשים את גיוון מערכת המשפט. הצו זורק את קולותינו לפח, הופך אותנו לאזרחים סוג ב', ומותיר באוויר את ידנו המושטת לפשרה.

נשיא בית המשפט העליון שמתמנה באופן כוחני ופסול, מדרדר לשפל עמוק עוד יותר את האמון הפוחת בבית המשפט. לא אוכל לעבוד עם נשיא שמונה באופן בלתי חוקי בידי חבריו, ושאינו לגיטימי בעיני ציבור עצום. הצו חסר האחריות רומס את הדמוקרטיה ואת דרך ההסכמות שנסללה בחודשים האחרונים, ומחזיר את ישראל אחורה".

יריב לוין, יצחק עמית. יונתן זינדל,חיים גולדברג פלאש 90, עיבוד תמונה
שר המשפטים יריב לוין ושופט העליון יצחק עמית. משבר חוקתי בדרך?/עיבוד תמונה, יונתן זינדל,חיים גולדברג פלאש 90

תגובת העותרת, התנועה לאיכות השלטון: "ניצחון חשוב לדמוקרטיה"

התנועה לאיכות השלטון מברכת על פסיקת בית המשפט העליון המקבלת את עתירת התנועה ומחייבת את שר המשפטים לכנס את הוועדה לבחירת נשיא לבית המשפט העליון, ורואה בפסיקה ניצחון משמעותי ביותר לדמוקרטיה הישראלית ולעקרון הפרדת הרשויות.

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "קבלת העתירה שלנו היא ניצחון אדיר לדמוקרטיה הישראלית. בית המשפט העליון הוכיח שוב את חשיבותו כשומר הסף של הדמוקרטיה, ואנו גאים שהתנועה לאיכות השלטון הובילה מאבק זה. הפסיקה מבהירה כי אין אדם, גם לא שר בממשלה, שהוא מעל החוק."

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה: "עצוב מאוד שנאלצנו להגיע לפסק דין בנושא כל כך ברור, ולהגיע למצב שבו שר בממשלה מפר ביודעין וברגל גסה את הוראות החוק, והכל כדי להפוך את עצמו לשחקן וטו בעל כוח בלתי מוגבל, תוך פגיעה חמורה בנבחרי הציבור וביתר חברי הוועדה לבחירת שופטים - ותוך שהוא עושה בדיוק את מה שחששו ממנו האבות המייסדים של מדינת ישראל בראשית שנות החמישים, כשביקשו להפוך את הליך מינוי השופטים להליך שוויוני המביא לידי ביטוי את משולש הרשויות בישראל, ומוציא את הכוח מידיו של השר.

"הרשות השופטת בישראל פועלת מזה שנה תחת ממלא מקום, וזהו מצב בלתי נסבל שחייב להפסק. אנחנו קוראים לשר המשפטים לכבד את פסק הדין ואת לשון החוק הברורה, ומקווים כי הוועדה לבחירת שופטים תתכנס ותמלא את תפקידה החשוב בהקדם ותמנה ראש לרשות השופטת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully