וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שריפות ענק באזור אתונה, תושבים נמלטו מבתיהם: "המצב קשה ביותר"

13.8.2024 / 9:23

אחרי החורף השחון ביותר בהיסטוריה שלה, יוון בדרך לחוות את הקיץ החם ביותר אי-פעם - והאש משתוללת בפאתי הבירה אחרי שהתקדמה מאזורים מיוערים: "זה כואב, גדלנו ביער, אנחנו מרגישים עצב וכעס גדולים". מדינות שכנות הבטיחו לסייע

שריפת יער באזור אתונה, יוון, 12 באוגוסט 2024. רויטרס
700 כבאים מנסים להשתלט על הלהבות. השריפה בפאתי אתונה, אתמול/רויטרס

שריפות ענק משתוללות בסמוך לאתונה בימים האחרונים, ומאות אנשים נמלטו מבתיהם עם התקרבות האש שלקחה עמה בתים, מכוניות ועצים. כבישים עמוסים התמלאו בעשן ובאפר.

ממשלת יוון פנתה לסיוע מחברותיה לאיחוד האירופי כדי להתמודד עם השריפות הגדולות ביותר שחוותה הקיץ הזה. השריפות התפשטו מגבעותיה הירוקות של אתונה על ידי רוחות חזקות, שלפי שירותי הכיבוי הביאו את השריפות לחלק העמוק ביותר של עיר הבירה זה יותר מ-20 שנה.

עם רדת החשיכה, הכבאים עד לא הצליחו להשתלט על הלהבות המאיימות על מבני מגורים, בתי ספר ובתי עסק. מבצע הכיבוי כולל לא פחות מ-700 כבאים, המגובים במתנדבים, ב-199 כבאיות וב-35 מטוסי כיבוי.
יוון מצפה לסיוע מצרפת, איטליה, צ'כיה, סרביה וטורקיה במטוסים וכבאים.

"המצב נותר קשה ביותר", אמר ואסיליס ותראקוגיאניס, דובר שירותי הכיבוי. "יש התלקחויות מתמשכות, שכל הזמן יוצרות התפרצויות חדשות המתפשטות במהירות, בסיוע רוחות חזקות מאוד". עד כה לא דווח על הרוגים. 13 בני אדם טופלו בשל שאיפת עשן ושני כבאים נפגעו מכוויות.

שריפת יער באזור אתונה, יוון, 12 באוגוסט 2024. רויטרס
משבר האקלים הפך את שריפות הקיץ לתכופות ועוצמתיות יותר/רויטרס

הקיץ ביוון מתאפיין בשריפות יער, אך מזג אוויר חם ויבש יותר הקשור לשינויי האקלים הפך אותן לתכופות ואינטנסיביות יותר. המדינה הים תיכונית חוותה השנה את החורף החם ביותר שלה אי-פעם, וגם קיץ שלה עומד לשבור שיאים. אזורים נרחבים ביוון, כולל במוקד השריפה, ראו מעט גשם, אם בכלל, במשך חודשים ארוכים.

יוון נמצאת בכוננות גבוהה לשריפות לפחות עד יום חמישי, בשל התחזיות לרוחות חזקות וטמפרטורות שצפויות להגיע עד 40 מעלות. שריפות יער, שלובו על ידי חום קיצוני, משתוללות גם בחלקים של ספרד והבלקן.

עוד בוואלה

אוקראינה כבשה יותר מ-20 ישובים ברוסיה, פוטין: נסלק את האויב

לכתבה המלאה
שריפת יער באזור אתונה, יוון, 12 באוגוסט 2024. רויטרס
תושבים מנסים לכבות את השריפות/רויטרס

עם התקרבותן של הלהבות אל חצרות הבתים בפאתי אתונה, חלק מתושבי שכונת פנטלי המיוערת וההררית נשארו בבתיהם, כשהם מנסים לכבות מוקדי אש באמצעות צינורות או ענפים כשעשן כבד אופף את האזור.

"זה כואב, גדלנו ביער, אנחנו מרגישים עצב וכעס גדולים", אמרה מרינה קלוגראקו, תושבת העיר בת 24, כשפיה ואפה מכוסים בבנדנה אדומה בזמן ששפכה דלי מים על גדם עץ בוער.

תושב אחר, פנטליס קיריאזיס, התנגש במכוניתו כשניסה להימלט מהלהבות. "לא יכולתי לראות, פגעתי בעץ אורן וזה מה שקרה", אמר.

ביום שני בלילה עברו שוטרים וצוותי כיבוי מדלת לדלת בפנטלי, עם לפידים בידיהם, בחיפוש אחר כל מי שאולי נותר מאחור.

שריפת יער באזור אתונה, יוון, 12 באוגוסט 2024. רויטרס
"היה מפחיד לראות הכול מלא בעשן ולא להיות מסוגל לעשות שום דבר"/רויטרס

מצפון לאתונה החנוקה, בחנו הכבאים והתושבים את הנזקים במוקד השריפה: בתים וכלי רכב נטושים שעלו באש, גבעות שרופות ועצים מפוחמים. "30 שנה בניתי את כל זה", אמר ואסיליס סטרובליס בן ה-81 כשעמד בפתח ביתו שנפגע. "30 שנה וטראח".

"היה מפחיד לראות הכול מלא בעשן ולא להיות מסוגל לעשות שום דבר", אמר ניקוס אדמופולוס, אחד התושבים.

יותר מ-30 אזורים באתונה רבתי נאלצו לפנות תושבים, יחד עם לפחות שלושה בתי חולים. באזורים מסוימים אירעו הפסקות חשמל, ומעבורות נוסעים שהיו בדרכן לנמל ראפינה שמצפון-מערב לבירה נאלצו לשנות את מסלולן.

בקהילת רמפנטוסה שמצפון לאתונה, מיכאליס צורטיס בן ה-75 סיפר כי נמלט כששמע להבות מתקרבות אליו "בשאגה".

אבל אחרים נשארו מאחור, וביכו על כך שהשאירו אותם לנפשם. "שלושה, ארבעה שוטרים באו להגיד לנו לעזוב. אנחנו יודעים שאם נעזוב, אף אחד לא יגן על הבית שלנו", אמרה סופיה ג'יאנופולו בת ה-71.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully