וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן הוציאה להורג 29 אסירים - ביום אחד

לפי ארגוני זכויות אדם, 26 מהמוצאים להורג נתלו באופן קבוצתי בבית כלא אחד מחוץ לטהראן - ההוצאה להורג ההמונית ביותר במדינה מאז 2009. יום קודם לכן הוצא להורג המפגין העשירי מאז מחאות החיג'אב ב-2022. "איראן מנצלת את המיקוד העולמי במתיחות מול ישראל"

בווידאו:הלווית אסמאעיל הנייה, טהראן, איראן, 1 באוגוסט 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

איראן הוציאה להורג אתמול (רביעי) לפחות 29 אסירים, בהם 26 שנתלו בהוצאה להורג קבוצתית בבית כלא אחר - כך דיווח ארגון זכויות אדם איראני, יום לאחר שספגה גינוי בינלאומי בגין הוצאה להורג של אדם בקשר להפגנות ב-2022.

ארגון "זכויות האדם של איראן" (IHR), שמושבו בנורבגיה, אמר ש-26 גברים הוצאו להורג בכלא גזלהסאר בעיר כראג' שמחוץ לטהראן, בעוד שלושה גברים נוספים הוצאו להורג בכלא העירוני של כראג'.
המוצאים להורג, בהם שני אזרחים אפגנים, הורשעו ברצח, עבירות הקשורות לסמים ואונס.

ארגוני זכויות אדם אחרים, בהם סוכנות הידיעות של פעילי זכויות האדם (HRANA) והמרכז לזכויות אדם באיראן (CHRI), אישרו גם הם את הוצאתם להורג של לפחות 24 בני אדם בכראג'.

ארגוני זכויות אדם מאשימים באופן קבוע את איראן, שלדבריהם מוציאה להורג יותר אנשים מדי שנה מכל מדינה אחרת מלבד סין, בשימוש בעונש המוות ללא אבחנה כדי לזרוע פחד בחברה בעקבות מחאות החיג'אב 2022.

"ללא תגובה מיידית של הקהילה הבינלאומית, מאות אנשים עלולים להפוך לקורבנות של מכונת ההרג של הרפובליקה האסלאמית בחודשים הקרובים", אמר מנהל IHR, מחמוד אמירי-מוגדאם. הארגון ציין שהפעם האחרונה שבה תועדה הוצאה להורג קבוצתית כזו באיראן הייתה ב-2009.

הפגנה נגד המשטר באיראן בעיר ליון, צרפת, 8 בינואר 2023. רויטרס
הפגנה בצרפת נגד הוצאות להורג באיראן, בשנה שעברה/רויטרס

ארגוני זכויות אדם גינו גם את הוצאתו להורג של אדם שהורשע בהריגת איש משמרות המהפכה בהפגנות ב-2022 יום קודם לכם, ואמרו שהודאתו נגבתה בעינויים.

גולאמרזה רסאי, שהיה בשנות ה-30 לחייו, הוא המפגין העשירי שהוצא להורג על ידי איראן, שדיכאה ביד קשה את ההפגנות שפרצו בספטמבר 2022 לאחר מותה במעצר של מהסא אמיני. אמיני, כורדית איראנית בת 22, נעצרה בחשד להפרה של קוד הלבוש המחמיר לנשים ברפובליקה האסלאמית.

רסאי נתלה ביום שלישי בכלא בעיר כרמאנשאה שבמערב המדינה, לאחר שהורשע בהריגת קצין בדרגת קולונל במשמרות המהפכה, כך לפי אתר מיזאן של מערכת המשפט האיראנית.

ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל דיווח שרסאי, גם הוא מהמיעוט הכורדי, הוצא להורג בחשאי מבלי שמשפחתו או עורך דינו קיבלו הודעה מוקדמת ומשפחתו אולצה לקבור את גופתו באזור מרוחק הרחק מביתו.

"שלטונות איראן ביצעו בסתר את ההוצאה להורג השרירותית המתועבת של צעיר שהיה נתון לעינויים ולהתעללויות אחרות במעצר, ואז נידון למוות לאחר משפט מבוים", אמרה סגנית מנהל תחום המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי, דיאנה אלטהאווי.

לדבריה, ההוצאה להורג היא מקרה נוסף שבו איראן משתמשת בעונש המוות כ"כלי לדיכוי פוליטי כדי להחדיר פחד בקרב האוכלוסייה".

עוד בוואלה

שיא של כמעט עשור: 834 איש הוצאו להורג באיראן ב-2023

לכתבה המלאה

"הודאות כפויות"

באמנסטי אמרו שגזר דין המוות שלו ניתן באוקטובר 2023 "לאחר משפט בלתי הוגן בעליל שהסתמך על 'הודאותיו' הכפויות שהושגו בעינויים והתעללות אחרת, כולל מכות, מכות חשמל, חנק ואלימות מינית".

משרד החוץ של צרפת גינה את הוצאתו להורג של רסאי, והדגיש את "התנגדותו הבלתי משתנה לעונש מוות בכל המקומות והנסיבות", וכינה אותו "עונש לא הוגן ולא אנושי".

במקביל, לשכתו של סגן השליח המיוחד של ארצות הברית לענייני איראן, אברם פיילי, האשים את איראן בחשיפת מפגינים ל"משפטים מבוימים והודאות כפויות".

לפי ארגון זכויות האדם IHR, רסאי הצהיר בבית המשפט כי ההודאות נגבו בעינויים, אך השופט התעלם מכך, ודחה גם שתי עדויות מומחים, לרבות דוח פורנזי, שטענו שלא ייתכן שהוא עמד מאחורי ההרג של קצין משמרות המהפכה.

IHR אמר שאיראן הוציאה להורג לפחות 345 בני אדם רק השנה, והוסיף כי ההוצאות להורג האחרונות מוכיחות כי השימוש בעונש המוות לא הרפה מאז השבעתו של הנשיא הרפורמיסטי, מסעוד פזשכיאן, בשבוע שעבר.

מנהל הארגון אמר שאיראן מנצלת את ההתמקדות העולמית במתיחות בינה לבין ישראל, בעקבות חיסול מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בטהראן, באמצעות "הרג המוני של אסירים והגברת הדיכוי באיראן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully