וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: נתניהו עודכן לפני 7 באוקטובר כי חמאס לא מורתע כמו בעבר

עודכן לאחרונה: 29.8.2024 / 12:14

בעדותו לוועדת החקירה האזרחית למחדלי 7 באוקטובר, גולל ראש האופוזיציה סדרת שיחות ביטחוניות שערך - בהן הדרג המדיני הוזהר מהסכנה הביטחונית. "שמעתי מראש שב"כ אזהרות חסרות תקדים על ההשלכות של המהפכה המשפטית", טען. "שאלתי אם ראש הממשלה עודכן - הוא אמר שכן"

בווידאו:יאיר לפיד, ועדת החקירה האזרחית, 29 באוגוסט 2024/ועדת החקירה האזרחית, גדעון מרקוביץ' TPS

הדרג המדיני עודכן לפני 7 באוקטובר כי חמאס אינו מורתע כמו בעבר - כך הצהיר היום (חמישי) ראש האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד, בעדותו בוועדת החקירה האזרחית למחדלי ה-7 באוקטובר.

"אני עודכנתי, ואת החומר המודיעיני שאני ראיתי ראו כמובן גם ראש הממשלה ושרי הקבינט", לפיד טען וגולל סדרת שיחות ועדכונים ביטחוניים שערך עם צמרת מערכת הביטחון, בהם ראש שב"כ רונן בר, בחודשים שקדמו למתקפה. "אמרתי את זה בזמן אמת, ולא הייתי היחיד".

"במהלך השבוע שלפני ההצבעה על עילת הסבירות, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ביקש להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו כדי להזהיר אותו מההשלכות הביטחוניות של ההצבעה ושל המהפכה המשפטית על מוכנות צה"ל, ועל הדרך שבה ארגוני הטרור קוראים את הקרע בחברה הישראלית. ראש הממשלה בניגוד למקובל לא הסכים להיפגש עם הרמטכ"ל ולקיים איתו דיון. אני יושב בקבינטים ביטחוניים יותר מעשור. אני לא זוכר מקרה אחד נוסף שבו רמטכ"ל ביקש פגישה דחופה עם ראש הממשלה בגלל עניין ביטחוני ונענה בשלילה".

"בימים שקדמו להצבעה, הייתי בעיצומו של משא ומתן אינטנסיבי, בתיווכו של הנשיא יצחק הרצוג, כדי להגיע לנוסחת פשרה לגבי החקיקה. לפני ההצבעה נפגשתי עם ראש השב"כ, רונן בר. שמעתי גם ממנו אזהרות חסרות תקדים על ההשלכות הביטחוניות של המהפכה המשפטית והקרע הפנימי שהיא גורמת", המשיך לפיד. "שאלתי אותו אם האזהרות האלה הובאו גם בפני ראש הממשלה ושרי הקבינט, והתשובה הייתה: 'כמובן שכן.' גם הנשיא הרצוג קיבל עדכונים לגבי הסיכון הבטחוני הגובר ונתן לכך ביטוי בשיחותיו עם ראש הממשלה".

הוא תיאר פגישה נוספת: "ב-21 לאוגוסט 2023 הייתי בעדכון בטחוני אצל ראש הממשלה. המזכיר הצבאי דאז, האלוף אבי גיל, ניהל את העדכון. הוא דיווח לי על התחממות בכל הגזרות הביטחוניות - האיראנים, חיזבאללה בלבנון, וארגוני הטרור בעזה וביהודה ושומרון. האלוף גיל דיווח שכל אלה מזהים בצד הישראלי חולשה, קרע פנימי, מתחים ואובדן כשירות בצבא לצד משבר מתהווה מול האמריקאים. אני חשבתי שמדובר במידע יוצא דופן בחריפותו ובנחרצותו. ראש הממשלה - וכאן אני נותן התרשמות אישית בלבד, כך שניתן לחלוק עליה - נראה משועמם ואדיש לנושא, ולא העיר עליו דבר".

עדות יאיר לפיד, ועדת החקירה האזרחית, 29 באוגוסט 2024. ועדת החקירה האזרחית, צילום מסך
עדות יאיר לפיד, ועדת החקירה האזרחית, 29 באוגוסט 2024/צילום מסך, ועדת החקירה האזרחית

"בשבועיים שאחר כך הגעתי מספר פעמים לוועדת החוץ והבטחון של הכנסת, ישבתי לקרוא את דו"חות המודיעין השונים. באישור יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יולי אדלשטיין, ובמסגרת מה שמתיר לי החוק כראש ממשלה לשעבר וראש האופוזיציה, אני מקבל גישה לאותם חומרי מודיעין שמקבלים חברי ועדת המשנה למודיעין והשירותים החשאיים. כלומר הונח בפני החומר המודיעיני ברמת הסיווג הגבוהה ביותר. המשמעות שלו הייתה חד משמעית: ישראל ברמת סיכון גבוהה במיוחד".

הוא המשיך: "ב-18 לספטמבר 2023 הייתי שוב בוועדת החוץ והבטחון וראיתי עליית מדרגה נוספת ברמת הסיכון שהוצגה בדו"חות המודיעין. מה שנכתב שם היה בעיני חד משמעי: ההרתעה הישראלית נשחקה באופן דרמטי, אויבינו חושבים שיש להם הזדמנות נדירה לפגוע בנו".

במהלך עדותו, לפיד הקריא חלק מנאום שנשא בספטמבר, ובו הזהיר מהסכנה הביטחונית שבפתח. "ערב יום הכיפורים, אני נאלץ להזהיר את אזרחי ישראל: אנחנו מתקרבים קרבה מסוכנת לעימות אלים, רב זירתי. לפי דיווחי מערכת הבטחון האירועים האחרונים ליד הגדר בעזה הם בדיוק מהסוג שהוביל בעבר לסבבי לחימה. כל ראשי מערכת הבטחון - צה"ל, שב"כ משטרה, גופי המודיעין - מזהירים את הממשלה ואת הקבינט מהתלקחות אלימה, מי שישלם את המחיר הם הילדים שלנו, שיצטרכו להכנס שוב ושוב לעזה, ואולי שוב ללבנון. מי שישלם את המחיר הם ההורים שלנו שיישבו בממ"דים", קרא אז.

בליכוד הגיבו לעדות לפיד: "יאיר לפיד שוב משקר. ראש הממשלה נתניהו לא קיבל שום התרעה למלחמה בעזה - לא חודש לפני ואפילו לא שעה לפני ה-7 באוקטובר. ההפך הוא הנכון והפרוטוקולים מוכיחים זאת. לפיד שהכניס את הפועלים מעזה ונתן גז בחינם לנסראללה תוך הבטחה שהדבר ימנע מלחמה, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר בענייני ביטחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully