וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימוע לפני הגשת כתב אישום לפרופ' דוד בידר בפרשת הביציות מגיאורגיה

עודכן לאחרונה: 3.9.2024 / 20:03

פרקליטות מחוז תל אביב הודיעה היום כי נשקלת העמדתו של בידר לדין בכפוף לשימוע - זאת בחשד שייבא ביציות מגיאורגיה שנגועות במחלה גנטית. בין החשדות שמיוחסים לבידר, מעשה העלול להפיץ מחלה במזיד, השתלת ביצית שלא במחלקה מוכרת וסחר בביציות

מחדל: ביציות יובאו מגאורגיה עם מחלה גנטית - משרד הבריאות פתח בבדיקה/מערכת וואלה!

פרקליטות מחוז תל אביב הודיעה היום (שלישי) לפרקליטיו של פרופ' דוד בידר, מומחה לפריון והפריה חוץ גופית, שנשקלת העמדתו לדין בכפוף לשימוע - בחשד ליבוא ביציות מגיאורגיה שנגועות במחלה גנטית.

לפי כתב החשדות, הביציות הנגועות במחלת ההמופיליה הופרו ואף בוצע תהליך של החזרת עוברים לשלוש נשים בישראל - שלאחריו נולדה תינוקת אחת נשאית של המחלה ואישה נוספת עברה לידה שקטה כתוצאה מכך.

החשדות המיוחסים לפרופ' בידר הן חבלה חמורה, מעשה העלול להפיץ מחלה במזיד, מעשה פזיזות ורשלנות, קבלת דבר במרמה, ניסיון לקבלת דבר במרמה, שיבוש הליכי משפט ניהול מעבדה ללא רישיון, השתלת ביצית שלא במחלקה מוכרת וסחר בביציות.

פרופ' דוד בידר, הבעלים של קליניקה ל.ב הפריה חוץ גופית ברמת החייל. ארז הראל
פרופ' דוד בידר, הבעלים של קליניקה ל.ב הפריה חוץ גופית ברמת החייל/ארז הראל

כמו כן, עולה מכתב החשדות שפרופ' בידר הטעה מטופלת בקשר לדו"ח הגנטי של תורמת הביציות בגאורגיה וכן מסר מידע כוזב למשרד הבריאות אודות השתלשלות העניינים. בנוסף, על פי החשד, החזיק בידר במרפאתו "ל.ב. הפריה חוץ גופית" ברמת החייל עוברים ללא רישיון, במיכלים בתנאים שאינם תקניים, ללא רישום ותיעוד, וכן ביצע החזרת עוברים במרפאה ללא רשיון.

בכתב החשדות נטען כי "במהלך שנת 2023 ובתחילת שנת 2024 במספר הזדמנויות, ביצע החשוד החזרת ביציות מופרות לרחמה של המטופלת, שתיים מההחזרות בוצעו לאחר שמשרד הבריאות ביטל את האישור ליבוא הביציות - זאת ללא ידיעתה של המטופלת". בנוסף נטען, "בתאריך 31 במרץ 2024, התקיימה ביקורת של משרד הבריאות במרפאת ל.ב ונמצאו בה מיכלים ובתוכם זרע ועוברים שהוחזקו בתנאים שאינם תקניים, בחדר פתוח ונגיש לבאי המרפאה, ללא רישום ותיעוד של אחזקת העוברים ומשלוח שלהם".

"בעקבות הביקורת, ובעקבות חשד כי במרפאה מבוצע הליך של החזרת ביציות מופרות ללא היתר, הורתה רופאת המחוז על סגירה מיידית של מרפאת ל.ב ונקבע לחשוד שימוע", נכתב.

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מרפאת ל.ב הפריה חוץ גופית. ללא, מערכת וואלה
מרפאת ל.ב הפריה חוץ גופית/מערכת וואלה, ללא

בידר הגיש באמצעות בא כוחו טיעונים בכתב נגד צו הסגירה במסגרתם טען שבמרפאה בוצעו בעבר מספר החזרות של עוברים, אך טען בכזב כי אלו לא נעשו במסגרת הפריה חוץ גופית, וטען כי בוצעו החזרות למטופלות שהיו במעמד של פליטות וללא ביטוח רפואי - כל זאת במטרה להביא לביטול צו הסגירה.

לגבי האישום בסחר בביציות, נכתב כי "כל מטופלת שילמה לחשוד סכום של כ-6,200 שקלים עבור טיפול וייעוץ, אשר הועבר לחברת ל.ב. הפריה חוץ גופית. בנוסף, כל מטופלת שילמה סכום של כ-7,000 יורו עבור ביציות למטרת השתלה, אשר נשאבו מגופן של התורמות, בהעברה בנקאית".

"במהלך התקופה", כך נטען, "שילמו 596 מטופלות עבור תרומת ביצית. חלק מהסכום הועבר למרפאת BIRTH עבור הביציות ואת הרווח שנותר שלשלו החשוד ושותפו לכיסם. במעשיו קיבל החשוד תמורה בעבור ביציות שנשאבו מגופה של אישה או המיועדים לשאיבה, או בעבור הקצאת ביציות למטרת השתלה"

מחדל הביציות. צילום: Shutterstock, עיבוד תמונה
מחדל הביציות/עיבוד תמונה, צילום: Shutterstock

מעו"ד שי רודה ועו"ד ירון פורר נמסר כי: "במהלך שנות פעילותו הרבות טיפל פרופסור בידר ובהצלחה בעשרות אלפי נשים. פרופ' בידר מתייחס למטופלותיו ובני זוגם במקצועיות בכבוד וברגישות מתוך הבנה עד כמה מורכב הוא ההליך שעליהן לעבור. לכל פעולותיו הרפואיות של פרופסור בידר יש הצדקה רפואית מלאה .במהלך כל שנות עבודתו כרופא פריון הקפיד פרופסור בידר לפעול בהתאם להוראות משרד הבריאות".

כזכור, משרד הבריאות הגיש מספר תלונות במשטרה עקב חשד שביציות שיובאו מגאורגיה ונושאות מחלה גנטית קשה הושתלו ברחמן של כמה מטופלות פוריות. עם קבלת התלונות, יחידת ההונאה של מחוז ת"א, בשיתוף פעולה עם חטיבת המודיעין ובסיוע משרד הבריאות והפרקליטות, פתחו בחקירה סמויה ומורכבת בה עלה כי הביציות נשאבו מנשים נשאיות המופיליה B בגיאורגיה והוחדרו לרחמן של כמה מטופלות פוריות בארץ. צוות החקירה גבה עדויות מאותן מטופלות פוריות. החקירה נפתחה לאחר שהתקבלו תלונות במשטרה על ידי ארבע נשים, כאשר תינוקת של אחת מהן נולדה כנשאית של המחלה.

משרד הבריאות החליט שלא לאפשר המשך יבוא ביציות וביציות מופרות מיחידה זו. עוד הורה משרד הבריאות לאתר את כל הנשים שעבורן יובאו ביציות במחלקה החשודה, ליידע אותן לגבי הסיכונים בשימוש באותן ביציות ולאפשר להן לקבל החלטה מושכלת בנושא. לגבי החשוד השני בפרשה עדיין שמו לא הותר לפרסום.

ד"ר דוד בידר בהארכת מעצר בפרשת הביציות, בימ"ש השלום ת"א, 21 במרץ 2024. אורי סלע
ד"ר דוד בידר בהארכת מעצר בפרשת הביציות, בימ"ש השלום ת"א, 21 במרץ 2024/אורי סלע

מהי המופיליה?

על פי עמותת על"ה למען המתמודדים עם המופיליה, מדובר על מחלת דם גנטית (תורשתית) נדירה שבה הדם לא ניקרש כראוי. בעקבות כך, אדם עם המופיליה (דממת) שנפצע או נחבל ידמם למשך זמן רב יותר ולאזור שנפצע יהיה קשה להחלים.

כ-1 מתוך 10,000 אנשים נולד עם המופיליה מסוג A - הצורה השכיחה של המחלה, שפוגעת בארבעה מכל חמישה חולים. המופיליה B היא סוג המופיליה נפוץ פחות ושכיחותו עומדת על 1:30,000 לידות של בנים, ללא קשר למוצאו האתני של הרך הנולד.

המופיליה B היא מחלה 'גברית' - רוב המוחלט של המאובחנים בה הם בנים וגברים. מדובר על תופעה משפחתית שפוגעת בעיקר בבנים לאמהות נשאיות, מכיוון שהגֵנים שאחראים למחלה מצויים על כרומוזום X הנקבי. עם זאת, לעיתים נדירות גם בנות עלולות לסבול מהמופיליה, או שהמחלה פורצת בעקבות שינוי גנטי ספונטני (מוטציה) חדש שלא עבר בתורשה.

לאנשים הסובלים מהמופיליה B חסר פקטור קרישה IX או שיש להם רמות נמוכות מידי של פקטור זה. המופיליה מסוג זה מכונה לעיתים גם "מחלת חג המולד". היא מכונה כך על שמו של סטיבן כריסמס שהוכר כאדם הראשון שמאובחן כסובל מסוג המופיליה זה בשנות ה-50.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully