וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון שולל ממשלה על טהרת גוש השמאל, שזועם: "זו הפיכה אנטי-דמוקרטית"

נשיא צרפת מתנגד שהחזית העממית החדשה - שרשמה ניצחון מפתיע בבחירות בחודש שעבר - תקים לבדה ממשלה, בין היתר בשל מפלגתו איש השמאל הקיצוני מלנשון: "איום על יציבות המדינה". בגוש השמאל קוראים ל"התגייסות עממית" נגד מקרון ולהדחתו: "העם חייב להיפטר ממנו"

מפגיני שמאל בפריז לאחר פרסום תוצאות הבחירות בצרפת/רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון שולל הקמת ממשלת שמאל, מאחר שלדבריו היא תהווה איום על "היציבות המוסדית" של המדינה.

בעוד שמקרון אמר שהוא יפתח היום (שלישי) בשיחות חדשות בניסיון למצוא ראש ממשלה שישים קץ לקיפאון הפוליטי השורר בצרפת מאז הבחירות בתחילת החודש שעבר, מפלגות השמאל הגיבו בזעם להודעתו וקראו להפגנות רחוב ולהדחתו.

נשיא צרפת, ממרכז המפה הפוליטית, מנהל שיחות ממושכות על הקמת ממשלה חדשה מאז שגוש השמאל רשם ניצחון דרמטי בבחירות לפרלמנט, אך לא כזה המספיק לו כדי למשול לבדו. מקרון דחה את האפשרות הזו אחרי פגישות שקיים אתמול עם מנהיגת הימין הקיצוני, מארין לה פן, ומנהיגים פוליטיים אחרים.

אף שחלק מהדיווחים אמרו שמקרון רצה למנות ראש ממשלה חדש כבר היום, הוא אמר במקום זאת כי יפתח בסבב חדש של משא ומתן. "האחריות שלי היא שהמדינה לא תיחסם ולא תיחלש", מסר מקרון בהצהרה. הוא קרא "לכל המנהיגים הפוליטיים להתעלות על ההזדמנות ולהפגין רוח של אחריות".

FILE PHOTO: French President Emmanuel Macron reacts as he gives a speech to the French Military Forces at the Hotel de Brienne in Paris, France, July 13, 2024 REUTERS/Stephanie Lecocq/Pool/File Photo. רויטרס
נשיא צרפת עמנואל מקרון/רויטרס

מקרון הקדים את הבחירות לפרלמנט ביולי, אחרי הניצחון הדרמטי של הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי חודש קודם לכן. מפלגתה של לה פן, האיחוד הלאומי, אכן נבלמה ולא הצליחה לזכות ברוב אלא ב-140 מושבים בלבד מתוך 577 מושבי האסיפה הלאומית. אך במקומה זכתה בבכורה "החזית העממית החדשה", הכוללת גם מפלגות שמאל קיצוני, עם יותר מ-190 מושבים. גוש המרכז של מקרון קיבל 160 מושבים.

החזית העממית החדשה, ובמיוחד מפלגת "צרפת בלתי-כנועה" של איש השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון, דרשה את הזכות לנסות ולהקים ממשלה. ואולם, מפלגות המרכז והימין הבטיחו למנוע זאת בכל הצבעת אמון בפרלמנט.

ממשלת שמאל טהורה, הזהיר מקרון, "תוחרם באופן מידי על ידי שאר הסיעות באסיפה הלאומית", ולכן "היציבות המוסדית של ארצנו דורשת מאתנו שלא לבחור באפשרות זאת". נשיא צרפת, שנמצא באמצע כהונתו השנייה והאחרונה, אמר שהוא ינהל שיחות עם מנהיגי מפלגות ועם "אישים עם ניסיון בשירות הציבורי".

מבלי להזכיר את מפלגתו של מלנשון, מקרון קרא לסוציאליסטים, לירוקים ולקומוניסטים - החברים בחזית העממית החדשה - "לשתף פעולה עם כוחות פוליטיים אחרים". גורם המקור למקרון אישר בהמשך שהוא לא ינהל שיחות נוספות עם הימין הקיצוני או עם השמאל הקיצוני, ולא עם אריק קיוטי, מנהיג מפלגת "הרפובליקאים" השמרנית, ששיתף פעולה עם לה פן לפני הבחירות לפרלמנט.

עוד בוואלה

מקרון עצר את הימין הקיצוני, אך הותיר את צרפת משותקת ומפולגת

לכתבה המלאה
מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת, ז'אן לוק מלנשון, 23 באוגוסט 2024. רויטרס
מלנשון/רויטרס

מפלגת השמאל הקיצוני הגיבה בזעם לדבריו של מקרון. מתאם השיחות הלאומי שלה, מנואל בומפרד, תיאר את דבריו של הנשיא כ"הפיכה אנטי-דמוקרטית בלתי-מתקבלת על הדעת". מלנשון, הידוע בהתבטאויות אנטישמיות ואנטי-ישראליות, קרא ל"תגובה נחושה וחזקה" של הציבור ושל פוליטיקאים, כולל קידום הדחה של הנשיא.

מנהיג המפלגה הקומוניסטית, פביאן רוסל, קרא ל"התגייסות עממית גדולה" ודחה שיחות חדשות עם מקרון. במקביל, מנהיגת מפלגת הירוקים, מארין טונדלייר, אמרה ש"העם חייב להיפטר ממקרון לטובת הדמוקרטיה. הוא כאוס וחוסר יציבות".

מקרון השאיר את גבריאל אטאל כמנהיג ממשלת המעבר מאז הבחירות ביולי, כשהוא מחפש דמות עם תמיכה רחבה מספיק כדי לשרוד הצבעת אמון בפרלמנט. עם זאת, הלחץ להקים ממשלה חדשה גובר מכיוון שהמועד האחרון להצגת טיוטה לתקציב 2025 הוא קצת יותר מחודש.

"ניסיון הפיכה"

מפלגות השמאל דחפו לכך שמקרון ימנה את הכלכלנית ועובדת הציבור לוסי קסטס בת ה-37 לראשות הממשלה, השקועה בחובות כבדים.

מלנשון אף אמר כי תיתכן ממשלת שמאל ללא שרים ממפלגתו, אך הדבר עדיין נתקל בהתנגדות מצד מקרון ומפלגות המרכז-ימין. הנשיא כינה שוב ושוב את מפלגתו של מלנשון "קיצונית", ואמר שהיא קנאית לא פחות מזו של לה פן.

מאז הצעתו של מלנשון, מפלגות המרכז-ימין מיקדו את תשומת הלב באג'נדה הכלכלית של החזית העממית החדשה, הדוגלת בהוצאות ציבוריות גדולות - בזמן שצרפת מתמודדת עם שיא בגירעון התקציבי שלה.

אטל, שמכהן כראש ממשלת ממעבר זה זמן שיא, הביע מחדש את התנגדותו לממשלת שמאל במכתב ששלח לצירי האסיפה. הוא כינה את הצעתו של מלנשון "ניסיון הפיכה", ואמר כי הפסדה של ממשלת שמאל בהצבעת אמון בפרלמנט יהיה "בלתי נמנע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully