וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות קטלניות בבנגלדש: 151 הרוגים בהפגנות נגד ג'ובים למקורבי הממשלה

סטודנטים זועמים על מדיניות התעסוקה הממשלתית התעמתו עם שוטרים, שחררו מאות אסירים והציתו אולפני טלוויזיה. על אף שבית המשפט העליון ביטל חלק מהתכנית, כעת הם דורשים את התפטרות ראש הממשלה חסינה, השולטת ביד ברזל במדינה המוסלמית מאז 2009. האינטרנט מושבת מאז חמישי

עימותים בין כוחות הביטחון למפגינים בבנגלדש/רשתות חברתיות

לפחות 151 בני אדם נהרגו בעימותים אלימים בין שוטרים לסטודנטים בבנגלדש בימים האחרונים, שפרצו במחאה נגד מדיניות ההעסקה בשירות הציבורי במדינה המוסלמית שבדרום-מזרח אסיה.

בית המשפט העליון במדינה ביטל היום (ראשון) את רוב המכסות שהקצתה השיטה, שהזעם עליה הצית מהומות מהקשות ביותר שאירעו בתקופת שלטונה של ראש הממשלה הוותיקה, שייח חסינה. ואולם, לאור הדיכוי הגובר והעלייה במספר ההרוגים, גם פסיקה שכזו לא צפויה לרכך את הזעם הציבורי כלפי חסינה, שמתנגדיה מאשימים את ממשלתה בכיפוף מערכת המשפט לרצונה.

הממשלה פרסה חיילים ברחובות הערים לאחר שכוחות משטרה לפיזור מהומות לא הצליחו להשיב את הסדר על כנו, בעוד שהאינטרנט ברחבי המדינה מושבת מאז יום חמישי, מה שמקשה באופן דרסטי על זרימת מידע מחוץ למדינה.

"זה כבר לא קשור לזכויות הסטודנטים", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית חסיבול שייח, בעל עסק בן 24, בהפגנה שנערכה אתמול בבירה דאקה חרף העוצר שהטילה הממשלה. "הדרישה שלנו היא אחת עכשיו, והיא התפטרות הממשלה".

מפגינים מכים שוטר במהלך עימותים בדאקה, בנגלדש, 18 ביולי 2024. רויטרס
השבתת האינטרנט מקשה על זרימת מידע מחוץ למדינה. מפגינים מכים שוטר בבירה דאקה/רויטרס

הזרז למהומות החודש הוא זעם על מדיניות התעסוקה בשירות הציבורי, ששמרה יותר ממחצית מהן לקבוצות ספציפיות, כולל לילדים של ותיקי ממלחמת השחרור של המדינה מפקיסטן ב-1971.

מתנגדי התוכנית טוענים שהיא היטיבה עם משפחות הנאמנות לחסינה בת ה-76, השולטת במדינה מאז 2009. היא זכתה בכהונה רביעית ברציפות בינואר בתום מערכת בחירות ללא אופוזיציה אמיתית.

ארגוני זכויות אדם מאשימים את ממשלתה של חסינה בשימוש לרעה במוסדות המדינה כדי לבסס את אחיזתה בשלטון ולדכא התנגדות אליה, כולל באמצעות הוצאות להורג ללא משפט של פעילי אופוזיציה.

בנגלדש אינה מסוגלת לספק הזדמנויות תעסוקה ראויות ל-170 מיליון תושביה, ולכן תוכנית המכסות היא מקור בולט לתרעומת בקרב הצעירים המתמודדים עם משבר תעסוקה חריף. חסינה ליבתה את המתיחות החודש כשהשוותה את המפגינים לבנגלדשים ששיתפו פעולה עם פקיסטן במהלך מלחמת העצמאות.

"במקום לנסות לטפל בתלונות המפגינים, פעולות הממשלה החמירו את המצב", אמר מנהל אסיה בקבוצת Crisis Group, פייר פראקש, לסוכנות הידיעות הצרפתית.

חסינה הייתה אמורה לצאת היום לביקור דיפלומטי בספרד ובברזיל, אך היא ביטלה את תוכניותיה לאחר שבוע של הסלמה באלימות.

עוד בוואלה!

היא הייתה סמל הדמוקרטיה. כיום היא שולטת בבנגלדש ביד ברזל

לכתבה המלאה
ראש ממשלת בנגלדש, שייח חסינה, 8 בינואר 2024. רויטרס
השוותה את המפגינים למשתפי פעולה עם פקיסטן במלחמת העצמאות. ראש הממשלה שייח חסינה/רויטרס

מאז יום שלישי נהרגו לפחות 151 בני אדם, בהם כמה שוטרים, בעימותים ברחבי המדינה, כך לפי ספירה של סוכנות הידיעות הצרפתית בהסתמך על דיווחים של המשטרה ובתי החולים.

המשטרה עצרה כמה חברים במפלגת האופוזיציה הלאומנית של וב"סטודנטים נגד אפליה", הקבוצה המרכזית שמארגנת את המחאה.

שר הפנים, אסאדוזמאן חאן, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי העוצר שהוטל בשבת יימשך "עד שהמצב ישתפר". לדבריו, בנוסף להצתת מבני ממשלה ועמדות משטרה על ידי מפגינים, רשת רכבות המטרו של דאקה הושבתה בעקבות העלתה באש.

"הם מבצעים פעולות הרסניות נגד הממשלה", אמר חאן, והאשים את מפלגת האופוזיציה הלאומנית ואת המפלגה האסלאמיסטית בליבוי האלימות.

כוחות ביטחון מסיירים ליד אוניברסיטת דאקה, בנגלדש, 17 ביולי 2024. רויטרס
כוחות ביטחון מסיירים ליד אוניברסיטת דאקה/רויטרס

ביום שישי צר קהל של אלפים על בית כלא במחוז נרסינגדי שבמרכז המדינה שהיה חמוש במצ'טות ובמוטות פלדה, ושחרר יותר מ-800 אסירים לפני שהצית חלק מהמתקן. בשבוע שעבר אף הועלו באש מטות ערוצי הטלוויזיה הממלכתיים שנאלצו להפסיק זמנית את שידוריהם.

בתוך כך, משרד החוץ של ארצות הברית הזהיר אתמול את אזרחי המדינה שלא לנסוע לבנגלדש. הוא הודיע שיתחיל להוציא כמה דיפלומטים ובני משפחותיהם מהמדינה בשל המהומות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully