וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: המוסד גייס סוכנים איראנים שהטמינו את המטענים בחדר של הנייה

עודכן לאחרונה: 3.8.2024 / 16:38

על פי הדיווח, התוכנית המקורית לחיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס הייתה אמורה לצאת לפועל במאי, אך בוטלה ברגע האחרון בשל מספר האנשים הגבוה שהיה במקום וחשש מפני כישלונה. עוד דווח כי הסוכנים הטמינו את המטען במתחם בכל זאת, וזה הופעל מרחוק חודשים מאוחר יותר

בווידאו:הלווית אסמאעיל הנייה, טהראן, איראן, 1 באוגוסט 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

המוסד גייס סוכני ביטחון איראניים שהטמינו מטעני נפץ בבית ההארחה שבו שהה מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בטהראן - כך דווח היום (שבת) בטלגרף הבריטי, בעוד שהאזור נערך להסלמה במלחמה האזורית בעקבות ההשפלה שחווה המשטר.

לפי הדיווח בעיתון הבריטי, התכנית המקורית הייתה אמורה להתבצע במאי, בעת ביקורו של הנייה בטהראן לרגל הלוויית הנשיא איברהים ראיסי. אך שני גורמים איראניים אמרו לעיתון שהתכנית בוטלה ברגע האחרון בשל מספר רב של אנשים שהיו במבנה וחשש מפני סיכוי גבוה לכישלונה.

עוד דווח כי אותם סוכנים הטמינו בכל זאת את המטענים בשלושה חדרים שונים במתחם, ואז עזבו את איראן. לפי הדיווח, המטען שהרג את הנייה בסופו של דבר הופעל מרחוק, מחוץ לשטח איראן. כל זאת בזמן שטהראן הייתה תחת אבטחה מוגברת בשל טקס ההשבעה של הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן, שאליו הגיע הנייה.

"הם בטוחים כעת שהמוסד גייס סוכנים מיחידת האבטחה של אנסאר אל-מהדי", אמר גורם במשמרות המהפכה לטלגרף, בהתייחסו ליחידה שתפקידה להגן על בכירים במשטר.

בכיר אחר במשמרות המהפכה אמר: "זו השפלה לאיראן ופירצה ביטחונית עצומה". לדבריו, "כולם עוד שואלים איך זה קרה, אני לא מצליח להבין את זה. חייב להיות מישהו גבוה יותר בהיררכיה שאף אחד לא יודע עליו".

איסמעיל הנייה. רויטרס
על פי דיווחים, נהרג ממטען שהוטמן חודשים קודם. הנייה/רויטרס

בניו יורק טיימס דווח שהרשויות באיראן עצרו לפחות 24 איש, בהם אנשי מודיעין בכירים, גורמי צבא ועובדים במתחם ההארחה במסגרת חקירת החיסול.

לפי שני בכירים איראנים, שצוטטו על ידי ניו יורק טיימס בעילום שם, יחידת הריגול הנגדית של משמרות המהפכה מנהלת את החקירה ומצוד אחר חשודים שהיא מקווה שיובילו אותה לחברי צוות המתנקשים שתכננו, סייעו וביצעו את החיסול. משמרות המהפכה, שספגו מכה קשה ליוקרתם בשל החיסול במתחם מאובטח שלהם בלב טהראן, טרם פרסמו את פרטי החקירה.

אך לפי הדיווח, לאחר החיסול, סוכני ביטחון איראנים פשטו על מתחם בית ההארחה, שבו שהה הנייה לעתים קרובות - ובאותו החדר - בעת ביקוריו בטהראן. לדברי שני הגורמים האיראניים, הסוכנים הכניסו את כל אנשי הצוות של בית ההארחה לבידוד, עצרו כמה מהם והחרימו את כל המכשירים האלקטרוניים שלהם, כולל טלפונים אישיים.

צוות סוכנים נפרד חקר בכירים בצבא ובמודיעין שתפקידם היה לשמור על הבירה. לדברי הגורמים האיראניים, הצוות עצר כמה מהם עד להשלמת החקירות.

החוקרים, לפי הדיווח בניו יורק טיימס, סרקו כל סנטימטר בבית ההארחה, בדקו מצלמות אבטחה מלפני חודשים וגם רשימות אורחים. הם גם בחנו את כל אנשי הצוות, שנבחנים בקפידה לפני העסקתם ומגויסים מתוך ותיקי משמרות המהפכה, כמו גם ממיליציית הבסיג' שלו.

עוד בוואלה

דיווח: הנייה נהרג מפיצוץ מטען שהוטמן לפני כחודשיים

לכתבה המלאה
בית הארחה שבו הוטמן המטען  שגרם לחיסולו של איסמעיל הנייה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
החוקרים פשטו על המקום אחרי החיסול. בית ההארחה בטהראן שבו שהה הנייה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

איראן וחמאס הטילו על ישראל את האחריות על חיסולו של הנייה, וטהראן נערכת לתגובה נרחבת. המנהיג העליון, עלי חמינאי, הורה על תקיפה ישירה נגד ישראל, לפי דיווחים שונים, שעשויה לכלול גם חברות אחרות ב"ציר ההתנגדות", בהן חיזבאללה, המורדים החות'ים והמיליציות השיעיות בעיראק.

החיסול טלטל את המשטר האיראני לא רק בשל מקום התרחשותו, אלא בשל קרבתו של הנייה לחמינאי. השניים נפגשו בטהראן שעות ספורות בלבד ההתנקשות במנהיג חמאס. ביום חמישי, במהלך טקס ההלוויה שלו בבירה האיראנית, טבעת האבטחה סביב חמינאי הייתה הדוקה מהרגיל והוא עזב את המקום במהרה לאחר התפילות שהוביל.

ישראל לא קיבלה אחריות על ההתנקשות במנהיג חמאס, אך הבהירה שהיא ערוכה לכל התרחישים והזהירה שהיא תגיב לכל התקפה נגדה - מכל זירה. הלילה הורה שר ההגנה של ארצות הברית, לויד אוסטין, על פריסה של מטוסי קרב וספינות קרב במזרח התיכון.

בדומה למתקפה האיראנית על ישראל באפריל, ארצות הברית צפויה לסייע במאמצי היירוטים לצד מדינות נוספות.

מצוד אחר צוות החיסול של המוסד

לפי ניו יורק טיימס, החקירה מתמקדת גם בשדות התעופה הבינלאומיים והמקומיים של טהראן, שבהם הוצבו סוכנים, והיא בוחנת חודשים של צילומי אבטחה מאולמות הטיסות הנכנסות והיוצאות ושל רשימות הטיסות. לדברי שני הגורמים, איראן מאמינה שחברי צוות החיסול של המוסד עדיין נמצאים במדינה ומטרתם היא לעצור אותם.

גורם במשמרות המהפכה אמר לניו יורק טיימס שלא ידוע לו על המעצרים הללו, אך הוא ציין שנהלי
האבטחה שונו לחלוטין ביומיים האחרונים עבור בכירי המשטר, ולחלקם אף החליפו את הטלפונים הניידים. לדבריו, חלק מהבכירים הועברו למקום אחר.

הפגנה נגד ישראל בעקבות חיסול מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בטהראן, איראן, 31 ביולי 2024. רויטרס
איראן מאמינה שחברי צוות החיסול של המוסד עדיין נמצאים במדינה. הפגנה נגד ישראל באיראן/רויטרס

נשיא איראן לשעבר חסן רוחאני, שכיהן בתפקידים ביטחוניים בכירים, מסר בהצהרה שבהתנקשות בהנייה, ישראל "שמה לה למטרה את ביטחונה ויציבותה של איראן עם תחילתה של ממשלה חדשה". הוא הוסיף שהדרך להתמודד עם האיום תהיה שכל זרועות הביטחון, המודיעין והצבא ישתפו פעולה ויחזקו את יכולותיהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully