וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא היה מומחה מחשבים מופנם. מה גרם לו לנסות להתנקש בטראמפ נותר בגדר תעלומה

גיא אלסטר וסוכנויות הידיעות

20.7.2024 / 14:40

תומאס קרוקס בן ה-20 תכנן עתיד כמהנדס ולא עורר תשומת לב יוצאת דופן בפרבר מגוריו בפנסילבניה. הוא היה חובב נשק וחבר רשום במפלגה הרפובליקנית, אך תרם בעבר לדמוקרטים וסקר את השטח לפני העצרת. כעת מנסות הרשויות לגלות מה הניע אותו לנסות ולרצוח את הנשיא לשעבר

יריות במהלך עצרת בחירות של נשיא ארה״ב לשעבר דונלד טראמפ/רויטרס

תומאס קרוקס צעד ליד מחסן מחוץ למתחם של חווה בעיירה באטלר בזמן שקהל התאסף לאחת מעצרות הפתוחות האופייניות של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

קרוקס כבר סומן כחשוד על ידי רשויות אכיפת החוק וכששני שוטרים ניגשו לבדוק אותו, הוא היה על הגג וזחל על בטנו. "יש לו אקדח", צעק עובר אורח.

שוטר אחד הניף את השני אל שפת הגג. כשהשוטר משך את ראשו מעבר לקצה, הסתובב לעברו אדם צעיר, עם שיער ארוך ארוך ומשקפיים, שאחז ברובה AR-15. השוטר, לפי השריף המחוזי, שב לקרקע משום שלא הספיק לשלוף את אקדחו.

קרוקס, איש מחשבים מופנם בן 20 שאך לאחרונה סיים לימודי הנדסה בקולג', פנה בחזרה ליעד שלו במרחק של כ-400 רגל משם. הוא ירה כמה יריות לעבר טראמפ, פילח את אוזנו של הנשיא לשעבר, הרג את אחד המשתתפים בעצרת ופצע שניים נוספים לפני שצלפי השירות החשאי בבניין סמוך הרגו אותו.

תמונה מהתיכון של תומאס קרוקס, היורה בנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. רויטרס
שמר על פרופיל נמוך בתיכון. תומאס קרוקס בספר מחזור/רויטרס

קרוקס פתח באש בסביבות השעה 18:10. טראמפ נרתע, ותפס את אוזנו הימנית. סוכני השירות החשאי התנפלו על הנשיא לשעבר וכמה מתומכיו צללו אל הקרקע כדי למצוא מחסה. קליע פגע במה שנראה כמו צינור הידראולי של מלגזה שהחזיקה רמקולים בצד ימין של הבמה. נוזל נפלט על הקהל וזרוע המלגזה קרסה. משמאל פרצו צרחות במקום שבו נורה למוות צופה.

בזמן שסוכני השירות החשאי גוננו על הנשיא לשעבר, חלק מתומכיו נסו על נפשם בחיפוש אחר מקום מבטחים. אחרים לקחו את הילדים ורצו לעבר השערים.

"הקהל לא התנהג כפי שהיית מצפה מקהל שחווה משהו כזה", אמר סאורבה שארמה, תומך טראמפ שישב בחזית. "כולם היו ממש שקטים. היו כמה נשים שבכו. הן אמרו 'אני לא מאמינה שניסו להרוג אותו'".

עוד בוואלה

ג'יי די ואנס השווה פעם את טראמפ ל"היטלר אמריקני". עכשיו הוא מסומן כיורשו

לכתבה המלאה
דונאלד טראמפ לאחר שניצל מניסיון התנקשות, פנסילבניה, 14 ביולי 2024. רויטרס
מחדל האבטחה כמעט שעלה בחייו. טראמפ אחרי שנורה/רויטרס

ארבעה ימים לאחר ניסיון ההתנקשות, כבר ניתן לצייר תמונה ברורה של הרגעים שקדמו לירי, שהיה ניסיון ההתנקשות הראשון בנשיא אמריקני מאז פציעתו של רונלד רייגן ב-1981. זה היה גם שיאה של האלימות הפוליטית בארצות הברית שהתגברה בשנים האחרונות, אבל האידיאולוגיה של קרוקס והמניעים שלו נותרו בגדר תעלומה.

לפי דיווח בניו יורק טיימס, בדיקת הטלפון של קרוקס על ידי ה-FBI גילתה שהוא חיפש תמונות הן של הנשיא ג'ו ביידן והן של טראמפ, כמו גם של אישים מפורסמים אחרים, בימים שלפני הירי. לפי הדיווח, שהסתמך על חברי קונגרס שתודרכו על התפתחות החקירה בידי רשויות אכיפת החוק, קרוקס חיפש אחר תאריכי הופעותיו הפומביות של טראמפ ושל הוועידה הדמוקרטית הלאומית, ומידע על הפרעת דיכאון חמורה.

ביתו של תומאס קרוקס, היורה בנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, בפרבר של פנסילבניה, 18 ביולי 2024. רויטרס
פער של 65 קולות לטובת טראמפ בבחירות ב-2020. ביתו של קרוקס בבת'ל פארק/רויטרס

שניים ממכריו של קרוקס מקולג' קהילתי סיפרו שהיה לו עתיד מזהיר. רק במאי הוא סיים תואר בהנדסה. מרצה אחת בקולג', שדיברה עם רויטרס בעילום שם, סיפרה שהיא עברה על המטלות שלו השבוע, ונותרה מבולבלת מכך שסטודנט "מצפוני" שהתבלט בכך שעשה "מעל ומעבר" יכול היה להפוך לרוצח.

היא סיפרה שהתגובות שלו לשיעורי הבית היו מתחשבות והמיילים שלו מנומסים. הוא הצטיין במשימה לעצב מחדש צעצוע לאנשים עם מוגבלויות. "הוא יצר סט שחמט לעיוורים. הוא הדפיס אותו בתלת-ממד. הוא שם עליו את כתב הברייל. הוא דיבר עם מומחים בתחום", היא נזכרת. "באמת היה לו אכפת מאוד".

את חבריו ללימודים, לעומת זאת, קרוקס הרשים פחות. סמואל סטרוטמן, שנרשם גם הוא לתוכנית ההנדסה באותו קולג', השתתף בשני שיעורים מקוונים עם קרוקס. לדבריו, הוא מעולם לא דיבר בהרצאות והמצלמה שלו הייתה כבויה.

עובד בקולג', שהכיר את קרוקס, אמר שהוא היה אדם שקט אבל נעים. "זה פשוט כל כך לא צפוי", אמר העובד, שהוסיף שנראה היה שקרוקס שואף לפתח קריירה בהנדסת מכונות. הוא אף תכנן להמשיך את לימודיו ההנדסיים באוניברסיטת רוברט מוריס הסמוכה.

לאחרונה הוא עבד כעוזר תזונתי בבית אבות, שאמר שהוא "ביצע את עבודתו מבלי לגרום שום חשש". המקום שוכן במורד הרחוב מביתו בבת'ל פארק, פרבר של פיטסבורג, שבו התגורר בבית צנוע עם הוריו ואחותו הגדולה.

seperator

בתיכון המקומי, שבו סיים את לימודיו ב-2022, הוא שמר על פרופיל נמוך, לדברי חבריו לכיתה. חבר לשעבר לכיתה סיפר ל"פילדלפיה אינקוויירר" שקרוקס הביע דעות שמרניות בשיעור היסטוריה שבמהלכו תלמידים אחרים נטו לדעות ליברליות. אחרים אמרו שדעותיו מעולם לא היו ברורות. תמונתו הייתה חסרה בספר המחזור בשנת הסיום שלו, כששמו היה רשום תחת הכיתוב "לא בתמונה". חבר לכיתה סיפר לרויטרס שהוא נהנה לשחק ולבנות מחשבים.

עיירת מגוריו של קרוקס, שבה חיים כ-33 אלף איש, מחלוקת מבחינה פוליטית: טראמפ ניצח שם את ביידן בבחירות האחרונות ב-2020 בהפרש של 65 קולות בלבד.

מגוון העמדות לא פסח על ביתו של קרוקס: הוא עצמו היה חבר רשום במפלגה הרפובליקנית, אביו במפלגה הליברטריאנית ואמו במפלגה הדמוקרטית. אך קרוקס, ששניו הוריו הם עובדים סוציאליים, תרם בגיל 17 למפלגה הדמוקרטית סכום של 15 דולרים, כך שקשה להבין מה היו דעותיו הפוליטיות המובהקות, אם היו כאלו.

יועץ בית הספר שלו, ג'ים נאפ, סיפר שקרוקס כמעט שלא עלה על הרדאר שלו מכיוון שהוא לא היה מאותם "ילדים נזקקים". לדבריו, הוא בדק אותו מדי פעם בארוחת הצהריים משום שהוא ישב לבד. "הייתי אומר, 'אתה רוצה לשבת עם מישהו?'. והוא היה אומר, 'לא, אני בסדר לבד'", נזכר.

חברו לשעבר לכיתה בתיכון, מקס ריץ', אמר שקרוקס היה ביישן ו"מעולם לא נראה כמו הטיפוס" שיהיה אחראי למעשה אלימות כמו ניסיון התנקשות בנשיא לשעבר.

ביתו של תומאס קרוקס. רויטרס
קרוקס הכין פצצות מאולתרות שאותרו במכוניתו ובביתו/רויטרס

הוא לא הותיר כמעט טביעת רגל דיגיטלית. קרוקס בילה זמן בפלטפורמת המשחקים "דיסקורד", אך החברה ציינה שהיא לא מצאה "ראיות" לכך שנעשה בה שימוש כדי לתכנן את הירי בטראמפ, לקדם אלימות או לדון בדעותיו הפוליטיות של קרוקס.

קרוקס היה חובב נשק, כמו לא מעט אמריקנים הרואים בכך כמעט זכות מקודשת, המעוגנת בחוקה. הוא היה חבר במועדון נשק מקומי ולבש חולצה עם הכיתוב "Demolition Ranch", ערוץ יוטיוב לחובבי נשק, בעת ניסיון ההתנקשות.

מאט קאריקר, וטרינר מטקסס שמנהל את הערוץ, פרסם סרטון ב-X לאחר הירי ואמר שהוא "המום ומבולבל" לגלות שקרוקס לבש חולצה של הערוץ שלו. "אנחנו מרחיקים את הפוליטיקה מזה", אמר. הוא הוסיף כי הוא לא הכיר את קרוקס ומעולם לא נפגש או תקשר עמו.

היערכות מוקדמת

קרוקס כך נראה, נערך מבעוד מועד לעצרת של טראמפ. גורמים ברשויות אכיפת החוק אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי הוא סרק את האזור על ידי רחפן ימים לפני הירי, ובכלי תקשורת אחרים בארצות הברית דווח שהוא ביקר במקום לפחות פעמיים.

ביום העצרת, קרוקס רכש תחמושת ביום העצרת ועצר בחנות נשק בעיר מגוריו כדי לאסוף 50 כדורים, כך לפי מזכר שהופץ השבוע על ידי המשרד לביטחון המולדת וה-FBI והגיע לידי רויטרס. הוא הכין שלוש פצצות בביתו - שתיים מהן נמצאו במכוניתו ואחת אחרת בביתו. עוד נכתב במזכר כי בחודשיים שקדמו לירי קיבל קרוקס "חבילות מרובות, כולל כאלה שסומנו כמכילות חומר מסוכן".

בעצרת, קרוקס תפס את תשומת הלב של רשויות אכיפת החוק המקומיות בזמן שהסתובב בשטח לפני שטראמפ עלה לבמה. לדברי השריף של מחוז באטלר, מייקל סלופ, אחד השוטרים התקשר לדווח על אדם חשוד וצילם תמונה שהופצה אלקטרונית לשוטרים אחרים בזירה. סלופ הוא תומך טראמפ שישב בסמוך לקדמת העצרת כאורח מיוחד,

כששני שוטרים ממשטרת העיירה באטלר הגיבו לקריאה, צופים בקהל כבר הבחינו באדם חשוד על הגג וחלקם צעקו שיש לו אקדח. סלופ אמר לרויטרס כי לשוטר שניסה לטפס על הגג לא היה זמן לפתוח את נרתיק האקדח שלו כשקרוקס הסתובב לעברו עם נשקו, ולא הותיר לו ברירה אלא לצנוח בחזרה לקרקע.

גורמים בשירות החשאי אמרו שהסוכנות הייתה אחראית לאבטחת האזור בתוך מעטפת האבטחה של העצרת, בעוד שהמבנה שעליו עמד קרוקס היה ממש מחוץ לו.

עם זאת, כמה בכירים לשעבר בסוכנות ומומחי אבטחה אחרים חלקו על ההסבר הזה. הם טענו שמבנים עם קו ראייה ישיר ובטווח אש של הנשיא לשעבר היו צריכים להיות מסופחים לאזור האבטחה ותחת מעקב מתמיד של צוותי הצלפים של השירות - שאחד מהם אכן הרג בסופו של דבר את קרוקס.

גורמים מקומיים זעמו על כל רמיזה שרשויות אכיפת החוק בעיר או במחוז היו אחראיות לאבטחת המבנה.

"למשטרת העיירה באטלר לא היה שום חלק באבטחת אירוע הזה", כתב נציב העיירה באטלר, אדוארד נטלי, בפוסט בפייסבוק. הוא ציין ששבעה שוטרים מקומיים נכחו בעצרת, אך רק כדי לכוון את התנועה. הוא הוסיף, שלמרות שהשוטר שהתעמת עם קרוקס על הגג נאלץ ליפול לאחור, ההיתקלות "ככל הנראה אילצה את היורה לזרז את יריותיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully