וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: נמצאו דגימות נגיף פוליו בעזה

עודכן לאחרונה: 18.7.2024 / 18:42

המחלה מועברת מאדם לאדם דרך מגע עם הפרשות, ומתרבה בדרכי העיכול של הנדבק. בהודעה שהופצה נמסר כי אותרו תרכיבי הפטוגן מזן 2 בדגימות ביוב מאזור הרצועה. כעת, בוחנים כיצד למנוע סיכון של תחלואה בארץ. ‏יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "סכנה לבריאות גם לישראלים"

בווידאו: קייטנה לילדים עם פוליו/צילום: ארכיון המדינה, עריכה: אסף דרורי

משרד הבריאות מעדכן היום (חמישי) כי נמצאו עדויות לנגיף פוליו תרכיבי מזן 2 בדגימות ביוב מאזור עזה. תוצאות הדגימות תואמות לתוצאות שמצא ארגון הבריאות העולמי במצרים. הדגימות, שנבדקו במעבדה בישראל שמאושרת על ידי ארגון הבריאות העולמי, מעלות חשש כי יש נוכחות של הנגיף באזור זה. ככלל, בדיקות פוליו נעשות בצורה קבועה בביוב במטרה לזהות פוטנציאל לתחלואה סמויה. משרד הבריאות עוקב ובוחן את הצעדים הנדרשים על מנת למנוע סיכון של תחלואה בישראל. בתוך כך, המשרד הוציא הודעה בה הוא ממליץ לחסן את החיילים בעזה, ואף שיקבלו חיסון "בוסטר" לנוכח הסיכון בחשיפה בתנאי שטח.

משרד הבריאות ממליץ לחסן את החיילים בעזה ולוודא שכולם מחוסנים נגד נגיף הפוליו. משרד הבריאות, אתר רשמי
משרד הבריאות ממליץ לחסן את החיילים בעזה ולוודא שכולם מחוסנים נגד נגיף הפוליו/אתר רשמי, משרד הבריאות

מחלת הפוליו היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף הפוליו, השייך לקבוצת נגיפי המעיים. הנגיף מועבר מאדם לאדם בעקבות מגע עם הפרשות (לרוב צואה, אך יתכן גם הפרשות נשימתיות) ומתרבה בדרכי העיכול של האדם שנדבק. ברוב המוחלט של מקרי ההדבקה (80-90 אחוז) המחלה ללא תסמינים. ב-10% עד 20% מהמקרים המחלה מתבטאת בתסמינים כלליים כמו חום, כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות והקאות או כאבי גרון, ולעיתים רחוקות יכולה להיות הסתמנות של דלקת קרום המוח (מנינגיטיס), הנקרא גם "שיתוק ילדים".

פרופ' חגי לוין, ‏יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור מסר כי "הודעת משרד הבריאות על גילוי פוליו בביוב בעזה מעידה על סכנה לבריאות לא רק לעזתים אלא גם לישראלים. כפיר ביבס לא קיבל בתשעת החודשים האחרונים את החיסונים להם זקוק להגנה מפוליו ומחלות מסוכנות אחרות".

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
חיסון פוליו, ניו יורק, ארצות הברית. GettyImages
"נגיף מועבר מאדם לאדם בעקבות מגע עם הפרשות". (אילוסטרציה)/GettyImages

הצורה המדאיגה ביותר, שקורית בפחות מ-1% מהמקרים, היא הופעה של שיתוק רפה של איברים, לכן המחלה מכונה "שיתוק ילדים", ועוצמת השיתוק תלויה במספר תאי העצב שנפגעו.

השיתוק מופיע בשכיחות גבוהה יותר בגפיים התחתונות ויכול להיות מלווה בכאבי שרירים חזקים.
כמו כן, ייתכן שיתוק של שרירי הנשימה וצורך בהנשמה (דבר שהוביל בשנות החמישים למונח "ריאות ברזל" לאנשים שנפגעו באופן הזה מהנגיף ונדרשו להנשמה מלאכותית). אין טיפול לפוליו ולא ניתן לרפא את השיתוק לכשנגרם, אך כן ניתן למנוע לחלוטין את המחלה - על ידי חיסונים, לפי תוכנית חיסוני השגרה הנהוגה בישראל.

שורשים בביוב. המרכז לשירותי ביובית ושאיבות ביוב ע.א. בע"מ,
"נמצאו עדויות לנגיף פוליו תרכיבי מזן 2 בדגימות ביוב מאזור עזה". (אילוסטרציה)/המרכז לשירותי ביובית ושאיבות ביוב ע.א. בע"מ

בישראל, בשנת 1988 הייתה התפשטות גדולה של המחלה עם 16 מקרי שיתוק. בשנת 2013 התגלה נגיף פוליו פרא (זן 1) בביוב בדרום הארץ, עם התפשטות בהמשך לאזורים נוספים. מבצע ארצי של חיסון bOPV (חיסון חי מוחלש בטיפות) מנע תחלואה, והאירוע הסתיים ללא מקרי שיתוק.

בפברואר 2022 התגלה מקרה שיתוק בירושלים שנגרם על ידי נגיף פוליו זן תרכיבי 3 שצבר שינויים רבים (VDPV3). ממצאי ביוב הדגימו התפשטות נרחבת של זן זה. מבצע השלמת חיסונים ארצי על ידי חיסון מומת (IPV) וחיסון חי מוחלש (bOPV) עצר את התפשטות הנגיף, והאירוע הסתיים ללא מקרי שיתוק נוספים. מזה למעלה מחצי שנה אין דיגומי ביוב חיוביים לזן זה. ביוני 2022 התגלה זן פוליו תרכיבי מסוג 2 (VDPV2) בביוב באזור ירושלים. זן זה מתפשט לאזורים רבים בארץ - מרמת הגולן בצפון ועד באר שבע בדרום.

ילדה מקבלת חיסון נגד פוליו, ירושלים. יונתן זינדל, פלאש 90
ילדה מקבלת חיסון נגד פוליו, ירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל

אז מה לעשות?

יש לוודא שהילדים מחוסנים כנגד פוליו, לפי תוכנית חיסוני השגרה הנהוגה במדינת ישראל. ניתן לפנות לרופאי ורופאות הילדים, כמו גם למוקד קול הבריאות *5400.
בנוסף, רחיצת ידיים חיונית ביותר במניעת העברת הנגיף. יש להקפיד על כללי ההיגיינה, במיוחד על רחיצת ידיים במים וסבון במשך כ-20 שניות לאחר יציאה משירותים, לפני מגע עם אוכל ולאחר החלפת חיתולים של תינוקות.

מדוע מומלץ לקבל חיסון נגד פוליו?

  • לשיתוק הילדים שנגרם על ידי וירוס הפוליו אין טיפול אך ניתן בצורה קלה ויעילה למנוע את המחלה על ידי חיסון.
  • החיסון כנגד נגיף פוליו הוא האמצעי היעיל ביותר למניעת ההדבקה בנגיף ולהגנה מפני המחלה.
  • החיסון מוכר ונמצא בשימוש עשרות שנים ברחבי העולם, וניתן במיליארדי מנות.
  • החיסון יעיל ובטוח, והביא למיגור הפוליו במקומות בהן יש הקפדה על כיסוי חיסוני גבוה של האוכלוסייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully