וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון סוער בבג"ץ: מי שולט על הר הבית?

עודכן לאחרונה: 14.8.2024 / 20:50

לאחר עלייתו של בן גביר להר הבית, בבג"ץ עסקו בשאלה מי מוסמך לקבוע את המדיניות ביחס לתפילות יהודים בהר הבית - השר לביטחון לאומי או המשטרה בעצמה. ח"כ מיקי לוי ויואב סגלוביץ מיש עתיד: "אשר יגורנו בא לנו". השופטים טרם הכריעו את הסוגיה

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים/ארנון סגל, דוברות הר הבית

מי שולט על הר הבית? לאחר הסערה בעקבות דבריו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על הר הבית, התקיים היום (רביעי) דיון בבג"ץ בנושא. בעתירה שהגישה עמותת בידינו למען הר הבית, עסקו בשאלה מי מוסמך לקבוע את המדיניות ביחס לתפילות יהודים בהר הבית - השר לביטחון לאומי או המשטרה בעצמה.

עו"ד ויסולי טען כי בעקבות התיקון לפקודת המשטרה, השר לביטחון לאומי מוסמך להתוות את מדיניות המשטרה גם בהר הבית. "מי שקובע את המדיניות המשטרה בכל מקום זה השר לביטחון לאומי", אמר. השופט גרוסקופף שאל בחזרה מהי מדיניות הממשלה על המשטרה. "האם השר בן גביר רשאי לתת הוראות ששונות מהוראות הממשלה?", שאל. "לממשלה אין ריבונות על המשטרה?".

על כך השיב העותר עו"ד ויסולי כי מדינת ישראל הכתיבה מדיניות בהר הבית רק פעם אחת. "הממשלה מעולם לא קבעה מדיניות בהר הבית, מלבד החלטה 761". (החלטה משנת 1967 בה נקבע שכוחות הביטחון יפנו מתפללים יהודים שעלו להר הבית ומבקשים להתפלל לעשות כן לכותל המערבי, ב"א וש"ה).

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים.13 באוגוסט 2024. מינהלת הר הבית, אתר רשמי
מי מוסמך לקבוע את המדיניות? בן גביר בהר הבית/אתר רשמי, מינהלת הר הבית

בהמשך עלה לטעון נציג הפרקליטות עו"ד ענר הלמן שטען כי בן גביר לא רשאי להחליט על המדיניות. "עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שהשר לא יכול לקבוע מדיניות לגבי המשטרה", אמר. "השר לא מוסמך לתת הוראות אופרטיביות למשטרה".

בתוך כך ח"כ מיקי לוי ויואב סגלוביץ, שכיהנו בעבר בתפקידים בכירים במשטרה, וכיום מכהנים בכנסת מטעם סיעת יש עתיד שלחו הודעת עדכון לבג"ץ שעוסק בסמכותו של השר בן גביר. בהודעה שנוסחה על ידי עו"ד כעודד גזית ואלירם בקל נכתב: "אשר יגורנו בא לנו. הפירמדיה הנורמטיבית אכן נהפכה על ראשה, וסמכות השר להתוות מדיניות ועקרונות כללים הפכה להיות מסלול עוקף למדיניותה הרשמית של ממשלת ישראל. שיבוש נורמטיבי חמור זה לא נעשה בעניין של מה בכל, אלא באחת הסוגיות המורכבות והנפיצות ביותר שניצבו על שולחנן של ממשלות ישראל מאז ומעולם, ובאל בעת המלחמה שלפנינו".

בדיון שהתקיים באולם של השופטים דוד מינץ, יעל וילנר ועופר גרוסקופף לא התקבלה החלטה, אך נקבע כי העותר יוכל להגיב בכתב בתוך חודש ימים לעמדת המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully