וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מחזרת טליבאן לשלטון: גרמניה גירשה מהגרים אפגנים

עודכן לאחרונה: 31.8.2024 / 15:06

כשבוע אחרי הפיגוע הקשה שבוצע בידי אזרח סוריה, הממשלה בברלין מאיצה את גירושם של זרים שאינם מורשים להישאר בגרמניה. קבוצה ראשונה של 28 אפגנים, שהורשעו ב"פשעים חמורים", גורשה בחזרה למולדתה. לפי דיווח מקומי, קטאר תיווכה בין גרמניה לטליבאן

גרמניה: הרוגים במסע דקירות בפסטיבל במערב המדינה/סעיף 27

גרמניה הודיעה היום (שישי) כי גירשה פושעים אפגנים בחזרה למולדתם, לראשונה מאז שטליבאן שב לשלטון ב-2021, כשבוע אחרי שאזרח סורי רצח שלושה בני אדם בפיגוע במערב המדינה.

דובר הממשלה, סטפן הבסטרייט, אמר לכתבים ש-28 האזרחים האפגנים "הורשעו כולם בפשעים חמורים ולא הייתה להם זכות להישאר בגרמניה". המגורשים המריאו הבוקר בטיסה חכורה מנמל התעופה בלייפציג אל קאבול, שעמה לברלין אין יחסים רשמיים.

הכבדת היד של הממשלה הגרמנית, בהנהגת הקנצלר אולף שולץ, ביחס להגירה הייתה תגובה מידית לפיגוע הדקירה הקשה בעיר זולינגן, שבו נרצחו שלושה בני אדם בפסטיבל מקומי. היא גם ניסיון של הקואליציה בברלין להימנע מתבוסה קשה בבחירות שיתקיימו ביום ראשון בשתי מדינות במזרח גרמניה, שבהן הימין הקיצוני המתנגד להגירה צפוי לרשום הישגים גדולים.

"הביטחון שלנו חשוב, ומדינת שלטון החוק שלנו פועלת", אמרה שרת הפנים, ננסי פייזר.

לוחמי טליבאן חוגגים שנתיים להשתלטות על אפגנסיטן במצעד בבירה קאבול, 15 באוגוסט 2023. רויטרס
לוחמי טליבאן בקאבול/רויטרס

דובר הממשלה אמר שטיסת הגירוש היא מסר, כולל "לפושעים פוטנציאליים או לאנשים שמתכננים פשעים במדינה שלנו". הרשויות המקומיות אמרו בין אלה שגורשו היו עבריינים אלימים ועברייני מין, כולל גבר אפגני שהשתתף באונס קבוצתי של נערה בת 14.

מנהיג מפלגת הירוקים, אומיד נוריפור, בירך על גירושם של פושעים שביצעו עבירות קשות, אך אמר כי הוא אינו מסמן את תחילתם של גירושים רחבי היקף לאפגניסטן. לדבריו, "אנשים שומרי חוק, במיוחד משפחות וילדים שנמלטו מאסלאמיסטים קיצוניים", מוגנים בגרמניה. מפלגתו היא אחת משלוש חברות הקואליציה של שולץ.

לפי דיווח במגזין "דר שפיגל", טיסת הגירוש יצאה לדרך בתום חודשיים של "שיחות חשאיות" שבהן תיווכה קטאר בין טליבאן לבין ממשלת גרמניה. דובר הממשלה סירב לאשר שלקטאר היה תפקיד במגעים, ואמר רק שברלין "ביקשה משותפות אזוריות חשובות לתמוך בניסיון לארגן את הגירושים". הוא הדגיש שלא היו שיחות ישירות עם רשויות טליבאן.

גרמניה עצרה לחלוטין את גירושם של אזרחים אפגנים בחזרה למולדתם עם כיבושה מחדש על ידי טליבאן לפני שלוש שנים, וסגרה את השגרירות שלה בקאבול. משטר טליבאן, שאוכף משטר הלכה אסלאמי נוקשה, אינו מוכר באופן רשמי על ידי שום מדינה אחרת בעולם, אך מקיים קשרים עם כמה מדינות מוסלמיות ולא מערביות.

שולץ אמר בריאיון לדר שפיגל שהממשלה "מכבדת את החוקה בכל דבר שאנחנו עושים", אך הוסיף: "אבל ברור שמי שמבצע עבירה חמורה במדינה שלנו לא יכול ליהנות מאותה הגנה כמו מי שמתנהג בצורה הגונה".

עוד בוואלה

שולץ מבטיח אחרי הפיגוע: "מי שלא מורשה להישאר בגרמניה - יגורש"

לכתבה המלאה
שוטר בסמוך לזירת דקירות בעיר זולינגן, גרמניה, 24 באוגוסט 2024. רויטרס
שוטרים בזירת הפיגוע בזולינגן, בשבוע שעבר/רויטרס

המחבל בזולינגן, שהזדהה כחבר בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) היה אזרח סוריה, בן 26. הוא היה אמור להיות מגורש לבולגריה, שהייתה המדינה הראשונה באיחוד האירופי שאליה הוא נכנס, אולם הוא נעלם וחמק מהרשויות.

במאי, אזרח אפגני בן 25 דקר עם סכין והרג שוטר בכיכר שוק בעיר מנהיים. הדקירה עוררה את הדיון על גירוש פושעים חמורים מגרמניה, גם אם הם אזרחי מדינות המוגדרות לא בטוחות, כמו אפגניסטן או סוריה.

שרת הפנים אמרה ביום חמישי שהגירושים לשתי המדינות האלו יהיו חלק משורת צעדים חדשים שתנקוט הממשלה כדי לחזק את מדיניות הביטחון והליך בקשת המקלט בגרמניה.

חוסר שביעות הרצון של הציבור כפי מדיניות ההגירה צפוי לשחק תפקיד בהצלחה הצפויה של מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" בבחירות שייערכו ביום ראשון במדינות סקסוניה ותורינגיה, בעוד ששלוש מפלגות הקואליציה הארצית של שולץ - בראשן המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שבהנהגתו - צפויות לנחול מפלה משמעותית.

ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל גינה את ההחלטה לחדש את הגירושים לאפגניסטן, והאשים את ברלין בשיקולים פוליטיים ובהפרת התחייבויותיה על פי החוק הבינלאומי.

"אף אחד לא בטוח באפגניסטן", אמרה ג'וליה דוכרוב, מנהלת אמנסטי אינטרנשיונל בגרמניה. "אם ממשלת גרמניה בכל זאת תגרש אנשים לאפגניסטן, היא מסתכנת בהפיכתה לשותפה של טליבאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully