וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בתאילנד הדיח את ראש הממשלה על מינוי אדם עם עבר פלילי

14.8.2024 / 11:49

סרטה תוויסין, שמכהן בתפקיד רק כשנה, איבד את תפקידו בשל מינויו של מקורב לראש הממשלה לשעבר תאקסין צ'ינוואט שריצה עונש מאסר. הדחתו, שמגיעה שבוע אחרי פירוק מפלגת האופוזיציה הפרוגרסיבית, מכניסה את תאילנד לאי-ודאות פוליטית

הפגנות במחאה על פסילתו של המועמד הרפורמיסטי לראשות הממשלה פיטה לימג'רואנרט מחוץ לפרלמנט בבנגקוק/רויטרס

ראש ממשלת תאילנד, סרטה תוויסין, הודח היום (רביעי) מתפקידו בעקבות פסיקת בית המשפט החוקתי, שלפיה הוא הפר את החוקה כשמינה לממשלתו אדם שריצה עונש מאסר. ההחלטה הדרמטית מגבירה את אי-הוודאות הפוליטית בממלכה, שרק בשבוע שעבר ראתה את אותו בית משפט מפרק את מפלגת האופוזיציה הפופולרית, שזכתה ברוב המושבים בבחירות בשנה שעברה, ואוסרת על מנהיגיה להשתתף בפוליטיקה למשך עשור.

בית המשפט קבע שסרטה, טייקון נדל"ן ופוליטיקאי טרי יחסית, הפר את תקנות האתיקה כשמינה עורך דין שישב בכלא לתפקיד בממשלו. חמישה מתוך תשעת שופטי בית המשפט הורו על פיזור הממשלה והדחת העומד בראשה, וקבעו שהוא "ידע היטב שהוא ממנה אדם הנעדר יושרה מוסרית".

כעת, הקואליציה בהובלת מפלגת פאו תאי תצטרך להציב מועמד חדש לתפקיד ראש הממשלה, ולהעמידו להצבעה בפני הפרלמנט המונה 500 חברים.

בתגובה להדחתו, סרתה אמר לכתבים שהוא עשה כמיטב יכולתו בתפקיד וציין שהוא "מקבל את גזר הדין". הוא הוסיף שהוא לא משוכנע שהממשלה הבא תמשיך עם המדיניות שלו.

ראש ממשלת תאילנד סרטה תוויסין אחרי הדחתו על ידי בית המשפט החוקתי, 14 באוגוסט 2024. רויטרס
ראש ממשלת תאילנד סרטה תוויסין אחרי הדחתו על ידי בית המשפט החוקתי, 14 באוגוסט 2024/רויטרס

הפסיקה היום צפויה לבשר על טלטלות נוספות בפוליטיקה הסוערת ממילא של תאילנד, שבה עדיין שולט הממסד הישן הכולל את הצבא, בית המלוכה ואנשי עסקים. בשני העשורים האחרונים, הודחו שני ראשי ממשלות בהפיכות צבאיות ואחרים על ידי החלטות של בתי משפט, עשרות חברי פרלמנט נפסלו ומפלגות פורקו. למערכת המשפט יש תפקיד מרכזי במאבקי הכוחות הנוכחיים.

סרטה מונה לראש ממשלת תאילנד באוגוסט שעבר, בתום שלושה חודשים של מבוי פוליטי סתום אחרי הבחירות, אך מפלגתו נאלצה להקים קואליציה עם יריביו מהצבא. במאי, קבוצה של 40 סנאטורים - הממונים על ידי הצבא - הגישו עתירה נגדו בעקבות המינוי של פיצ'יט צ'ואנבאן, המקורב לראש הממשלה לשעבר תקסין צ'ינוואט.

פיצ'יט נכלא למשך חצי שנה ב-2008 על ביזוי בית המשפט אחרי שניסה לשחד גורמים בבית המשפט העליון בעסקת נדל"ן שבה היה מעורב תקסין. סרטה הכחיש שהוא פעל שלא כשורה וטען שפיצ'יט, שמאז התפטר, עבר סינון כראוי ושמפלגתו פעלה לפי הנהלים המתאימים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית
תומכי מפלגת "לזוז קדימה" מפגינים מחוץ לבית המשפט החוקתי של תאילנד בבנגקוק, 7 באוגוסט 2024. רויטרס
תומכי מפלגת "לזוז קדימה" מפגינים מחוץ לבית המשפט החוקתי של תאילנד בבנגקוק, 7 באוגוסט 2024/רויטרס

ראש ממשלת תאילנד לא היה דמות פופולרית במיוחד מלכתחילה, בשל היותו מועמד של פשרה בין המפלגות הוותיקות. התמיכה בו דעכה עוד יותר בחודשים האחרונים בשל קשייו להעביר את תכניותיו הכלכליות למדינה הנשענת על ענף התיירות.

ממשלתו קיבלה את תמיכת הסנאט במקביל לחזרתו של תקסין צ'ינוואט מגלות בת 15 שנים, במה שנתפס כהבנות בין הממסד המלכותי-צבאי לבין תומכיו של טייקון התקשורת ובעלי לשעבר של מנצ'סטר סיטי, שהודח בהפיכה צבאית ב-2005.

אותן מפלגות ותיקות נטרלו את יריבתן החדשה, מפלגת "לזוז קדימה", שרשמה ניצחון מהדהד בבחירות לפרלמנט במאי אשתקד על בסיס הבטחות לרפורמות מרחיקות לכת. בין היתר, היא הציע לתקן את החוק הדרקוני האוסר על העלבת או מתיחת ביקורת על משפחת המלוכה החזקה.

אך ביולי שנה שעברה, סנאטורים שמרנים מנעו מהמפלגה להקים ממשלה בשל הצעותיה לרפורמות, והיא נאלצה להישאר באופוזיציה. בנוסף לכך, בשבוע שעבר קבע בית המשפט החוקתי שהמפלגה "חתרה תחת המונרכיה" והורה על פירוקה. חבריה התאגדו מאז מחדש תחת מפלגה חדשה, אך מנהיגה הפופולרי והכריזמטי, פיטה לימג'רואנרט, הורחק מהחיים הפוליטיים למשך עשור.

בין השמות שהוזכרו כמועמדים לראשות ממשלת תאילנד נמצא זה של בתו הצעירה של טקסין, פאטונגטארן שינאוואטרה, העומדת בראש מפלגת פאו תאי.

  • עוד באותו נושא:
  • תאילנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully