וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קהילות מתפרקות ועלייה באחוזי התמותה: מחאות ברקע המצב העגום של תושבי הצפון

עודכן לאחרונה: 24.8.2024 / 21:11

תושבי הצפון שחיים כבר כמעט שנה מחוץ לבית מודאגים מחוסר הוודאות ואיום הטילים הבלתי פוסק, ברקע פתיחת שנת הלימודים המתקרבת. בהפגנה בצומת עמיעד הוצג מיצג "ילדינו לא הפקר" בו הונח כטב"ם מעל תיקי בית ספר. במקביל הפגנה בנהלל, שמות החטופים נכתבו בגיר על הכביש

הפגנות ברחבי הארץ/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

על רקע המגעים לעסקת חטופים שתוביל להפסקת אש, והחשש מהסלמה אזורית, גם הערב (שבת) מתקיימות הפגנות ברחבי הצפון. בהפגנה בצומת עמיעד נוכחים כ-400 מפגינים תושבי הגליל, חלקם כאלה שפונו מבתיהם.

ההפגנה בצומת זו נערכת מידי שבת כבר חודשים רבים. גם השבוע, מאות מפגינים הגיעו לצומת נהלל בקריאה להחזיר את החטופים. המפגינים כתבו את שמות החטופים בגיר תחת הכותרת לכל חטוף יש שם. צומת כרכור נחסמה על ידי פעילי 'דורשינוי' חסמו את צומת כרכור בקריאה להחזרת החטופים.

"אני רואה זוועות. קהילות ומשפחות מתפרקות, אי וודאות מפחידה, 20% עליה בתמותה, צער, דכאון, דכדוך מדבק, חוסר ברק בעיניים, סמכות הורית נעלמת, כיתות כוננות אדירות עייפות ומתוחות, נשים ואמהות נושאות בנטל גיבורות, עייפות, מתוחות", אמרה דורית אלמליח, מנהלת חוסן במרכזי הפינוי של מפוני הצפון, חברת קיבוץ שניר שתושביו פונו.

מאות מפגינים הגיעו לצומת נהלל בקריאה להחזיר את החטופים. המפגינים כתבו את שמות החטופים בגיר תחת הכותרת לכל חטוף יש שם. צביקה גולן, אתר רשמי
לכל חטוף יש שם: מיצג שמות החטופים בצומת נהלל/אתר רשמי, צביקה גולן
ילדי הצפון במחאה לקראת סוף החופש הגדול, 24 באוגוסט 2024. אלי אשכנזי
ילדי הצפון במחאה לקראת סוף החופש הגדול, 24 באוגוסט 2024/אלי אשכנזי

דורית אלמליח אמרה את הדברים בהפגנה השבועית" מחאת עמיעד" שמתקיימת בצומת עמיעד בצפון.
אלמליח אמרה כי "הגיע הזמן להפגין מול ראשי המשק - אחד אחד שיקומו, יזוזו, יפעלו ויצרו כוח נגד שיפיל. שיקדימו תרופה למכה שיצטרפו וישביתו את המשק כי מחר לא יהיה משק. צריך למצוא אחד אחד שחושבים כמונו - מליון איש ברחובות!"

בשבוע האחרון שוגרו לעבר ישובי הגליל והגולן מאות רקטות וכטבמ"ים ודאגת התושבים גדלה ערב שנת הלימודים שהפתח. בהפגנה הוצג מיצג "ילדינו לא הפקר" בו הוצג כטב"ם מעל תיקי בית ספר.

יעקב גודו, אביו של תום ז"ל שנרצח ב- 7 באוקטובר בממ"ד בכיסופים אמר: "אין מחילה על הפקרת חיי אדם במחילות עזה, אין מחילה על הפקרת חיי לוחמים ושליחתם למוות חסר תכלית במלחמה שנועדה לתחזק שלטון יחיד דיקטטורי והמשך החזקת שלמות הקואליציה וממשלה שהיא הגרועה ביותר מאז קום המדינה. אני מאחל לכולנו שנשתחרר במהרה מהאדם המרושע הזה וממשלתו הנפשעת ונמצא את הכוחות לתחיל ולשקם את המדינה האהובה שלנו".

ילדי הצפון במחאה לקראת סוף החופש הגדול, 24 באוגוסט 2024. אלי אשכנזי
ילדי הצפון במחאה לקראת סוף החופש הגדול, 24 באוגוסט 2024/אלי אשכנזי

דרור גביש, עקור מהגושרים ומראשי מחאת עמיעד אמר כי "המחאה שומרת על המדינה. כל עוד היא קיימת, כל עוד אנחנו יוצאים ויוצאות לרחובות, אנחנו גורם מאיים ומגביל מבחינת ממשלת החורבן. לכן הם עדיין לא פיטרו את היועמ"שית, לא החליטו שפסיקות בג"צ לא חלות עליהם, לא הצליחו להעביר את חוק ההשתמטות, את חוק הג'ובים לרבנים, את תקציבי העתק שרצו להוסיף לישיבות, לאברכים ולבתי הספר המפלגתיים של החרדים. הם עדיין לא פיטרו את גלנט. הם עדיין לא עושים כל מה שבא להם, ולא מצליחים לקחת לעצמם כוח בלתי מוגבל - כי אנחנו פה".

העלייה בתמותה ועזיבתם של משפחות רבות מורגשת בחודשים האחרונים עם חוסר הוודאות שעולה ומתקפות הטילים והטבמ"ים הבלתי פוסקות. בחודש מאי הובא למנוחות חבר קיבוץ שישי וכמות ההלוויות עולה.

לימור כהן, מתנדבת בוועדת האבלות של סאסא סיפרה כי הקיבוץ נותן מעטפת למשפחות אבל קיבוץ סאסא הוא מאחרוני הקיבוצים השיתופיים בישראל וחי חיי קהילה גם ב"גלות". מוסדות הקיבוץ "כשאנשים נמצאים מחוץ לבית ומצבם הבריאותי לא טוב, ויכולה להיווצר הידרדרות מהירה מאוד. לעתים נכנסים למצבי רוח קשים ודיכאונות שגורמים לגוף להיחלש ולקרוס".

ילדי הצפון במחאה לקראת סוף החופש הגדול, 24 באוגוסט 2024. אלי אשכנזי
ילדי הצפון במחאה לקראת סוף החופש הגדול, 24 באוגוסט 2024/אלי אשכנזי

בהפגנה בקיסריה נאמה הערב, אלישבע אס קורלנדר, נערה עקורה ממושב בית הלל: "אני נערה בת 13. אני לא אמורה לדאוג אם יהיה לי בית לחזור אליו או לא. אני לא אמורה לדאוג שאני בפיגור בחומר כי לא למדתי שנה. בגללך, לך לא אכפת, לא אכפת לך משלושים ושישה אלף שש מאות ילדים וילדות, נערים ונערות במדינת ישראל שלא למדו כמו שצריך או בכלל כמעט שנה".

"אני לא אמורה להישאר ערה כל הלילה בחרדה לאזור הכי יפה בעולם, לבית שלי. אנחנו דור העתיד כי אם אנחנו לא נשנה את המציאות, אם אנחנו לא נילחם על העתיד שלנו, נצא לרחובות ונצעק הכי חזק שאפשר - פשוט לא יהיה לנו כאן עתיד."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully