וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה בבחירות בצרפת: ברית השמאל בדרך לניצחון, הימין הקיצוני - רק במקום השלישי

עודכן לאחרונה: 7.7.2024 / 22:09

בניגוד לסקרים, האיחוד הלאומי של מארין לה פן נחלה אכזבה רבה בעקבות שיתוף הפעולה בין החזית העממית החדשה - הכוללת את השמאל הקיצוני - לגוש המרכז של הנשיא מקרון. המועמד של לה פן לראשות הממשלה: "מקרון השליך את צרפת לשמאל הקיצוני ושיתק את מוסדותיה"

הפגנות בפריז אחרי ניצחון הימין הקיצוני בסיבוב הראשון בבחירות/רויטרס

ברית מפלגות השמאל בצרפת רשמה הערב (ראשון) הפתעה בסיבוב השני בבחירות לפרלמנט, ולפי המדגמים היא תהיה הגדולה ביותר - חרף הסקרים שחזו ניצחון למפלגת הימין הקיצוני "האיחוד הלאומי" של מארין לה פן - אולם לא תשיג רוב מוחלט.

האיחוד הלאומי זכה במספר הגדול ביותר של הקולות בסיבוב הראשון בשבוע שעבר, אך לפי שיטת הבחירות בצרפת, בכ-500 מחוזות שבהם אף אחד מהמועמדים לא קיבל יותר מ-50% מהקולות בשבוע שעבר, נערכו היום מרוצים מכריעים לאסיפה הלאומית, המונה 577 מושבים.

כדי למנוע ניצחון ממועמדי הימין הקיצוני, ברית מפלגות השמאל שיתפה פעולה עם מועמדיו של הנשיא עמנואל מקרון. מאות מועמדים משני הגושים פרשו בשבוע החולף כדי לחזק את המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר.

על פי המדגמים, ברית השמאל תקבל בין 172 ל-215 מושבים, וגוש המרכז אחריה עם 150 עד 180 מושבים. המפלגה של לה פן, לעומת זאת, תסתפק ב-115 עד 155 מושבים בלבד, הרבה פחות מהסקרים שחזו שהיא תהיה הגדולה ביותר בפרלמנט, הגם שלא תשיג את הרוב הדרוש שהוא 289 מושבים לפחות.

משמעות התוצאות היא שצרפת בדרך למה שמכונה פרלמנט תלוי, שבו לאף אחד מהגושים אין רוב מספיק כדי להקים ממשלה וביניהם פערים אידיאולוגיים גדולים. בניגוד לשיטות משטר דמוקרטיות אחרות, כמו בישראל למשל, בצרפת לא ניתן לקיים בחירות נוספות לפרלמנט אלא בעוד שנה כך שהתקופה הקרובה צפויה להתאפיין בשיתוק פוליטי.

מועמד הימין הקיצוני לראשות הממשלה, ז'ורדן ברדלה, מגיב לתוצאות הסיבוב השני בבחירות לפרלמנט של צרפת, 7 ביולי 2024. רויטרס
תקף את שיתוף הפעולה של מקרון עם השמאל הקיצוני. ברדלה, הערב/רויטרס

הקלפיות נפתחו בשעה 8:00 (9:00 שעון ישראל) ונסגרו 12 שעות מאוחר יותר, כשאחוז ההצבעה היה הגבוה ביותר מאז 1997, לאור החשיבות של מערכת הבחירות הזו. ברחבי אירופה עקבו מקרוב אחרי התרחיש שבו צרפת תונהג על ידי הימין היקצוני, המתחזק במקומות נוספים ביבשת, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה.

המפלגות ששיתפו פעולה כדי למנוע את הניצחון של הימין הקיצוני אמרו שהן מגנות על הרפובליקה החמישית מפני המדיניות הקיצונית של האיחוד הלאומי, אף שזו עידנה חלקים מהמצע המסורתי שלה. הטקטיקה הזו סייעה לבלום את מפלגתה של לה פן גם במערכות בחירות קודמות, וגם הפעם היא דחתה את חלומה להגיע לשלטון.

ז'ורדן ברדלה, מועמד הימין הקיצוני לראשות הממשלה בן ה-28, תקף את הנשיא על ש"השליך את צרפת לידי השמאל הקיצוני". לדבריו, מקרון בחר "לשתק את המוסדות שלנו". הוא הבטיח שמפלגתו תחזק את עבודתה באופוזיציה.

בצד השני, ז'אן לוק-מלנשון, מנהיג מפלגת השמאל הקיצוני "צרפת בלתי-מתפשרת" החברה בחזית העממית החדשה, אמר כי על מקרון להעניק לה את המנדט להקים ממשלה. מלנשון, הידוע בעמדותיו האנטי-ישראליות והאנטישמיות, הוסיף שעל הנשיא להודות בתבוסתו בבחירות.

עוד בוואלה

בגיל 28, "גור האריות" של לה פן חולם על ראשות ממשלת צרפת

לכתבה המלאה
תומכי מפלגות השמאל מגיבים לתוצאות הבחירות לפרלמנט הצרפתי, בפריז, צרפת, 7 ביולי 2024. רויטרס
הפתיעו את הסקרים. תומכי מפלגות השמאל מגיבים לתוצאות הבחירות, הערב/רויטרס

המפסיד הגדול הוא מקרון, שההימור שלו על פיזור האסיפה הלאומית ועריכת בחירות בזק בשל ניצחון הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי לפני חודש הנחיל למפלגתו מכה קשה בסיבוב הראשון. הוא הצהיר שלא יפרוש מתפקידו ויסיים את הקדנציה השנייה והאחרונה שלו ב-2027, אולם הוא עשוי להעביר את שאריתה כנשיא משותק ומוחלש.

ארמון האליזה מסר שמקרון בוחן את תוצאות הבחירות כדי לקבל את התמונה המלאה לפני שיקבל את. "הנשיא, כמגן של המוסדות שלנו, יכבד את בחירת העם הצרפתי", נמסר בהצהרה של האליזה.

החלטתו הדרמטית לקיים את הבחירות העיבה על ההכנות לפתיחתם של המשחקים האולימפיים בפריז ב-26 ביולי, ו-30 אלף שוטרים נוספים נפרסו ברחובות מחשש לאלימות בעקבות תוצאות הבחירות. הרשויות אסרו על קיומה של הפגנה שתוכננה להיערך העבר מחוץ לאסיפה הלאומית בפריז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully