וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין, התחכום והלחימה: פרטים חדשים על חילוץ 5 הגופות מעזה, ותקלת ההדלפה

עודכן לאחרונה: 25.7.2024 / 10:06

רכזי וחוקרי שב"כ פעלו בלב השטח תחת סיכון, סיפקו את המודיעין - ובצה"ל פעלו במהירות. לוחמי אגוז ויהל"ם הגיעו עד למרחב, אבטחו ופעלו לאיתור המנהרה עד לאיתור הגופות וחילוצן. אלא שלוחם שתיעד את הפינוי גרם לדלף מידע, שחייב למהר בתהליך הזיהוי וההודעה למשפחות

עשרות מחבלים חוסלו ביממה: 24 שעות בחאן יונס/דובר צה"ל

צה"ל ושב"כ הצליחו לחלץ אתמול (רביעי) במבצע צבאי הירואי באזור חאן יונס את גופותיהן של רביד אריה כץ, מיה גורן, אורן גולדין, סמ"ר תומר אחימס וסמל קיריל ברודסקי, שהוחזקו בשבי חמאס מאז 7 באוקטובר. כך נערך המבצע המורכב, מאיסוף המודיעין של שב"כ דרך הפעולות שביצע צה"ל ועד התקלה לאחריו.

מיה גורן, אורן גולדין, תומר אחימס, רביד אריה כץ וקיריל ברודסקי. מטה משפחות החטופים, דובר צה״ל, לפי סעיף 27 א׳, אתר רשמי
מיה גורן, אורן גולדין, תומר אחימס, רביד אריה כץ וקיריל ברודסקי/אתר רשמי, מטה משפחות החטופים, דובר צה״ל, לפי סעיף 27 א׳

המאמץ המודיעיני

בהנחיית ראש השב"כ רונן בר מתקיים מאמץ מודיעיני של השירות הביטחון הכללי, 24/7 ועם משמרות מעובות, על מנת לזקק כל פיסת מידע אודות החטופים, מקום הימצאם, וכל ציר שיכול להוביל למבצע לשחרורם, להשבתם, או שישפוך אור על גורלם. במשימה הזו לוקחים חלקים מגוון התפקידים, ביניהם חוקרים, רכזים, דסקאים, מפענחים ואנשי טכנולוגיות.

עוד בוואלה!

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
ראש שב"כ רונן בר בטקס יום השואה במוזיאון יד ושם בירושלים

5 במאי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
ראש השב״כ רונן בר/פלאש 90, חיים גולדברג

חרף הקושי הרגשי העצום והאתגר המודיעיני עליו מניח חמאס חומות מידור ומנחים את אנשיהם שלא לדבר ולא לספק מידע בנושא, הצליח שב"כ בשילוב מפקדת השבויים והנעדרים בפיקודו של האלוף במיל' ניצן אלון להצליב מודיעין ולפצח את הסוד אודות גופות חטופים שהוסתרו בתת קרקע במרחב חאן יונס.

אחרי שהתקיימו מספר הערכות מצב, ואנשי המודיעין הגדירו את המידע שנערם והוצלב כבעל סבירות גבוהה, הוחלט להציג אותו לראש אגף המבצעים האלוף עודד בסיוק ומפקד פיקוד הדרום האלוף ירון פינקלמן. עם ה'אור הירוק' לפעולה נוספת במרחב חאן יונס, נחשף למודיעין הרגיש מפקד אוגדה 98 תא"ל דן גולדפוס.

הפעולות במבצע להשבת גופות החטופים

החשש העיקרי היה שפעילי חמאס יעריכו שצה"ל חודר למרחב המסומן ויבינו כי מדובר במבצע לחילוץ החטופים, וידלגו אותם במהירות למרחב אחר. לכן, הוחלט לפעול במהירות כדי לשבש כל מחשבה בחמאס על מה שצה"ל חותר אליו. כחלק מהמבצע, לפני ימים אחדים הודיע צה"ל לפלסטינים לעבור במהירות מאזור אוהלים ומחסות לאזור אחר לבל יאונה להם כל רע, ונכנסו כוחות כדי להשתלט על מרחב מוגדר.

עשרות מחבלים חוסלו ביממה: 24 שעות בחאן יונס. דובר צה"ל
פעילות כוחות צהל בחאן יונס/דובר צה"ל

בפיקוד הדרום היו שבעי רצון מהמהירות והדיוק של אוגדה 98, שלא עוררה כל חשד בעצם הכניסה למרחב הלחימה תוך כדי ביצוע פעולות יצירתיות והסחות בשטח, כולל הרג של עשרות מחבלים מהקרקע ומהאוויר שככל הנראה היו עסוקים בהגנה על המרחב.

לאחר מכן, שולבו כוחות מיוחדים שכיתרו את האזור, ואז תחת רגישות עצומה החלה פעולה הנדסית במטרה לאתר את התת קרקע. גם אז, החלה פעילות מורכבת במטרה לשלול אפשרות מלכוד, מחבלים בתת קרקע, כולל כניסה בנשקים שלופים של לוחמי יחידה מיוחדות כמו אגוז ויהל"ם בליווי אנשי שב"כ בשטח המאוים מאוד - עד להגעה לחמשת הגופות.

חיילי הרבנות הצבאית, שלרוב לא מדברים עליהם, פעלו ברגישות להעביר אותן לכלי ממוגן, ומשם לעורף ישראל תחת איפול מוחלט, לבל יגלו פעילי חמאס על דבר הפעולה בזמן אמת. "המשימה שלהם מורכבת, קשה מאוד ורגישה, ויש בה הרבה מאוד לכדי לסגור מעגל", אמרו גורמי צבא אחרי זיהוי הגופות בישראל והודעה לכלל המשפחות על סגירת המעגל.

במהלך המבצע המיוחד לחילוץ הגופות, בוצע דלף מידע שטופל במהירות על ידי כוחות צה"ל במטרה לטשטש את מרחב הפעולה ואת המשימה, כשחייל פרסם סרטון מתוך נגמ"ש ובו נמצאות הגופות שחולצו והפיץ אותו ברשת. אירוע זה חייב את צה"ל למהר בתהליך זיהוי הגופות וההודעה למשפחות השכולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully