וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוציאליסטים ניצחו בקטלוניה, תומכי העצמאות איבדו את הרוב: "עידן חדש"

עודכן לאחרונה: 13.5.2024 / 18:58

המחנה הבדלני ספג מכה בבחירות האזוריות בחבל, אחרי שנים של מתיחות מול מדריד. רוב התושבים מודאגים יותר מהבצורת וממשבר הדיור, אך המנהיג הגולה קרלס פוג'דמון, שהוביל את משאל העם הכושל ב-2017 ומתכנן לשוב בעקבות חוק חנינה, לא מוותר וקורא למפלגות הבדלניות להתאחד

מנהיג המפלגה הסוציאליסטית של קטלוניה, סלבדור אייה, ביום הבחירות לפרלמנט, ברצלונה, ספרד, 12 במאי 2024. רויטרס
יתקשה להרכיב ממשלה חדשה. מנהיג הסוציאליסטים בקטלוניה, סלבדור אייה, אתמול/רויטרס

המפלגה הסוציאליסטית בספרד ניצחה אתמול (ראשון) בבחירות האזוריות בחבל קטלוניה, שבמהלכן ספגו המפלגות התומכות בעצמאות החבל מכה ואיבדו את הרוב שלהן בפרלמנט.

אחרי ספירת 99% מהקולות, זכו הסוציאליסטים בקטלוניה, בהנהגת שר הבריאות של ספרד לשעבר סלבדור אייה, ב-42 מושבים והגדילו משמעותית את כוחם בפרלמנט האזורי.

מפלגת "יחד למען קטלוניה", המחזיקה בקו בדלני נוקשה ומונהגת בידי נשיא החבל לשעבר קרלס פוג'דמון, סיימה במקום השני עם 35 מושבים וחזרה להיות המפלגה הגדולה במחנה התומך בעצמאות קטלוניה. אל המקום השלישי ירדה מפלגת השלטון הנוכחית, השמאל הרפובליקני הקטלאני, שזכתה ב-20 מושבים בלבד. נשיאה פר ארגונס הכריז על התפטרותו בשל המפלה בבחירות.

הבחירות הנוכחיות, שהתקיימו אחרי שנים של מתיחות בין הממשל האוטונומי בחבל שבצפון-מזרח ספרד לבין הממשל המרכזי במדריד, עסקו פחות בסוגיית העצמאות של קטלוניה. החבל זכה בשורת ויתורים בשנים האחרונות מצד הממשלה הסוציאליסטית של ספרד, בהנהגת פדרו סנצ'ס, והתושבים היו מודאגים בעיקר מהבצורת הקשה באזור וממשבר הדיור.

התמיכה בעצמאות קטלוניה, לפני נתוני הממשל האזורי, ירדה ל-42% בהשוואה ל-49% ב-2017, אז התקיים משאל עם חד-צדדי שהוביל למשבר חוקתי. הכרזת עצמאות קצרה של החבל, שהונהג אז על ידי פוג'דמון, הסתיימה בבריחתו ובכליאתם של מנהיגים בדלנים רבים.

מנהיג קטלוניה לשעבר קרלס פוג'דמון במהלך יום הבחירות לפרלמנט של החבל, ממקום גלותו בצרפת, 12 במאי 2024. רויטרס
מתכנן לשוב לספרד. מנהיג קטלוניה לשעבר פוג'דמון, אתמול/רויטרס

הבחירות הוקדמו בשל כישלונה של ממשלת המיעוט של ארגונס להעביר את התקציב השנתי של המחוז, והצלחתם הסוציאליסטים תתפרש כתמיכה של התושבים במדיניות של ראש ממשלת ספרד ביחס לקטלוניה, במיוחד חוק חנינה השנוי במחלוקת. החנינה, שאושרה על ידי הפרלמנט, זוכה להתנגדות נחרצת של הימין בספרד שנמצא באופוזיציה.

אייה, המנצח בבחירות בקטלוניה, אמר כי התוצאות מבשרות על "עידן חדש" עבור המחוז. הוא אמר כי אלו הושגו בין היתר בזכות המדיניות של סנצ'ס, והוא הוקיר לו תודה על כך. בזכות החוק, הסכימו המפלגות הקטאלניות, שלהן יצוג גם בפרלמנט הלאומי במדריד, לתמוך בממשלתו של סנצ'ס בהקמת ממשלה חדשה בנובמבר.

פוג'דמון, שנמלט מספרד בעקבות משאל העם ב-2017, צפוי לשוב למדינה בעקבות חוק החנינה עם תום מערכת הבחירות שאותה ניהל מדרום צרפת. הוא קרא ליריביו הקטלאנים לאחד כוחות ולא להיות חלק מקואליציה של הסוציאליסטים, הזקוקים לקולות שלהם.

במקום זאת, הוא הציע ששתי המפלגות ינסו להקים יחד ממשל כפי שעשו בעבר לפני הקרע ביניהן. "אם ERC מוכנה לבנות מחדש גשרים, גם אנחנו מוכנים", אמר פוג'דמון, שהשתמש בראשי התיבות של מפלגת השמאל הרפובליקני הקטלאני.

ERC הבהירו בינתיים כי לא יתמכו בממשלה בהנהגת הסוציאליסטים, בעוד שפוג'דמון הזהיר אותם כי אם ישתפו פעולה עם מפלגת העם השמרנית - הוא יסיג את תמיכתו הקריטית מהממשלה הספרדית. השמרנים התחזקו משמעותית בבחירות והפכו למפלגה הרביעית בגודלה, ואחריה הגיעה מפלגת הימין הקיצוני "ווקס".

מנגד, מפלגת המרכז "אזרחים" לא הצליחה להיכנס לפרלמנט, שבע שנים אחרי שהפכה לכוח החזק ביותר במחוז. מי שכן צלחה את המשוכה היא מפלגת ימין קיצוני חדשה, "הברית הקטלאנית", שזכתה בשני מושבים על בסיס המצע הבדלני והמתנגד להגירה הנוקשה שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully