וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון עצר את הימין הקיצוני, אך הותיר את צרפת משותקת ומפולגת

8.7.2024 / 10:15

נשיא צרפת הצליח למנוע ממפלגתה של לה פן את הרוב בפרלמנט, אך כעת החזית העממית - הכוללת את השמאל הקיצוני - תהיה הגוש הגדול ביותר. היא דורשת להקים את הממשלה הבאה, אף שאין לה מועמד מוסכם, ומקרון טרם הגיב למפלה. שבועות לאולימפיאדה, צרפת נקלעה למבוי סתום

הפגנות בפריז אחרי ניצחון הימין הקיצוני בסיבוב הראשון בבחירות/רויטרס

צרפת התעוררה הבוקר (שני) לחוסר ודאות פוליטי בעקבות תוצאות הבחירות לפרלמנט, שבהן רשמה ברית מפלגות השמאל ניצחון מפתיע שסיכל את שאיפות מפלגת "האיחוד הלאומי" של מארין לה פן לעלות לשלטון.

על אף שהחזית העממית החדשה, הכוללת גם גורמי שמאל קיצוני, תהיה הגוש הגדול ביותר באסיפה הלאומית, אין לה רוב מוחלט כדי להקים ממשלה לבדה. היא דורשת מהנשיא עמנואל מקרון - שהקדים את הבחירות בחודש שעבר בתגובה לניצחון של הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי - שיטיל עליה את הרכבת הממשלה, אך הוא עוד לא הגיב לתוצאות.

אלו מהוות מכה קשה מבחינת מקרון, וצרפת כולה. הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו צפויה להיות משותקת בתקופה הקרובה, שבועות ספורים לפני תחילת המשחקים האולימפיים בפריז. הפיצול הרב בפרלמנט עשוי להחליש את תפקידה של צרפת באיחוד האירופי ומעבר לו, ולהקשות על קידום סדר יום פנימי. החוקה אוסרת על קיום בחירות נוספות אלא בתוך שנה.

לפי נתוני משרד הפנים, גוש השמאל זכה ב-182 מושבים, ברית המרכז של מקרון ב-168 ומפלגתה של לה פן ובעלי בריתה ב-143.

"על פי ההיגיון של המוסדות שלנו, עמנואל מקרון צריך להזמין היום באופן רשמי את החזית העממית החדשה למנות ראש ממשלה", אמרה מנהיגת מפלגת הירוקים, מארין טונדלייר, אחת מכמה דמויות בכירות בגוש השמאל שמוזכרת כמועמדות פוטנציאליות לתפקיד. "הוא יעשה זאת או לא? מכיוון שהנשיא הזה תמיד מלא בהפתעות, נחכה ונראה", אמרה לרדיו RTL.

נשיא צרפת עמנואל מקרון ביום ההצבעה בבחירות לפרלמנט, 7 ביולי 2024. רויטרס
בגוש השמאל דורשים מנדט להרכבת ממשלה. מקרון, אתמול/רויטרס

ראש הממשלה גבריאל אטאל אמר אמש שהוא יגיש את התפטרותו בשל התוצאות, אך לא ברור אם הנשיא יקבל אותה באופן מידי, בהתחשב בקושי הצפוי בהרכבת ממשלה חדשה. אטאל אמר כי יהיה מוכן להישאר בתפקיד כראש ממשלת מעבר.

"אני כמובן אעשה את חובותיי כל עוד זה נחוץ - זה לא יכול להיות אחרת ערב האולימפיאדה, שהיא כל כך חשובה למדינה שלנו", אמר אטאל כשהתברר שהברית של מקרון ספגה מפלה קשה. האירו נחלש אתמול עם פרסום המדגמים.

מפלגות החזית העממית החדשה - המורכבות מהמפלגה הקומוניסטית, מפלגת השמאל הקיצוני צרפת בלתי-כנועה, מפלגת הירוקים והמפלגה הסוציאליסטית - נפגשו במהלך הלילה לשיחות ראשונות על המשך דרכן.

מנהיגה של מפלגת צרפת בלתי-כנועה, ז'אן-לוק מלנשון, אמר כי ראש הממשלה החדש צריך להגיע משורות החזית. עם זאת, לגוש השמאל אין מנהיג מוסכם, ומפלגותיו חלוקות מאוד סביב המועמד המתאים לראשות הממשלה.

עוד בוואלה

הפתעה בבחירות בצרפת: ברית השמאל בדרך לניצחון, הימין הקיצוני - רק במקום השלישי

לכתבה המלאה
מנהיגת הימין הקיצוני מארין לה פן מגיבה לתוצאות הבחירות לפרלמנט הצרפתי, 7 ביולי 2024. רויטרס
"הניצחון שלנו רק התעכב". מארין לה פן, אתמול/רויטרס

כמה דמויות בולטות במרכז הפוליטי בצרפת, כולל אדואר פיליפ, ראש הממשלה לשעבר תחת מקרון שמוזכר כיורש אפשרי שלו, אמרו כי הם מוכנים לעבוד על הסכם שיבטיח ממשלה יציבה, אך אינם מוכנים לעבוד עם מלנשון. בעיני רבים, הוא נתפס כקיצוני לא פחות מלה פן, והוא התבטא לא אחת באופן אנטישמי ואנטי-ישראלי.

יעל בראון-פיבט, מחוקקת ממפלגתו של מקרון שכיהנה כמנהיגת האסיפה הלאומית לפני הבחירות, אמרה שהתרבות הפוליטית הצרפתית תצטרך להתפתח, להפוך לפחות אנטגוניסטית וליותר משתפת פעולה חוצת קווים מפלגתיים.

"המסר שאני שומעת מהבוחרים הוא 'לאף אחד אין רוב מוחלט, אז אתם צריכים לעבוד יחד כדי למצוא פתרונות לבעיות שלנו'", אמרה בריאיון לערוץ הטלוויזיה France 2.

עבור מפלגתה של לה פן, התוצאה הייתה רחוקה מאוד מהסקרים שחזו באופן עקבי שהיא תנצח ותזכה ברוב נוח. היא נבלמה בזכות שילוב כוחות של גושי השמאל והמרכז בתום הסיבוב הראשון בבחירות בשבוע שעבר, ואלו משכו מאות מועמדים ממרוצים משולשים כדי להתאחד סביב המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר לגבור על נציג האיחוד הלאומי.

נשיא המפלגה, ז'ורדן ברדלה, בן חסותה של לה פן בן ה-28, כינה את שיתוף הפעולה בין הכוחות המתנגדים להם "ברית מבישה" שלדבריו תשתק את צרפת. הוא אמר אתמול כי מקרון "השליך את צרפת" אל השמאל הקיצוני.

לה פן, שככל הנראה תהיה שוב מועמדת המפלגה בבחירות לנשיאות ב-2027, נשמעה אופטימית. לדבריה, הבחירות, שבהן רשמה המפלגה הישגים משמעותיים בהשוואה לקודמות, זרעה את הזרעים לעתיד. "הניצחון שלנו רק התעכב", אמרה.

זיקוקים בפריז אחרי פרסום תוצאות הבחירות לפרלמנט הצרפתי, 7 ביולי 2024. רויטרס
חגיגות בפריז בעקבות ניצחון ברית השמאל, הלילה/רויטרס

בשעות הערב, הפסל של מריאן בכיכר הרפובליקה הואר בזיקוקים בזמן החגיגות של תומכי ברית השמאל. מריאן היא סמל לאומי של צרפת, המייצג את התבונה, החירות והאידיאלים של הרפובליקה.
בטיסט פורסטיה, מעצב בן 23 מכיכר הרפובליקה אמר: "לא ציפינו לזה, גם לא הסקרים. אנחנו שמחים שהעם הצרפתי הצליח פעם נוספת לחסום את הימין הקיצוני".

עם זאת, הוא חשש שהימין יתחזק וינצח בפעם הבאה אם הממשלה הבאה לא תצליח לתפקד כמו שצריך. "זה יהיה קשה עם פרלמנט תלוי, אבל טוב יותר מאשר אילו היה זה הימין הקיצוני", אמר פורסטיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully