וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ לביטחון לאומי לשעבר של טראמפ: פוטין ניצל את האגו וחוסר הביטחון שלו

הנרי מקמאסטר, שכיהן כשנה וחצי בתפקיד, כתב בספר חדש שהנשיא לשעבר - והמועמד הרפובליקני הנוכחי - סירב לקבל הערכות שליליות לגבי הנשיא הרוסי. "לא יכולתי להבין את האחיזה שיש לפוטין על טראמפ"

פוטין ואסד נפגש בקרמלין: "האזור בדרך להסלמה"/הקרמלין

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ניצל את "האגו וחוסר הביטחון" של דונלד טראמפ בעת כהונתו כנשיא ארצות הברית כדי להפעיל "אחיזה כמעט מהפנטת עליו" - כך טוען היועץ לביטחון לאומי לשעבר בבית הלבן הנרי מקמאסטר, שכיהן תחת טראמפ, בספר חדש.

לפי מקמאסטר, שפוטר על ידי טראמפ בציוץ, הנשיא לשעבר - והמועמד הרפובליקני כיום - סירב לקבל הערכות שליליות לגבי פוטין מצד יועציו. הוא כתב את הדברים בספר ששמו "במלחמה עם עצמנו: השירות שלי בבית הלבן של טראמפ" ושיראה אור ב-27 באוגוסט. עותק שלו הגיע לידי "הגרדיאן" הבריטי.

"אחרי יותר משנה בתפקיד, אני לא מצליח להבין את האחיזה שיש לפוטין על טראמפ", כתב מקמאסטר את מה שאמר בעיצומה של כהונתו הסוערת, שנמשכה 457 ימים - מפברואר 2017 ועד הדחתו באפריל 2018. הוא אמר את הדברים לאשתו, קייטי, בעקבות הרעלתו של הסוכן הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה במרץ 2018.

נשיא ארצות הברית נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגת G-20 באוסקה שביפן - 28.6.19. רויטרס, רויטרס
הרבו להרעיף שבחים אחד על השני. טראמפ ופוטין נפגשים בפסגה ביפן, 2019/רויטרס, רויטרס

בעוד שמנהיגים במערב החלו לגבש תגובה לניסיון החיסול של סקריפל, שנפגע קשה יחד עם בתו מחשיפה לגז עצבים סובייטי, טראמפ ישב בבית הלבן והתרשם מכותרת בניו יורק פוסט שבה נכתב: "פוטין מעריף שבחים על טראמפ, ותוקף את הפוליטיקה האמריקנית".

טראמפ, לפי הספר, שרבט את הערכתו על הכתבה עם טוש שחור וביקש ממקמאסטר להעביר את גזיר העיתון לפוטין. "הייתי בטוח שפוטין ישתמש בגזיר של טראמפ כדי להביך אותו ולספק כיסוי למתקפה", כתב מקמאסטר.

לדבריו, הוא העביר את הפתק למזכירות הסגל של הבית הלבן, המטפלת בתקשורת הנשיאותית. "מאוחר יותר, כשהצטברו ראיות לכך שהקרמלין, וסביר מאוד להניח שפוטין עצמו, הורה על מתקפת גז העצבים נגד סקריפל, אמרתי להם לא לשלוח את זה".

פוטין, העריך מקמאסטר, החמיא לטראמפ כחלק ממאמץ מחושב שלו לנצל את הנשיא וליצור קרע בינו לבין יועציו הנציים בוושינגטון, כמו הוא עצמו, שהפצירו בו לנקוט קו קשה יותר כלפי הקרמלין.

"פוטין, איש קג"ב לשעבר חסר רחמים, שיחק על האגו וחוסר הביטחון של טראמפ על ידי חנפנות", כתב הגנרל לשעבר. "פוטין תיאר את טראמפ כ'אדם יוצא מן הכלל, מוכשר, ללא שום ספקות', וטראמפ חשף את פגיעותו לגישה זו, את חיבתו למנהיגים סמכותניים ואת אמונתו שהוא לבדו יכול ליצור מערכת יחסים טובה עם פוטין".

"כמו קודמיו ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה, טראמפ היה בטוח יתר על המידה ביכולתו לשפר את היחסים עם הדיקטטור בקרמלין. העובדה שרוב מומחי מדיניות החוץ בוושינגטון דגלו בגישה קשוחה כלפי הקרמלין רק דחפה את הנשיא לגישה הפוכה".

עוד בוואלה

"מסמכי הקרמלין" נחשפים: התכנית הסודית של פוטין לטובת טראמפ

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ והיועץ לביטחון לאומי מקמאסטר בבית הלבן, יוני 2017. רויטרס
"הייתה לו חיבה למנהיגים סמכותניים". מקמאסטר לצד טראמפ/רויטרס

מקמאסטר מתאר כיצד טראמפ הפך אובססיבי לדוח של התובע המיוחד רוברט מולר על ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016, עד כדי כך ש"היה קשה לנהל דיונים על פוטין ורוסיה".

לדבריו, טראמפ "חיבר את כל הנושאים הקשורים לרוסיה" לדוח, ולטענות מצד דמוקרטים ויריבים אחרים שלו כי אנשי הקמפיין שלו, וטראמפ באופן אישי, שיתפו פעולה עם "קמפיין הדיסאינפורמציה של רוסיה" כדי להטות את הבחירות.

למרות שהתובע המיוחד מולר לא מצא ראיות לקשירת קשר פלילית, הוא מצא מקרים רבים שבהם קמפיין טראמפ ניסה לטשטש את קשריו עם פעילים רוסים, וכי טראמפ עצמו ניסה להפריע לחקירה או לעצור אותה

כשמקמאסטר ציין בכנס ביטחוני במינכן בפברואר 2018 שמולר הגיש כתבי אישום נגד יותר מתריסר סוכנים רוסים בגין התערבות בבחירות, טראמפ צייץ תגובה עוקצנית שהגנרל "נכשל" לציין שתוצאות הבחירות לא שונו או הושפעו מהמאמצים הרוסיים.

זו הייתה אחת מכה התקפות מילוליות של טראמפ נגד מקמאסטר, שחשפו את הקרע ביחסים ביניהם, כמעט רק סביב רוסיה. בקושי חודש לאחר מכן, הוא הודח.

"ביחס לפוטין ורוסיה, שחיתי בזרם מנוגד לשל הנשיא מההתחלה", כותב מקמאסטר, שיורשו בתפקיד היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, הסתכסך גם הוא עם הנשיא והפך לאחד מבכירים רבים לשעבר בממשלו שהביעו התנגדות למאמציו לחזור לבית הלבן.

"סיפרתי לטראמפ איך פוטין רימה את בוש ואובמה"

מקמאסטר נזכר במקרה אחר שבו טראמפ השתלח בו, בעת מפגש הפסגה שלו עם פוטין בהמבורג, גרמניה, ביולי 2017. שני המנהיגים הסתגרו במשך שעות ארוכות לשיחה פרטית, ורבים בוושינגטון חששו ממה שנאמר שם.

"המסר הבסיסי שלי בפגישת ההכנה האחרונה בכינוס בהמבורג היה 'אל תהיה אידיוט'", כתב מקמאסטר בספרו. הוא ציין בפני הנשיא מה פוטין עשוי לרצות - בין היתר, נטישה של אוקראינה והסגת כוחותיה של ארצות הברית מסוריה ואפגניסטן, כפי שטראמפ אכן הורה בהמשך.

"סיפרתי לטראמפ איך פוטין רימה את בוש ואובמה. 'אדוני הנשיא, הוא השקרן הטוב בעולם'. רמזתי שפוטין בטוח שהוא יכול 'לשחק' בטראמפ ולקבל את מה שהוא רוצה, הקלה בסנקציות והוצאת ארצות הברית מסוריה ואפגניסטן בזול, על ידי מניפולציה על טראמפ עם הבטחות מעורפלות ל'יחסים טובים יותר'. הוא יציע שיתוף פעולה בנושאי לוחמה בטרור, אבטחת סייבר ובקרת נשק.

"יכולתי לראות שטראמפ נעשה חסר סבלנות כלפי 'האווירה השלילית' שלי. אמרתי את מה שהייתי צריך להגיד. אם הוא יהיה לעומתי, קיוויתי שהוא יהיה לעומתי לדיקטטור הרוסי, לא לי".

למרות היחסים המתוחים עם טראמפ המתוארים בספרו, והביקורת על הנשיא לשעבר בו, מקמאסטר מעולם לא הצטרף לשורותיהם של בכירים אחרים בממשל לשעבר שהיו להוטים לתקוף אותו לאחר שסיים את תפקידו.

מקמאסטר מתעקש שהוא נשאר א-פוליטי במהלך שירותו, ודאג רק לאינטרסים של ארצות הברית. לטענתו, הוא כתב את הספר כדי "להתגבר על האובר-מפלגתיות ולהסביר מה באמת קרה".

הוא נזכר כיצד בני משפחתו הצטרפו אליו למשרדו ביומו האחרון באפריל 2018, וסגן הנשיא דאז, מייק פנס, הגיע כדי לבקש מכולם להיכנס לרגע לחדר הסגלגל.

"טראמפ היה אדיב", כותב מקמאסטר. "הוא הפנה אצבע כלפי ארבע האחייניות והאחיינים שלי: 'הדוד שלך הוא בחור נהדר, קשוח מאוד, והוא עשה עבודה נהדרת בשבילי. תדאגו שהוא יכתוב עליי רק דברים יפים'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully