וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מחאות הענק ומאות הרוגים: ראש ממשלת בנגלדש התפטרה וברחה מהמדינה

עודכן לאחרונה: 6.8.2024 / 8:43

שייח חסינה, שהנהיגה את המדינה המוסלמית בדרום-מזרח אסיה ב-15 השנים האחרונות, נמלטו להודו. אלפי מפגינים הסתערו על מעונה, והצבא הודיע על הקמת ממשל זמני. ההפגנות החלו בחודש שעבר כמחאה נגד העדפות בתעסוקה למקורבים לממשלה, ומאות נהרגו בעימותים ברחבי המדינה

מפגינים מסתערים על מעון ראש ממשלת בנגלדש/טוויטר

ראש ממשלת בנגלדש, שייח חסינה, התפטרה היום (שני) מתפקידה ונמלטה מהמדינה בעקבות הפגנות הענק נגדה, שבהן נהרגו מאות בני אדם בשבועות האחרונים. לפי הדיווחים, חסינה, ששלטה ביד ברזל במדינה ב-15 השנים האחרונות, הוטסה במסוק צבאי להודו השכנה אחרי שמפגינים צרו על מעונה בבירה דאקה.

מפקד הצבא, ווקיר עות'מאן, שעוד ניסה הבוקר לאכוף את העוצר הארצי שהטילה הממשלה כדי לעצור את המפגנים, קרא להרגעת הרוחות בנאום לאומה. הרמטכ"ל, שמונה לתפקיד רק בחודש שעבר, הודיע שהוחלט על הקמת ממשל זמני בתום דיונים עם כל המפלגות הפוליטיות במדינה על מציאת פתרון למשבר, ודחק במפגינים לחזור לבתיהם.

הדרמה במדינה המוסלמית שבדרום-מזרח אסיה הגיעה היום לשיאה, יממה לאחר שכמאה בני אדם נהרגו בעימותים ברחבי המדינה. כלי רכב משוריינים וכוחות צבא נפרסו ברחבי הבירה, אולם המפגינים התעקשו להמשיך ולצעוד לעבר מעון ראש הממשלה למרות ההגבלות.

לפי כלי תקשורת מקומיים, גם היום נרשמו הרוגים בעימותים בין המפגינים, תומכי הממשלה וכוחות הביטחון. באחד המוקדים, אלפי מפגינים כיתרו אנשי ביטחון שהוצבו מול מתחם אסטרטגי.

ראש ממשלת בנגלדש, שייח חסינה, בביקור בתאילנד, 26 באפריל 2024. רויטרס
סוף עידן בבנגלדש. ראש הממשלה הנמלטת, שייח חסינה/רויטרס

עם היוודע דבר התפטרותה של חסינה, המונים יצאו לחגוג ברחובות הבירה דאגה והסתערו על מעונה הרשמי. בתיעודים ששודרו ברשתות הטלוויזיה המקומיות נראו מעשי ביזה במתחם, כולל של טלוויזיות, כיסאות ושולחנות, אחד המבנים המוגנים ביותר במדינה.

"היא נמלטה מהמדינה, נמלטה מהמדינה", צעקו חלק מהמפגינים. במקום אחר בדאקה, מפגינים טיפסו גם על פסל גדול של המנהיג במלחמת העצמאות מפקיסטן, שייח מוג'יבור רחמן, אביה של חסינה, והחלו להשחית את ראשו בגרזן.

עוד בוואלה

היא הייתה סמל הדמוקרטיה. כיום היא שולטת בבנגלדש ביד ברזל

לכתבה המלאה
חגיגות עם התפטרותה של ראש ממשלת בנגלדש שייח חסינה בבירה דאקה, 5 באוגוסט 2024. רויטרס
מפגינים חוגגים את התפטרותה של ראש הממשלה בבירה דאקה, היום/רויטרס

המהומות האלימות החלו בחודש שעבר, כשקבוצות סטודנטים דרשו לבטל שיטת תעסוקה שנויה במחלוקת, שנתנה העדפה למקורבים לממשלה בשירות הציבורי. על אף שהיא אכן בוטלה על ידי בית המשפט, ההפגנות התרחבו ודרשו את הדחתה של חסינה בת ה-76, שזכתה בכהונה רביעית ברציפות בבחירות שנערכו בינואר והוחרמו על ידי האופוזיציה.

חגיגות עם התפטרותה של ראש ממשלת בנגלדש שייח חסינה בבירה דאקה, 5 באוגוסט 2024. רויטרס
מפגינים מריעים לחיילים שעוברים בבירה אחרי התפטרות ראש הממשלה/רויטרס

החל מאתמול, הרשויות הטילו עוצר ברחבי המדינה המונה 170 מיליון איש, שירותי הרכבות הושעו ותעשיית הטקסטיל הענקית הושבתה. הרשויות שיתקו את רשתות התקשורת, אך בניגוד לחודש שעבר, הן לא הצליחו להביא לדעיכת ההפגנות.

חסינה הייתה בת 27 ומחוץ למדינה, כשקציני צבא מורדים רצחו את אביה לצד אמה ושלושת אחיה בהפיכה ב-1975. היא שבה למדינה אחרי שש שנים בגלות וקיבלה את המושכות להנהגת מפלגת הליגה האוומית של אביה, ובכך החלה במאבק בן עשור להחזרת הדמוקרטיה למדינה, שבמהלכו היא הוחזקה במעצר בית במשך תקופות ממושכות.

בהמשך, היא שילבה כוחות עם מנהיגת המפלגה הלאומנית חאלדה ג'ייה כדי לסייע בהדחת הרודן הצבאי חוסיין מוחמד א-רשאד ב-1990. ואולם, במהרה פרצה ביניהן יריבות שמאז שולטת בפוליטיקה המקומית.

הפגנות נגד הממשלה בדאקה, בנגלדש, 4 באוגוסט 2024. רויטרס
שוטרים מפנים שוטר פצוע במהלך ההפגנות בדאקה/רויטרס

היא כיהנה לראשונה בתפקיד ב-1996, אך הפסידה לג'ייה חמש שנים לאחר מכן. שתיהן נכלאו על עבירות שחיתות ב-2007 אחרי הפיכה שביצעה ממשלה שנתמכה על ידי הצבא. האישומים נגדן בוטלו והן היו חופשיות להתמודד בבחירות בשנה שלאחר מכן, שבהן ניצחה חסינה ברוב מוחץ ומאז נותרה בתפקיד.

יריבתה המרה, בינתיים, במצב בריאותי רופף והיא מאושפזת בבית חולים אחרי שנידונה ל-17 שנות מאסר על עבירות שחיתות ב-2018, כשבכירים אחרים במפלגתה נמצאים אף הם מאחורי הסורגים.

תומכיה של חסינה מציינים את הצמיחה הכלכלית יוצאת הדופן שהובילה את בנגלדש, במיוחד על בסיס כוח העבודה, הנשי בעיקרו, בתעשיית ייצוא הטקסטיל שלה.

ראש ממשלת בנגלדש אף קיבלה שבחים בינלאומיים כשפתחה את דלתות המדינה למאות אלפי פליטים רוהינגים מוסלמים, שנמלטו ממתקפה של הצבא במיאנמר השכנה ב-2017. היא זכתה בתשבוחות גם על הצלחתה לדכא את הטרור האסלאמיסטי במדינה המוסלמית לאחר פיגוע בבית קפה פופולרי בקרב תיירים מערביים בבירה דאקה ב-2016, שבו נהרגו 22 איש.

ואולם, הביקורת כלפי ממשלתה במדינות המערב גברה לאור הרדיפה המתמשכת של האופוזיציה. חמישה מנהיגים אסלאמיסטים ובכיר באופוזיציה הוצאו להורג בעשור האחרון בעקבות הרשעותיהם בפשעים נגד האנושות שבוצעו במהלך מלחמת השחרור האכזרית של המדינה ב-1971.

(עדכון ראשון: 12:32, 5.8.2024)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully