וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכן צריך לחקור את החשודים בהתעללות במחבל. אבל לא זו הדרך

עודכן לאחרונה: 29.7.2024 / 18:49

התמונות שהגיעו משדה תימן מעלות שאלות רבות. למה חוקרי המשטרה הצבאית פשטו על הבסיס כשהם רעולי פנים? האם המילואימניקים הפכו להיות האויבים? המחאה שהתעוררה היא של אזרחים שזעמם התפרץ בבת אחת: האם מישהו הקדיש מחשבה למה זה קרה?

אחרי שפונו משדה תימן, המפגינים הגיעו לבסיס שבו מוחזקים העצורים/שלומי גבאי

את המסקנה הבאה קשה לקבל, במיוחד כשנזכרים בתמונות הקשות 7 באוקטובר, אבל חיילי מילואים שחשודים בהתעללות במחבל חמאס - צריכים להיחקר. מדינת ישראל מנהלת את המלחמה הכי צודקת שיש נגד אויב מר ואכזר. אויב ששב ומבהיר שישוב ויעשה זאת שוב אם יוכל. הייתי מעדיף שדינו של כל חמאסניק יהיה דין מוות אבל עד שזה לא קורה צה"ל מחויב לדיני מלחמה ואכן אפשר לנהל חקירה כזאת.

הבעיה היא הדרך. מהתמונות שהגיעו היום ממתקן הכליאה שדה תימן היה אפשר לחשוב שחיילי המילואים הפכו להיות האויבים. היה אפשר לחשוב ששכחנו למה בכלל הוקם מתקן כליאה כזה שאליו מביאים את המחבלים הארורים של חמאס מעזה. שהם שם כעת כי היו מעורבים במעשי טרור. כי הם רצחו, טבחו, שרפו ואנסו את היקרים לנו מכל.

למה חוקרי המשטרה הצבאית פשטו על הבסיס כשהם רעולי פנים? למה הם החרימו לחיילים ציוד אישי, נשקים ולקחו אותם לחקירה כאחרוני עבריינים? מדובר במבצע נגד טרוריסטים בטול כרם? האם כך צריך להתנהג לחיילים מסורים שעזבו את בתיהם ונתנו למען המדינה מאז 7 באוקטובר?

מהומה עקב מעצר חיילים שחשודים בהתעללות במחבל נוחבא, שדה תימן, 29 ביולי 2024. אבי רוקח
"היה אפשר לחשוב ששכחנו למה בכלל הוקם מתקן כליאה כזה". המהומות בשדה תימן/אבי רוקח

בפרקליטות הצבאית הראשית כנראה השקיעו מחשבה על המסר שחקירה כזאת תעביר לבית הדין בהאג או למדינות אירופה שמחפשות תירוצים איך לגרום לנו להפסיק את המלחמה בעזה אבל האם מישהו חשב מראש על המסר שזה יעביר לשאר הלוחמים בצה"ל?

את הדיון למה חיילי מילואים שומרים על מחבלים אפשר לנהל בהזדמנות אחרת, ומדובר בדיון מתבקש אבל המחאה שהתעוררה אחרי הפשיטה של מצ"ח הייתה תגובה טבעית. פוליטיקאים ואזרחים שחשו כי המערכת עושה מאמצים גדולים מידי במקומות שבהם צריך לעשות הנחות.

שבועות ארוכים שאנו עדים לפרסומים על התנהלות של הפרקליטות הצבאית בתקופת מלחמה. לאחרונה פרסם עמית סגל על פרשנות מעוותת של הפצ"רית לפיה אי אפשר להרוג במלחמה עזתים שהשתתפו בטבח ה-7 באוקטובר כי אם הם אינם משתייכים לכוח הלוחם של חמאס. זאת הדרך שבה אנחנו רוצים לנצח? כך נצליח למנוע את הטבח הבא? המחאה האזרחית והפוליטית היא של אנשים שהזעם המצטבר התפרץ להם החוצה בבת אחת.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
אחרי שפונו משדה תימן, המפגינים הגיעו לבסיס שבו מוחזקים העצורים, 29 ביולי 2024. שלומי גבאי
"האם מישהו חשב מראש על המסר שזה יעביר לשאר הלוחמים בצה״ל?". המהומות בשדה תימן/שלומי גבאי

ולמרות זאת, הפריצה של ח"כים ואזרחים לתוך בסיס צבאי ראויה לכל גינוי. אף אחד לא אמור להפר את החוק. זה גם לא מה שישיג את הצדק הנדרש. ועדיין יש מקום לתהות האם מישהו הקדיש אולי מחשבה למה זה קרה? אולי בכל זאת מדובר בתגובה לא פרופורציונלית שיצאה משליטה לחקירה, או התנהלות מערכת לא פרופורציונלית שיצאה משליטה?

מצעד הגינויים מימין ומשמאל סביב האירוע היה אחד מהבולטים במלחמה הנוכחית. דבר אחד בו בכל זאת צרם: פוליטיקאים ואישי ציבור בשמאל שעודדו סרבנות ואי התייצבות לצה"ל רק כדי למנוע רפורמה משפטית שקידמה ממשלה נבחרת, יצאו במלוא המרץ כדי לתקוף שרים וח"כים מהימין שמחו נגד ההחלטה לפתוח בחקירה נגד הלוחמים. מה טענתם? עידוד ל"מרד צבאי". על זה נאמר: קשוט עצמך תחילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully