וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל מהיום: אלפי חיילים שייכנסו לעזה יחוסנו נגד נגיף הפוליו

בסוף השבוע האחרון עדכן משרד הבריאות כי אכן נמצאו עדויות לנגיף מדגימות ביוב ברצועה, ועל כך בשיתוף צה"ל, יחל מבצע חיסונים. ראשונים להתחסן בבוסטר הם חיילים שיכנסו לעזה בשבועות הקרובים, ואחריהם כאלו שנמצאים ברצועה. חייל שיסרב להתחסן לא יחוסן

בווידאו: אלרעי פרייס מעדכנת על חקירת מקרה הפוליו שהתגלה בירושלים/צילום: לע"מ

משרד הבריאות וצה"ל יוצאים היום (ראשון) במבצע חיסונים מיוחד נגד נגיף הפוליו שדגימותיו של הנגיף נמצאו בביוב ברצועת עזה. כזכור, משרד הבריאות עדכן בסוף השבוע כי נמצאו עדויות לנגיף פוליו תרכיבי מזן 2 בדגימות ביוב ברצועה. תוצאות הדגימות תואמות לתוצאות שמצא ארגון הבריאות העולמי במצרים. הדגימות, שנבדקו במעבדה בישראל ומאושרת על ידי ארגון הבריאות העולמי, מעלות חשש כי יש נוכחות של הנגיף באזור זה.

על פי הערכת מצב שקיימו בחיל הרפואה ובמשרד הבריאות, הוחלט לצאת למבצע חיסוני בוסטר שבו בתחילה יחוסנו אלפי חיילים שנכנסים בשבועות הקרובים בעזה ולאחר מכן גם בתוך הרצועה. כמו כן, חייל שיסרב להתחסן לא יחוסן.

בחיל הרפואה מדגישים כי נכון לעתה, לא קיימת התפרצות של מחלת הפוליו ברצועה והסיכון לכוחות הלוחמים לחלות מנגיף הוא נמוך מאוד ולכן הם פועלים בצעדי מנע, בעיקר כי מרבית החיילים חוסנו לנגיף בילדות, בבית הספר וגם בצבא.

לצד מבצע החיסונים, צה"ל פועל מול הארגונים השונים על מנת להכניס לרצועה חיסונים המיועדים לאוכלוסייה ברצועה. מתחילת המלחמה הוכנסו בשיתוף האירגונים הבין לאומים לרצועת עזה כ-300,000 חיסוני פוליו, אשר מספיקים למעל מליון אזרחים עזתיים. בימים אלו מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן עומד בקשר עם הקהילה הבינלאומית על מנת לאפשר הכנסת מנות חיסון נוספות לנגיף הפוליו לתושבי הרצועה.

כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
אלפי לוחמים יקבלו את החיסון החל מהיום/דובר צה"ל
חיסון פוליו, ניו יורק, ארצות הברית. GettyImages
חיסון פוליו, ניו יורק, ארצות הברית/GettyImages

התסמינים לדברי חיל הרפואה הם אודם במקום החיסון וצינון קל, כי רק אחוז קטן של אנשים מגיעים למצב הקיצוני והמטריד של שיתוק, כאשר אצל ילדים מצב זה אפשרי הרבה יותר מאשר חיילים ומבוגרים. כמו כן הדגישו כי אין חיילים חולים בפוליו ברצועה. בנוסף טענו בחיל הרפואה כי דרך ההדבקה היא במקורות מים מזוהמים, לשם כך אמרו כי חיילי צה"ל שומרים על היגיינה - יש להם סבונים, בקבוקי מים ומקלחות. זאת על אף הטענות כי חיילים פצועים שמגיעים מעזה לבתי החולים בארץ סובלים מהיגיינה לקויה. בחיל מדגישים כי בעת שגרה לא חסר דבר, אך כאשר הם בהסתערות או במשימות הם לא נקיים.

מחלת הפוליו היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף הפוליו, השייך לקבוצת נגיפי המעיים. הוא מועבר בעקבות מגע עם הפרשות (לרוב צואה, אך גם הפרשות נשימתיות) ומתרבה בדרכי העיכול של הנדבק. ברוב המוחלט של מקרי ההדבקה המחלה ללא תסמינים. עד 20% מהמקרים המחלה מתבטאת בתסמינים כלליים כמו חום, כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות והקאות או כאבי גרון, ולעיתים רחוקות יכולה להיות הסתמנות של דלקת קרום המוח (מנינגיטיס), הנקרא גם "שיתוק ילדים".

הצורה המדאיגה ביותר, שקורית בפחות מ-1% מהמקרים, היא הופעה של שיתוק רפה של איברים, לכן המחלה מכונה "שיתוק ילדים", ועוצמת השיתוק תלויה במספר תאי העצב שנפגעו. השיתוק מופיע בשכיחות גבוהה בגפיים התחתונות ויכול להיות מלווה בכאבי שרירים חזקים. כמו כן, ייתכן שיתוק של שרירי הנשימה וצורך בהנשמה (דבר שהוביל בשנות החמישים למונח "ריאות ברזל" לאנשים שנפגעו מהנגיף ונדרשו להנשמה מלאכותית). אין טיפול לפוליו ולא ניתן לרפא את השיתוק לכשנגרם, אך כן ניתן למנוע לחלוטין את המחלה - על ידי חיסונים, לפי תוכנית חיסוני השגרה הנהוגה בישראל.

מתן חיסון לפוליו. יונתן זינדל, פלאש 90
מתן חיסון לפוליו/פלאש 90, יונתן זינדל

בשנת 1988 הייתה התפשטות גדולה של המחלה בארץ עם 16 מקרי שיתוק. בשנת 2013 התגלה נגיף פוליו פרא (זן 1) בביוב בדרום הארץ, עם התפשטות בהמשך לאזורים נוספים. מבצע ארצי של חיסון bOPV (חיסון חי מוחלש בטיפות) מנע תחלואה, והאירוע הסתיים ללא מקרי שיתוק. בפברואר 2022 התגלה מקרה שיתוק בירושלים שנגרם על ידי נגיף פוליו זן תרכיבי 3 שצבר שינויים רבים (VDPV3). ממצאי ביוב הדגימו התפשטות נרחבת של זן זה.

מבצע השלמת חיסונים ארצי על ידי חיסון מומת (IPV) וחיסון חי מוחלש (bOPV) עצר את התפשטות הנגיף, והאירוע הסתיים ללא מקרי שיתוק נוספים. מזה למעלה מחצי שנה אין דיגומי ביוב חיוביים לזן זה. ביוני 2022 התגלה זן פוליו תרכיבי מסוג 2 (VDPV2) בביוב באזור ירושלים. זן זה מתפשט לאזורים רבים בארץ - מרמת הגולן בצפון ועד באר שבע בדרום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully