וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: נתניהו לא עושה מספיק כדי להשיג עסקה לשחרור החטופים

עודכן לאחרונה: 2.9.2024 / 21:59

הנשיא האמריקני שכינס היום דיון מכריע בנוגע לאסטרטגיה האמריקנית סביב המו"מ לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה אישר כי הוא שוקל להציג בימים הקרובים לישראל ולחמאס הצעה מעודכנת וסופית ולדרוש שיקבלו החלטה

הפגנה בצומת קפלן -אם כל הזעקות/צומת קפלן עכשיו, קרדיט רעי אש Rei Ash,ערב היסטורי בבגין.( עם קול) עמיר טרקל

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בשיחה עם כתבים היום (שני) כי הוא "קרוב מאוד" להציג הצעה חדשה וסופית לעסקת שחרור חטופים והפסקת אש בעזה. כאשר נשאל האם ראש הממשלה נתניהו עושה מספיק כדי להשיג עסקה כזו השיב הנשיא האמריקני - "לא".

בכיר בחמאס אומר שדבריו של ביידן הם הכרה של ארה"ב בכך שנתניהו פוגע במאמצים להגיע להפסקת האש. לדבריו, הארגון יגיב בחיוב לכל הצעה שתוכל להבטיח את תנאי הארגון - הפסקת אש קבועה ונסיגה מלאה של ישראל מרצועת עזה.

הצד השני

בכיר ישראלי אמר בתגובה לדברי הנשיא האמריקני כי "תמוה שביידן לוחץ על ראש הממשלה נתניהו שהסכים להצעה האמריקנית כבר ב-31 למאי ולהצעת הגישור האמריקנית ב-16 לאוגוסט, ולא על סינוואר שממשיך לסרב בתוקף לכל עסקה". הבכיר הישראלי הוסיף כי הדברים של נשיא ארה"ב "מסוכנים במיוחד כשהם נאמרים ימים בודדים אחרי שחמאס הוציא להורג שישה חטופים ישראלים, וביניהם אזרח אמריקני".

בכיר אמריקני הגיב לדברי הבכיר הישראלי ואמר: "הנשיא ביידן היה ברור - חמאס אחראי לרצח של הרש גולדברג פולין ושאר החטופים ומנהיגי חמאס ישלמו על הפשעים שלהם. עם זאת, הנשיא קורא לממשלת ישראל לפעול בדחיפות לשחרור החטופים שנותרו בשבי".

מפגינים ומשפחות חטופים מפגינים למען עסקת חטופים ,שער בגין הקריה .2 בספטמבר 2024. ניב אהרונסון
מפגינים ומשפחות חטופים מפגינים למען עסקת חטופים ,שער בגין הקריה .2 בספטמבר 2024/ניב אהרונסון

למה זה חשוב

ביידן, ששב לוושינגטון מחופשת הקיץ שלו, כינס היום בחדר המצב של הבית הלבן דיון מכריע עם סגנית הנשיא קמלה האריס ועם צוות הביטחון הלאומי שלהם בנוגע לאסטרטגיה האמריקנית סביב עסקת החטופים.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בוועידת המפלגה הדמוקרטית בשיקגו, היום הראשון, 20 באוגוסט 2024. רויטרס
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בוועידת המפלגה הדמוקרטית בשיקגו, היום הראשון, 20 באוגוסט 2024/רויטרס

מה הם אומרים

מטה משפחות החטופים מסרו בתגובה לדבריו של נשיא ארה"ב: "מטה משפחות החטופים מודה לנשיא ארה''ב על פעולותיו ונחישותו להחזרת 101 החטופים שהופקרו. מוטב היה כי ראש ממשלת ישראל היה פועל באופן דומה להצלת חייהם של החטופים ולהחזרת הנרצחים והחללים שנרצחו במשמרת שלו".

"אם היינו צריכים הוכחה נוספת לכך שנתניהו מטרפד את החזרת החטופים - קיבלנו אותה מנשיא ארה''ב", כך נמסר מהמטה. "אמירתו של רה''מ כי לא נצא מפילדלפי, לא בעוד 42 יום ולא בעוד 42 שנה, היא אמירה מסוכנת שמשמעותה שלא תהיה עסקה והמשפחות לא יזכו לראות את יקיריהן חוזרים הביתה, החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה בארצם. עם ישראל לא יתן לקבינט ההפקרה להמשיך למסמס את העסקה שיכלה להציל את חייהם של לפחות שלושה מתוך ששת החטופים שנקברו ביומיים האחרונים".

מהבית הלבן נמסר כי הנשיא ביידן וסגנית הנשיא האריס קיימו היום ישיבה בחדר המצב של הבית הלבן בנושא המו"מ על העסקה לשחרור החטופים והפסקת האש בעזה. ביידן והאריס קיבלו עידכון מצוות המו"מ האמריקני לגבי מצב השיחות ודנו בצעדים הבאים במאמץ לשחרור החטופים ובהמשך ההתייעצויות בנושא עם מצרים וקטאר. הנשיא ביידן הביע זעם במהלך הישיבה על רצח החטופים ע"י חמאס והדגיש כי מנהיגי חמאס חייבים לתת על כך את הדין.

בכיר אמריקני אמר כי היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן שוחח היום בטלפון עם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ועם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני ודן במאמצים לקדם עסקה לשחרור החטופים והפסקת אש בעזה.

ביידן נשאל לגבי דבריו של נתניהו הערב בעניין ציר פילדלפי, והשיב: "אנחנו עדיין מנהלים מו"מ (על ההצעה הסופית לעסקת החטופים, ב"ר). אני לא מנהל מו"מ איתו (עם נתניהו, ב"ר) אלא עם מקביליי במצרים וקטאר"

במוקד החדשות

  • היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר אתמול (ראשון) למשפחות החטופים האמריקאים שמוחזקים בעזה כי הנשיא ביידן שוקל להציג בהמשך השבוע הצעת גישור מעודכנת וסופית לעסקת החטופים והפסקת אש בעזה ולבקש מישראל וחמאס לקבל או לדחות אותה, כך אמרו שני מקורות שמעורים בתכני הפגישה.
  • רצח החטופים, שלפחות שלושה מהם היו אמורים להשתחרר בשלב הראשון של העסקה האפשרית, הגביר את תחושת הדחיפות בקרב עוזריו הבכירים של ביידן להתקדם להסכם כמה שיותר מהר ולהציב את ישראל וחמאס מול בחירה של Take it or leave it, כך אמרו המקורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully