וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: "אנחנו צריכים להשלים את ההתנתקות"

עודכן לאחרונה: 21.8.2024 / 12:35

יו"ר ישראל ביתנו דיבר על הצורך לנתק כל קשר עם הרצועה, לצד יכולת לפעילות צבאית שוטפת - כמו בשטחי יהודה ושומרון כיום. "לסגור את כל המעברים, אין יותר אספקה, מים או סחורות", טען. בנוסף, ביקר בחריפות את ניהול המלחמה: "הכל מתנהל מעצמו ומשועבד לשימור הקואליציה"

פינוי נצר חזני, ההתנתקות, 18.8.2005/מעריב

על רקע המתיחות הגוברת מול חיזבאללה ואיראן ומה שנראה כמו דשדוש המשא ומתן לעסקת החטופים, נראה כי ישראל נמצאת במבוי סתום. בפתיחת יומה ה-320 למלחמה, חבר הכנסת מהאופוזיציה אביגדור ליברמן התראיין ל-103FM והצהיר כי "צריך להשלים את ההתנתקות מעזה - על מלא". בנוסף, ביקר בחריופת את ניהול המלחמה, דיבר על חשיבות עסקת חטופים ומה צריך לעשות מול איראן.

ח"כ ליברמן קרא להשלים את ההתנתקות מעזה, והפעם באופן מלא - ללא אספקת חשמל, מים או פתיחת מעברים. "אם כבר לקחנו את זה על עצמנו את התהליך המטורף הזה שנקרא התנתקות, צריך להתנתק", אמר ח"כ ליברמן. "לסגור את כל המעברים, אין יותר אספקה, לא מים, לא חשמל, לא סחורות. יש נמל אל עריש, יש מעבר רפיח. מדינת ישראל חזרה לקווי 67, איזה טענות יהיו אלינו?". עם זאת, הוא סבור כי צריך לאפשר לצבא לפעול ברצועה במידת הצורך "חופש פעולה מוחלט לצה"ל", אמר. "ברגע שמזהים פעילות, פועלים בדיוק כמו בג'נין או בטול כרם".

אמבד:
תכנית ההתנתקות, 2005. GettyImages/Kitra Cahana, GettyImages
"צריך להשלים את ההתנתקות מעזה - על מלא". תמונות מתכנית ההתנתקות, 2005/GettyImages, GettyImages/Kitra Cahana

"זה לא עניין פוליטי - אלה דיני נפשות"

על עסקת החטופים שמתמהמהת, קרא לפוליטיקאים להפסיק לדבר על הנושא ולתת גיבוי ולצוות המשא ומתן. "דעתי מאוד ברורה: אנחנו ברגעים קריטיים", אמר ליברמן. "מדובר בדיני נפשות, ואני ממליץ לכל הפוליטיקאים לשמור על זכות השתיקה. כל הפרשנויות של הפוליטיקאים יכולות רק לפגוע. מעולם לא שמעתם אותי מדבר על החטופים שלנו, לא לפני עסקת שליט, והובלתי כמה מהלכים לשחרור ישראלים מחו"ל. מעולם לא דיברתי - לא לפני ולא אחרי. אנחנו מחויבים כאנשי ציבור לתת גיבוי לצוות המשא ומתן".

"אסטרטגית עד תום כל ההליך הזה חייבים כמה שיותר לשתוק, לשמור על פרופיל נמוך ולא לתת עצות", המשיך ליברמן. "זה לא עניין פוליטי, אלה דיני נפשות ואני לא מוכן להיכנס לדיון על זה".

סאלח מוחמד סולימאן אל-עארורי הוא הבכיר שחוסל בתקיפות צהל ברובע דאחיה בביירות עם גלעד שליט ביום שחרורו. ללא, אתר רשמי
מעולם לא דיבר על החטופים, גם לא לפני עסקת שליט. גלעד שליט בשבי חמאס/אתר רשמי, ללא

"הכל מתנהל מעצמו ומשועבד לשימור הקואליציה"

שר הביטחון לשעבר זעק על ניהול המלחמה הכושל. לטענתו, הכל מתנהל כדי לשמור על הממשלה יציבה - למרות הכישלון המתמשך. "שום דבר לא מתנהל נכון גם בהקשר החטופים, וגם בכל ההקשרים האחרים, כישלון רב זירתי", אמר. "במשא ומתן, בניהול המלחמה, בהפקרת תושבי הצפון, בכלכלה - תסתכל מה קורה עם הסוכנויות לדירוג אשראי, מה קורה עם החוסן הלאומי של מדינת ישראל. הממשלה לא מתפקדת, הכל מתנהל מעצמו ומשועבד לשימור הקואליציה".

"עוד פעם ירי בצפון - עשרה חודשים בניגוד לתפיסת הביטחון של צה"ל: דבר ראשון מעבירים את הלחימה לשטח האויב ולא מפקירים חבל ארץ", פרש ליברמן את משנתו. "נסראללה משמיד באופן שיטתי את התשתיות את הבתים. מי בכלל מדבר על שנת לימודים? לא יכול להיות שעשרה חודשים, וגם הבוקר אנשים נקראים להישאר בקרבת מקלטים. מה ששם צריך לעשות - היינו צריכים מזמן להבטיח רצועת ביטחון ולהעביר את הלחימה לשטח האויב".

"לגבי כלכלה - ראינו ששר האוצר נוזף בראש אגף התקציבים, ראינו את המכתב של נגיד בנק ישראל", אמר שר האוצר לשעבר. "כנס את כל הגורמים המקצועיים! מי שמגיש את התקציב הוא אגף התקציבים, הם פשוט לא שותפים לגיבוש התקציב".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע בבחירות לנשיאות, 28 ביוני 2024. רויטרס
"איראן מודל 2000 היא לא מודל 2024". המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי/רויטרס

בנוגע לאיראן, טען ח"כ ליברמן כי נגרננו למגרש שלהם. "האיראנים הצליחו לאחד את כל הזירות", אמר. "אנחנו חייבים לאמץ פה תכנית כוללת, וצריך להתייחס לכל הגזרות ביחד. הבסיס הוא איראן. נגררנו למלחמת ההתשה, שיחקנו למגרש של האיראנים, והם מתישים אותנו בזירות המשנה של לבנון ועזה".

"בלי להכריע את איראן, אין שום סיכוי לנצח - לא מול לבנון ולא מול חמאס, כי הם מיד משתקמים", אמר ליברמן. "ראינו עכשיו שחיזבאללה שולט בלבנון, והפגיעות הן על בסיס יומי. עשרות חיילים ואזרחים נהרגו בצפון, ומאות נפצעו. לפחות בתפיסה שלי אתה חייב להתחיל מראש הנחש, השורש, הבסיס של ציר הרשע הוא איראן. אנחנו צריכים לעשות את השיקולים שלנו, וקודם כל לשים סוף פסוק.
כמה זמן נוכל להמשיך במלחמת התשה? אני יודע דבר אחד: בלי להכריע את איראן ולחסל את תכנית הגרעין שלהם, טבעת החנק שהם יצרו תמשיך, ונראה את הטבעת מתהדקת".

בנוגע להתנהלות מול האיראנים, ח"כ ליברמן היה נחרץ. "עשו טעות. הפרוטוקולים בפורמים בטחוניים מאוד ברורים: עמדתי מאז 2009 היתה מאוד ברורה בנידון. פספסנו כי איראן מודל 2000 היא לא מודל 2024. היום היא משהו אחר", אמר. "צריך להבין שאנחנו נעשה את זה לבד, כי גם האג'נדה של ארה"ב שונה משלנו. יש להם סדר עדיפויות ברור: סין, רוסיה. יש לנו את כל היכולת, אין לנו לצערי יכולת לקבל החלטות עם תהליך קבלת החלטות. הקבינט הפך לחותמת גומי. גם בנושא הבטחוני וגם בנושא הכלכלי צריך להיות תהליך סדור של קבלת החלטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully