וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: פוטין ביקש מחמינאי שהתגובה נגד ישראל תהיה מוגבלת

עודכן לאחרונה: 6.8.2024 / 15:53

בכירים איראנים אמרו לרויטרס שנשיא רוסיה ייעץ למנהיג העליון להימנע מפגיעה באזרחים ישראלים בתגובה הצפויה לחיסול הנייה. לדבריהם, איראן גם מבקשת מטוסי קרב מתקדמים מרוסיה, שלפי דיווח אחר כבר החלה להעביר לה מערכות הגנה אווירית מתקדמות

בווידאו:הלווית אסמאעיל הנייה, טהראן, איראן, 1 באוגוסט 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקש ממנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי לפעול באופן מרוסן מול ישראל - כך אמרו שני גורמים איראניים בכירים לסוכנות הידיעות רויטרס. לפי הגורמים, פוטין ייעץ לחמינאי מפגיעה באזרחים ישראלים בנקמה המתוכננת של טהראן על חיסולו של מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בשבוע שעבר.

הגורמים הבכירים, שדיברו בעילום שם, אמרו כי המסר של פוטין הועבר לחמינאי דרך מזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, סרגיי שויגו, שנפגש אתמול עם בכירים איראנים בטהראן. שויגו, שר ההגנה לשעבר ומקורב לפוטין, נועד עם נשיא איראן החדש, מסעוד פזשכיאן, ועם מפקד הכוחות המזוינים, מוחמד בגארי, המוביל את ההכנות לתגובה נגד ישראל.

"אנחנו מוכנים לשיתוף פעולה מלא עם איראן בסוגיות אזוריות", אמר שויגו במהלך המפגש עם מפקד הכוחות המזוינים של איראן, שהשיב לו שהיחסים בין המדינות "עמוקים, ארוכי טווח ואסטרטגיי". בגארי הוסיף שהם רק יתרחבו תחת הממשל החדש של הנשיא פזשכיאן, שאל טקס השבעתו הגיע הנייה, שעות לפני שחוסל.

במהלך הלילה דווח בניו יורק טיימס שרוסיה החלה לספק לאיראן מערכות הגנה אווירית מתקדמות ברקע האפשרות לעימות מול ישראל, מפי שני גורמים איראניים רשמיים. הגורמים, אחד מהם ממשמרות המהפכה, אישרו את הדיווחים בתקשורת האיראנית שלפיה טהראן הגישה בקשה כזו למוסקבה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין המנהיג העליון של איראן חמינאי בטהרן 1 בנובמבר 2017. רויטרס
חמינאי ופוטין/רויטרס

רוסיה ואיראן לא הגיבו לדיווחים על תוכן הפגישות שקיים שויגו בטהראן. על אף היחסים של רוסיה עם ישראל, היא זקוקה לאיראן עבור מלחמתה באוקראינה. הצבא הרוסי נסמך במידה רבה על כטב"מים מתוצרת איראן, ובמערב דווח שטהראן אף מעורבת בהקמת מפעל לייצורם בשטח רוסיה.

לדברי הבכירים האיראנים ששוחחו עם רויטרס, ביקורו של שויגו הוא אחד מכמה אפיקים שבהם השתמשה מוסקבה כדי להעביר לאיראן את הצורך בתגובה מרוסנת כדי למנוע מלחמה כוללת במזרח התיכון. זאת בעוד שמוסקבה, שלה יחסים קרובים עם חמאס, גינתה בחריפות את החיסול של הנייה כלא פחות מ"רצח פוליטי".

הם הוסיפו שהאזור נמצא על סף מלחמה גדולה, כשלטענתם ברור שמי שאחראי להתנקשות במנהיג חמאס רוצה בכך. ישראל לא קיבלה אחריות רשמית לחיסול הדרמטי, שאירע בזמן שהנייה ביקר בטהראן לרגל השבעתו של הנשיא החדש.

הבכירים איראנים מבהירים שטהראן אמנם לא רוצה מלחמה, אך היא חייבת להגיב על החיסול. זאת חרף מאמצים גדולים שהפעילה עליה ארצות הברית דרך מדינות מתווכות. וושינגטון הדגישה שהיא תסייע לישראל להדוף את המתקפה המתוכננת, שעשויה להיות משולבת עם תגובה של חיזבאללה ושל יתר בעלי הברית של איראן באזור.

חיזבאללה ערוך להגיב גם על המכה הכואבת שספג בעצמו בשבוע שעבר, כשמפקדו הצבאי פואד שוכור נהרג בהתקפה של חיל האוויר בדאחיה שבביירות - שעות ספורות לפני הפיצוץ שהרג את הנייה.
בכירים בישראל, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, הבטיחו שכל תקיפה ישירה תיענה בתגובה - אך זו תלויה במידה רבה בהיקף הנזק שייגרם, מה שישליך על הסיכויים להתלקחותה של מלחמה כוללת, בעוד שהלחימה ברצועת עזה נמשכת מאז 7 באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully