וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו תקף: "נדהמתי כששמעתי שאפשר לצאת מפילדלפי אחרי רצח החטופים"

עודכן לאחרונה: 2.9.2024 / 22:29

ראש הממשלה יצא נגד שר הביטחון במסיבת עיתונאים, והציג מסמך של חמאס שבו נכתב כי צריך להפעיל לחץ פסיכולוגי על גלנט. נתניהו דיבר ארוכות על חשיבות ההישארות בציר פילדלפי והבהיר כי ההחלטה לגביו "לא תשתנה"

במסיבת עיתונאים: נתניהו הציג את הטיעונים לשמירה על ציר פילדלפי/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (שני) מסיבת עיתונאים בירושלים, על רקע השמועות לגבי תוכניות נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להצעת עסקת חטופים. מסיבת העיתונאים של נתניהו התקיימה בשעה שאלפי מפגינים יצאו לרחובות, זה היום השני ברציפות בדרישה לעסקה לשחרור חטופים.

בפתח דבריו אמר נתניהו כי "אנחנו במלחמה קיומית מול ציר הרשע של איראן. התנאי הראשון לניצחון במלחמה זו אחדות בתוכנות להיות מלוכדים מול אויב אכזר שרוצה להשמיד את כולנו", הוסיף נתניהו. "יהודים ולא יהודים. גילינו את זה לאורך כל המלחמה. לא רק ב-9 באוקטובר (התכוון ל-7 באוקטובר. ש.ה) וגילינו את זה בהוצאה להורג של 6 מחטופינו".

עוד הוסיף נתניהו: "ביממה האחרונה שוחחתי עם כמה מהמשפחות שלהם, ותוך כדי שיחה אני מסתכל על התמונות של הנשמות הטהורות הללו והלב נשבר לרסיסים. אתה רואה את האור הקורן מהם, וכל האור הזה נגדע על ידי יד אכזרית של מפלצות. אמרתי למשפחות ואני חוזר ואומר אני מבקש את סליחתכם שלא הצלחנו להביא אותם בחיים. ישראל לא תעבור לסדר היום על הטבח הזה, חמאס ישלם על זה מחיר כבד מאוד".

בנימין נתניהו ראש הממשלה במסיבת עיתונאיםף 2 בספטמבר 2024. לשכת העיתונות הממשלתית
בנימין נתניהו ראש הממשלה במסיבת עיתונאיםף 2 בספטמבר 2024/לשכת העיתונות הממשלתית

ציר פילדלפי

בהמשך הסביר נתניהו מדוע לדידו חשוב להחזיק בציר פילדלפי: "מדובר בצינור בחמצן של חמאס. זה הגבול בין רצועת עזה למצרים, מהרגע שיצאנו משם לא נשאר שום מחסום בפני החדרה מסיבית של נשק ואמל"ח, ומכונות לחפירת מנהרות. הכל בחסות איראן ובהכוונת איראן".

בהמשך אמר נתניהו: "שואלים אותי אם זה היה כל כך רע למה לא כבשתם את זה? והתשובה היא שהיא שכל הזמן ניסינו, גם דרך שלטון מובארק, מורסי. נלחמנו בשורה של מלחמות. עמוד ענן שומר חומות, והדבר הזה הביא לחיסול של הרבה בכירים אבל לא הייתה לגיטימציה בינלאומית ולאומית לכך. אחרי ששרון הכריז על ההתנתקות, אני אמרתי שהתנאי שלי שליטה ביטחונית על כל הכניסות והיציאות. כשהגשתי לשרון מכתב התפטרות דרשתי כמינימום שמירה על ציר פילדלפי".

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו ראש הממשלה במסיבת עיתונאיםף 2 בספטמבר 2024. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו מציג את המפה של ציר פילדלפי במסיבת העיתונאים/לשכת העיתונות הממשלתית

"אנחנו חייבים לשלוט על ציר פילדלפי, וחמאס דורש מהסיבה הזאת להחזיק בו", הוסיף נתניהו. "זה עניין אסטרטגי. אומרים לי נצא למשך 32 יום ונחזור. היינו בסרט הזה, במלחמת לבנון, בטיל הראשון, ותהיה לנו תמיכה בינלאומית לזה. וירו עלינו אלפי טילים. אחרי זה ירי רקטות מעזה ואותו דבר".

נתניהו הוסיף: "אז כל מי שאומר אנחנו נכנסים ואין בעיה יש בעיה. זו שאלה של לחץ מדיני כביר, שיופעל עלינו מכל העולם כולו. כמה קשה היה לגבור על לחץ בינלאומי לא להיכנס לרפיח? ספגנו אמברגו נשק שהולך ומתפשט. שילמנו בחיי חיילנו, אבל נכנסנו. העולם רוצה את סיום המלחמה ויופעלו עלינו לחצים אדירים, למה לנו להיכנס למלכדות הזאת? רק אחרי שנכנסנו ראינו את השינוי של חמאס, שהתעקש לצאת מראש ללא תנאים. הסדק הראשון בא כשנכנסנו לרפיח ולציר פילדלפי. אם אתה יוצא אתה לא חוזר. אחרי שעברנו את כל זה לא נוותר לא זה, זו שאלה אסטרטגית מדינית, לא טקטית. אחרי 7 באוקטובר למדנו להיות יותר זהירים בהערכות. לצערי אף על פי שאנחנו מחויבים לקדם עסקה לא ראינו מענה דומה מצד חמאס. הסכמנו למתווה הנשיא ביידן. הסמכנו לנוסח הגישור הסופי ב-16 באוגוסט. הנציג של חמאס אמר אתמול נסיגה מכל הרצועה וכו'. ברגע שהם מזהים חולשה מצידנו הם מקשים עמדות".

נתניהו העביר ביקורת על שר הביטחון יואב גלנט, שבחר להתנגד בקבינט להצעה על ציר פילדלפי: "אבל מתוכנו התחילו קולות, מתוך הקבינט, שרים בממשלה שאמרו אין בעיה אפשר לצאת אף על פי שהחלטתנו לא לצאת, ולכן היינו צריכים להביא את זה לקבינט ולקבע את זה. אני גמיש במקומות שאפשר, ולא גמיש במקומות שאני חייב להתעקש, אחרת תקבל את כל האסון הזה שוב. ציר הרשע צריך את ציר פילדלפי ולכן אנחנו צריכים להחזיק בו".

המסמך של חמאס

נתניהו הציג במהלך מסיבת העיתונאים מסמך של חמאס, ממנו עולה כמה ארגון הטרור פועל להעמיק את השסע בחברה הישראלית ונכתב בו: "להפעיל את הלחץ על גלנט".

בנימין נתניהו ראש הממשלה במסיבת עיתונאיםף 2 בספטמבר 2024. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו מציג את המסמך של חמאס/לשכת העיתונות הממשלתית

בהמשך ענה נתניהו לשאלות הכתבים, ובתשובה לשאלת וואלה על מתי ינחה להקים ועדת חקירה ממלכתית אמר: "אמרתי שבסוף המלחמה נבדוק עד תום. יש המון דיס-אינפורמציה שרצה בחוץ. צריך להמתין לסוף במלחמה כי אין לנו אילוץ לעשות את זה. זה תהליך שיהיה אין לנו דרך אחרת".

האמירות - והסתירות

  • בניגוד לדבריו של נתניהו, הוא עצמו כתב בספרו האוטוביוגרפי שהוא זה שהתנגד לכיבוש עזה במבצע צוק איתן: "בגלוי תמך בנט בפלישה קרקעית מלאה כדי לכבוש את עזה. יעד זה היה כרוך בהרס חלקים נרחבים של עזה וברבבות הרוגים אזרחים. אחרי שישראל תחריב את שלטון החמאס היא תיאלץ לשלוט בשני מיליון עזתים לזמן בלתי ידוע. לא הייתה לי שום כוונה לעשות זאת, בפרט כשתשומת ליבי הייתה נתונה לנושא הגרעין האיראני, שאיים על עצם קיומנו".
  • בניגוד לדבריו של נתניהו, הקבינט המדיני ביטחוני לא הגדיר את השבת התושבים לצפון לבתיהם כאחת ממטרות המלחמה.
  • נתניהו טען בדבריו הערב כי אחד התנאים שלו לביצוע תכנית ההתנתקות היה המשך שליטה ישראלית בציר פילדלפי. במרץ 2004 במהלך ישיבת שרי הליכוד נתניהו אכן הציג שלושה תנאים שאם יתקיימו הוא יתמוך בתוכנית ההתנתקות, אבל אף אחד מהם לא היה באופן מפורש המשך השליטה הישראלית בציר פילדלפי. באותו דיון במרץ 2004 נתניהו דרש כי תושלם גדר הביטחון בגדה המערבית בתיאום עם האמריקנים, כי ארה"ב תצהיר על התנגדות פומבית ומפורשת לזכות השיבה וכן דרש "הסדרי ביטחון מיוחדים שיבטיחו שליטה ישראלית מלאה במעברים וחופש פעולה ביטחוני בכל מקום לצורך סיכול טרור".
  • בניגוד לדבריו של נתניהו, כל הסקרים מלבד הסקרים של מקורבו שלמה פילבר בערוץ 14 מראים שרוב בציבור הישראלי תומך בעסקה להשבת החטופים על פי מתווה נתניהו-ביידן.
הפגנה בגין 2 בספטמבר 2024. יותם רונן
ההפגנה הערב בשער בגין בת"א/יותם רונן

מוקדם יותר דווח כי ביידן אמר לכתבים שנתניהו לא עושה מספיק כדי לקדם עסקה. רצח החטופים, שלפחות שלושה מהם היו אמורים להשתחרר בשלב הראשון של העסקה האפשרית, הגביר את תחושת הדחיפות בקרב עוזריו הבכירים של ביידן להתקדם להסכם כמה שיותר מהר ולהציב את ישראל וחמאס מול בחירה של Take it or leave it, כך אמרו המקורות.

ממטה משפחות החטופים נמסר עוד לפני ההצהרה של נתניהו כי "ההדלפות האחרונות מהקבינט חושפות את האמת המרה: רה"מ נתניהו לא מנהל מו"מ להשבת החטופים אלא לוחמה פסיכולוגית נגד משפחות החטופים ואזרחי ישראל. זה לא מו"מ, זו הונאה. שבענו מהצהרות חלולות והבטחות שקריות. ספינים לא מחזירים חטופים - הם הורגים אותם. הניצחון היחיד במלחמה הזאת הוא השבת כל 101 החטופים והחטופות הביתה. תכריז על עסקה או ש'מורשת ההפקרה של נתניהו' תהיה המורשת היחידה שלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully