וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתו של רה"מ תאילנד לשעבר תאקסין צ'ינוואט מונתה לראשות הממשלה

עודכן לאחרונה: 18.8.2024 / 16:04

בגיל 37 בלבד, פאאטנונגטארן צ'ינוואט היא האדם הצעיר ביותר בתפקיד ראש ממשלת תאילנד אי-פעם. הקואליציה בחרה בה במקומו של ראש הממשלה המודח בידי בית המשפט, והיא תקווה לגורל אחר מזה של אביה תאקסין ודודתה - שניהם ראשי ממשלות שהודחו בידי הצבא

תאילנד: פאאטנונגטארן צ'ינוואט מונתה לראש הממשלה החדשה/רויטרס

מלך תאילנד מינה היום (ראשון) באופן רשמי את פאאטנונגטארן צ'ינוואט לתפקיד ראש הממשלה, בעקבות הדחתו של ראש הממשלה הקודם בידי בית המשפט בשבוע שעבר. פאאטנונגטארן, בת 37, היא בתו של ראש הממשלה לשעבר תאסקין צ'ינוואט, שנותר דמות שנויה במחלוקת ובעלת השפעה רבה בממלכה.

פאאטנונגטארן, האדם הצעיר ביותר אי-פעם שמכהן בתפקיד, מקבלת לידיה מדינה במשבר כלכלי, שנקלעה לסחרור פוליטי מחודש. בנוסף להדחת קודמה בתפקיד, בית המשפט החוקתי אף הורה על פירוק מפלגת האופוזיציה, שניצחה בבחירות בשנה שעברה אך נותרה מחוץ להנהגה בשל התנגדות הממסד הצבאי-מלכותי.

ראש הממשלה החדשה תקווה להימלט מגורל דומה לזה של אביה ושל דודתה, יינגלוק - שניהם הודחו בהפיכות צבאיות מתחילת המילניום הנוכחי. היא קיבלה את כתב האמנה הרשמי של המלך מאהה וצ'יראלונגקון להרכבת ממשלה חדשה בטקס במטה תחנת טלוויזיה התומכת באביה, זמן קצר לאחר השעה 9:30.

ראש ממשלת תאילנד החדשה, פאאטנונגטארן צ'ינוואט, בטקס השבעתה, 18 באוגוסט 2024. רויטרס
נצר למשפחה הפוליטית החזקה בתאילנד. ראש הממשלה החדשה פאאטנונגטארן צ'ינוואט, היום/רויטרס

היא קראה לכל אזרחי תאילנד לעבוד יחד כדי לשקם את הכלכלה, המתקשה להתאושש ממגיפת הקורונה.

"כראש הממשלה, אני אעבוד יחד עם הפרלמנט בלב פתוח, פתוחה לכל הרעיונות שיעזרו לפתח את המדינה", אמרה אחרי הטקס. "אחיי התאילנדים, חובה זו אינה יכולה להיעשות על ידי ראש הממשלה בלבד. אני מקווה שאוכל לתאם בין הכוחות של כל הדורות, של כל האנשים המוכשרים בתאילנד - מהקבינט, הקואליציה, עובדי המדינה, המגזר הפרטי והעם".

אביה, תאקסין בן ה-75, היה בין האורחים הבולטים ביותר בטקס, והוא עמד לצד בעלה של בתו בשורה הראשונה. "עליה לעבוד קשה. נקודת החוזק שלה שהיא צעירה, היא יכולה לבקש עזרה מכל אחד - היא צנועה", אמר תאקסין לכתבים אחרים הטקס. הוא הוסיף: "לפני 23 שנה היא עמדה מאחורי גבי, אבל היום אני עומד מאחוריה".

פאאטנונגטארן תעמוד בראש קואליציה הנשלטת בידי מפלגתה, פאו תאי, שהיא הגלגול האחרון של התנועה הפוליטית שייסד אביה בתחילת שנות ה-2000. עם זאת, היא תצטרך לשתף פעולה עם גורמים פרו-צבאיים, שהתנגדו לשלטונו של תאקסין.

עוד בוואלה

בית משפט בתאילנד הדיח את ראש הממשלה על מינוי אדם עם עבר פלילי

לכתבה המלאה
ראש ממשלת תאילנד החדשה, פאאטנונגטארן צ'ינוואט, עם אביה תאקסין בטקס השבעתה, 18 באוגוסט 2024. רויטרס
פאאטנונגטארן לצד אביה תאקסין, היום/רויטרס

20 השנים האחרונות בפוליטיקה התאית התאפיינו במאבקים בין תאקסין, טייקון תקשורת ובעליה לשעבר של מנצ'סטר סיטי האנגלית, ונאמניו לבין האליטה השמרנית הפרו-צבאית והפרו-מלוכנית. מפלגות הקשורות אליו זכו שוב ושוב בבחירות, אך הודחו מהשלטון בהפיכות צבאיות ובהחלטות בתי משפט הנאמנים לממסד.

פאאטנונגטארן, שלה ניסיון פוליטי לא רב, הובילה עד כניסתה לפוליטיקה ב-2022 את ענף המלונאות באימפריה העסקית של המשפחה. מפלגתה סיימה באופן מפתיע במקום השני בבחירות בשנה שעברה, לאור ניצחונה הסוחף של מפלגת "לזוז קדימה" הפרוגרסיבית. ואולם, על אף שזכתה ברוב המושבים, נגזלה ממנה ההנהגה בשל התנגדותם של סנאטורים שמונו בידי הצבא וחששו שהיא תחליש את כוחה של המלוכה ותפרק את המונופולים החזקים.

לאור זאת, מפלגתה של צ'ינוואט הגיעה להסכם לא טבעי עם המפלגות הפרו-צבאיות, שהתנגדו בעבר לתוקף למשפחה, שבמסגרתו מונה לתפקיד סרטה תוויסין. אך בשבוע שעבר הוא הודח אחרי פחות משנה, בטענה שהפר את החוקה כשמינה לממשלה אדם עם הרשעה פלילית. בכך הפך לראש הממשלה השלישי מקרב המחנה של תאקסין שמודח על ידי בית המשפט החוקתי.

"אני זקן"

פאטונגטארן תהיה תחת זכוכית מגדלת שתבחן את מידת המעורבות של אביה, הפוליטיקאי המשפיע אך השנוי ביותר במחלוקת בהיסטוריה המודרנית של תאילנד. כנשאל אם יקבל על עצמו תפקיד רשמי כיועץ שלה, השיב: "זה לא הכרחי. אני זקן. אני בן 75, היא יכולה לשאול אותי כל דבר".

הוא שינה את פני הפוליטיקה של הממלכה בתחילת שנות ה-2000 עם מדיניות פופוליסטית שזיכתה אותו ואת מפלגתו בתמיכת ההמונים מהאזורים הכפריים, ובשני ניצחונות בבחירות. מנגד, הוא הפך לשנוא נפשם של האליטות החזקות והממסד השמרני בתאילנד, שראו בו מנהיג מושחת, סמכותני המערער על היציבות החברתית.

תאקסין, שהודח מראשות הממשלה על ידי הצבא בהפיכה ב-2006, יצא לגלות שנתיים לאחר מכן, אך לא הפסיק להיות מעורה בפוליטיקה המקומית. הוא שב מהגלות בשנה שעברה ביום שבו התמנה סרטה לראש הממשלה, מה שרמז על הסכם מאחורי הקלעים בינו לבין הצבא.

אף שהוא נכלא מידית באשמת שחיתות וניצול סמכותו לרעה בתקופת כהונתו כראש ממשלה, שמונה שנות המאסר שהוטלו עליו קוצרו במהירות לשנה אחת על ידי המלך, והוא קיבל שחרור על תנאי בשל גילו ובריאותו הרופפת. אתמול הוא כבר זכה בחנינה מלכותית, והפך לאדם חופשי שבועיים לפני שתקופת השחרור על תנאי שלו עמדה להסתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully