וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא של כמעט עשור: 834 איש הוצאו להורג באיראן ב-2023

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 12:33

דוח של ארגוני זכויות אדם הצביע על זינוק "מזעזע" בשיעור המוצאים להורג ברפובליקה האסלאמית, כחלק מניסיונה להטיל מורא על האוכלוסייה בעקבות מחאות החיג'אב. רבים מבין המוצאים להורג הם בני מיעוטים, כשגם מספר המוצאות להורג הגיע לשיא של עשור

בחירות באיראן: חמינאי קרא לאזרחים להצביע בהמוניהם/הטלוויזיה האיראנית

איראן הוציאה להורג לפחות 834 בני אדם בשנה שעברה, המספר הגבוה ביותר מאז 2015 - כך נכתב בדוח של ארגוני זכויות אדם שפורסם היום (שלישי). מספר ההוצאות להורג, שאיראן מבצעת בתלייה בשנים האחרונות, עלה בכ-43% לעומת 2022.

זאת רק הפעם השנייה זה שני עשורים שבה נרשמו יותר מ-800 הוצאות להורג בשנה, לאחר 972 הוצאות להורג ב-2015, לפי הדוח של ארגון זכויות האדם של איראן, שמושבו בנורבגיה ושל "יחד נגד עונש המוות", שבסיסו בפריז.

הקבוצות האשימו את איראן בשימוש בעונש המוות כדי להפיץ פחד במהלך הדיכוי שלה נגד ההפגנות שפרצו בעקבות המוות בספטמבר 2022 של הצעירה הכורדית מהסא אמיני במעצר משטרת המוסר.

"החדרת פחד חברתי היא הדרך היחידה של המשטר להחזיק בשלטון, ועונש מוות הוא הכלי החשוב ביותר שלו", כתב מנהל ארגון זכויות האדם של איראן, שתיאר את הנתון של 834 מוצאים להורג כ"סך מזעזע".

מנהל "יחד נגד עונש המוות", רפאל שנייל-האזן, הוסיף: "המשטר משתמש בעונש המוות כמכשיר להילחם בהפגנות".

לפי הדוח, איראן הוציאה להורג תשעה גברים במקרים הקשורים להתקפות על כוחות הביטחון במהלך ההפגנות של 2022 - שניים ב-2022, שישה בשנה שעברה ואחד מתחילת השנה. כמו כן, חלה עלייה בהוצאות להורג על אישומים אחרים, בעיקר במקרים הקשורים לסמים, תחום שבעבר נרשמה ירידה בו.

"מדאיגה במיוחד היא העלייה הדרמטית במספר ההוצאות להורג הקשורות לסמים בשנת 2023, שעלתה ל-471 בני אדם, יותר מפי 18 יותר מהנתונים שנרשמו ב-2020", נכתב בדוח.

הפגנה נגד המשטר באיראן בעיר ליון, צרפת, 8 בינואר 2023. רויטרס
הפגנה בצרפת נגד הוצאות להורג באיראן/רויטרס

רבים מהמוצאים להורג על עבירות סמים הם בני מיעוטים אתניים, במיוחד מקרב הבלוצ'ים הסונים שמתרכזים בדרום-מזרח איראן, אף שיעורים הנמוך מכלל האוכלוסייה. לפחות 167 בלוצ'ים הוצאו להורג בשנה שעברה - 20% מסך המוצאים להורג - למרות שהקהילה מהווה רק כ-5% אחוזים מאוכלוסיית איראן.

שנייל-האזן גינה את "חוסר תגובה" של משרד האו"ם לסמים ופשיעה (UNODC) לעלייה בהוצאות להורג הקשורות לסמים, ואמר שהיא מרחיבה, במקום לצמצם, את שיתוף הפעולה שלה עם הרשויות האיראניות.

רוב ההוצאות להורג באיראן מתבצעות בתחומי בתי הכלא, אך בדוח נכתב כי בשנת 2023 מספר התליות הציבוריות גדל פי שלושה בהשוואה ל-2022, כששבעה אנשים נתלו במרחבים ציבוריים.

עוד נכתב בדוח כי לפחות 22 נשים הוצאו להורג - המספר הגבוה ביותר בעשור האחרון. 15 מהן נתלו באשמת רצח, בעוד שארגוני זכויות מזהירים זה תקופה ארוכה שנשים שהורגות בן זוג מתעלל או קרוב משפחה מסתכנות בהוצאתן להורג.

עוד בוואלה!

שפל היסטורי למשטר: רק כ-40% הצביעו בבחירות באיראן

לכתבה המלאה

ניאוף וחילול הקודש

ב-2023 נרשמו באיראן גם כמה הוצאות להורג חריגות: אחת על ניאוף, לראשונה מאז 2009, ושניים על חילול הקוראן, לראשונה זה תשע שנים.

ארגוני זכויות אדם מציינים את איראן כמדינה עם שיעור ההוצאות להורג הגבוה ביותר בעולם אחרי סין, שעליה אין נתונים זמינים, אבל שלפי ההערכות מוציאה להורג אלפי בני אדם מדי שנה.

בעוד תשומת הלב העולמית ממוקדת במלחמה בעזה בין ישראל לחמאס, אמירי-מוגדאם הביע דאגה שללא תגובה מצד הקהילה הבינלאומית, הרפובליקה האסלאמית רק תגביר את ההוצאות להורג. רק 15% מההוצאות להורג המתועדות דווחו על ידי התקשורת הרשמית באיראן.

"לצערי התגובה הזו הייתה חסרה, במיוחד במחצית השנייה של 2023", אמר במסיבת עיתונאים. "כשהמחיר הפוליטי של ההוצאות להורג אינו גבוה, המספרים עולים".

על פי נתוני ארגונו, מתחילת השנה הוצאו להורג באיראן כבר לפחות 83 איש. "אני חושש שנעמוד בפני יותר הוצאות להורג אלא אם הקהילה הבינלאומית תראה תגובה חזקה יותר", אמר אמירי-מוגדאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully