וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות צו מעצר נגדו: מנהיגה הבדלני לשעבר של קטלוניה חזר מגלות

שבע שנים מאז משאל העם הכושל על היפרדות מספרד, שב קרלס פוג'דמון והופיע בפני תומכיו בברצלונה: "תחי קטלוניה החופשית". בסיוע של שוטר מקומי הוא נמלט מהעצרת, והמשטרה מנהלת מצוד נרחב אחריו. מעצרו, הקשור למשאל, עשוי לערער על יציבות ממשלת ספרד

בווידאו: משטרת ספרד פרצה לאוניברסיטה בה התבצר הראפר שהורשע בעידוד טרור/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

מנהיג קטלוניה לשעבר קרלס פוג'דמון, שב היום (חמישי) לספרד אחרי שבע שנים של גלות שכפה על עצמו, חרף צו מעצר נגדו. הוא הופיע בעצרת פוליטית בברצלונה, בירת החבל, בניסיון להצית מחדש את התמיכה בתנועה הבדלנית, שאיבדה מכוחה בשנים האחרונות. המשטרה מנהלת מצוד אחריו.

הוא נאם בפני קהל של אלפי תומכים, שהתאספו ליד הפרלמנט האזורי, הניפו דגלי עצמאות קטלאניים והחזיקו שלטים שעליהם הופיעו פניו של הפוליטיקאי. פוג'דמון, בן 61, ברח לבלגיה לפני שבע שנים לאחר ניסיון כושל להתנתק מספרד ונותר בגלות. כעת הוא עשוי להיעצר בחשד למעילה, עבירה שהוא מכחיש.

"תחי קטלוניה החופשית", צעק פוג'דמון כשעלה לבמה. "הם חשבו שהם יחגגו את המעצר שלי וחשבו שהעונש הזה ירתיע אותנו ואתכם", הוסיף . "ובכן, הם טועים". לאחר מכן, הוא ירד מהבמה ונעלם מעיני התקשורת והמשטרה, שפתחה במרדף נרחב אחריו.

החיפושים אחר המנהיג הנמלט גרמו לפקקי ענק בברצלונה ובאזורים הסמוכים לגבול עם צרפת, בעקבות הצבת מחסומים משטרתיים. דובר משרד הפנים של קטלוניה אישר שהוא טרם נתפס. המשטרה אף עצרה את אחד מחבריה בחשד שאפשר למנהיג לשעבר לברוח בתום העצרת בברצלונה. עורך דינו לא הגיב לפניות אליו.

מנהיג קטלוניה לשעבר, קרלס פוג'דמון, בעצרת בברצלונה עם שובו לספרד, 8 באוגוסט 2024. רויטרס
"הם חשבו שהעונש הזה ירתיע אותנו - אבל הם טועים". פוג'דמון בעצרת בברצלונה, היום/רויטרס

תומכיו של פוג'דמון מקווים ששובו יצית מחדש את ההתלהבות בקטלוניה מסוגיית העצמאות, שאיבדה מכוח המשיכה שלה בשנים האחרונות. בבחירות המחוזיות בחודש מאי איבד המחנה הבדלני את הרוב, לראשונה זה עשור.

"זה מייצג חזרה של סמל", אמר חאווייר ויסקינו, בן 63, שהיה עטוף בדגל קטלוניה. הוא הוסיף שכוונותיו של פוג'דמון אינן ברורות, אך הוא מקווה שחזרתו תבנה מומנטום לקראת עצמאות. "אני מקווה שזה תמריץ שיעזור לתנועה לחדש אנרגיה ומאמצים. אני רוצה להאמין שיש תוכנית סדורה מאחורי חזרתו".

בכירים במפלגתו של פוג'דמון' "ג'ונטס", כולל יו"ר הפרלמנט ג'וזפ רול, וחברי מפלגה בדלנית מתונה, השולטת בחבל אך תאבד את הנהגתו לטובת הסוציאליסטים, צעדו לעבר מבנה הפרלמנט המקומי אחרי העצרת שבה השתתף פוג'דמון.

בעקבות הכאוס, הדיון על השבעתו של נשיא החבל החדש, סלבדור איה מהמפלגה הסוציאליסטית התנהל תחת בלבול והשערות לגבי מקום הימצאו של פוג'דמון. נשיא החבל לשעבר נבחר כחבר פרלמנט, והיה אמור להשתתף בדיון.

עוד בנושא

הסוציאליסטים ניצחו בקטלוניה, תומכי העצמאות איבדו את הרוב: "עידן חדש"

לכתבה המלאה
כוחות משטרת קטלוניה מחוץ לפרלמנט בברצלונה, 8 באוגוסט 2024. רויטרס
המצוד גרם לפקקי ענק בברצלונה. שוטרים מחוץ לפרלמנט של קטלוניה, היום/רויטרס

אתמול הכריז פוג'דמון על תחילת "מסע החזרה מהגלות" שלו, ואמר שהוא נותר מחויב להשתתף בדיון היום בפרלמנט, שבו מפלגתו היא השנייה בגודלה, על השבעת הנשיא החדש. הסוציאליסטים מקווים ששלטונם, שזוכה לתמיכת מפלגת השמאל הבדלנית ERC, ישים קץ לשאיפות הבדלניות של קטלוניה, הנהנית מאוטונמיה רבה כבר כיום.

אך מעצרו של המנהיג הבדלני, אם אכן ייתפס, עשוי לערער על יציבות ממשלת השמאל של ספרד, הנשענת על ברית שברירית עם מפלגתו. הממשלה הלאומית במדריד נשלטת על ידי המפלגה הסוציאליסטית, ששלוחתה האזורית בקטלוניה זכתה בבחירות במאי.

הפרלמנט הלאומי במדריד העביר בחודש מאי חוק שהעניק חנינה למעורבים בניסיון הפרישה הכושל של קטלוניה מספרד ב-2017, אך בית המשפט העליון אישר את צווי המעצר נגד פוג'דמון ושניים נוספים שהואשמו גם הם במעילה. הוא קבע כי חוק החנינה אינו חל עליהם.

עבירות המעילה קשורות למשאל העם שנערך ב-2017, והוגדר כבלתי חוקי על ידי בתי המשפט בספרד.פוג'דמון מתעקש שההצבעה לא הייתה בלתי חוקית, ולכן להאשמות הקשורות אליה אין בסיס.

סוזנה מאסנו בת ה-41, שהניפה דגל עם פניו של פוג'דמון והסיסמה "לא להיכנע", תיארה את חזרתו כאקט של "אי-ציות דמוקרטי" כדי לוודא שחוק החנינה חל עליו.

"הוא אדם אמיץ מאוד, עם אמונות, המסכן את חייו כדי להצעיד את המדינה קדימה", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully